B Beckidekk skrev:
Jättesvårt att få bild tyvärr då den är inbyggd…
kanske därför inte avfrostningen funkar? Det ska vara fritt runt värmepumpen för bäst funktion.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
D Dilato skrev:
Jag fick avisa min Daikin i Göteborg minst en gång om året, strax under nollan och hög luftfuktighet skapade snabbt is i hela utedelen.
Jag drog över en stor säck som täckte hela utedelen och satte in en kupevärmare som tinade isen.
Sedan finlir mellan lamellerna med värmepistol.
Det går utmärkt att använda ljummet vatten från en vattenkanna om man inte vill krångla med säckar, kupévärmare mm.

Vatten innehåller mycket mer värme (högre värmekapacitivitet) så det går också väldigt mycket fortare än med luft. När det varit snöstormar vid -20C och utedelen på min Mitsu inte klarade av att avfrosta, så krävdes det max 2 kannor för att får bort all is.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det går utmärkt att använda ljummet vatten från en vattenkanna om man inte vill krångla med säckar, kupévärmare mm.

Vatten innehåller mycket mer värme (högre värmekapacitivitet) så det går också väldigt mycket fortare än med luft. När det varit snöstormar vid -20C och utedelen på min Mitsu inte klarade av att avfrosta, så krävdes det max 2 kannor för att får bort all is.
Okej men är lite förvirrad över var jag ska hälla, det står ju att man (såklart) inte ska hälla på elektronik. Känns rätt lätt att vattnet hamnar där om man bara häller..
 
Utedelen tål regn och storm, så det ska mycket till innan man råkar hälla på något känsligt. Häll på lamellpaketet och runt fläktbladen.
 
  • Gilla
Beckidekk och 1 till
  • Laddar…
Bra råd från useless. Första steget är inte tekniker.

Första steget är varmvatten.
Samt se till att det är fritt kring utedelen så luften kan cirkulera.


Guide från polarpömpen
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast att avisa den löser ju inte problemet. den kommer att frysa ihop igen.
Om det beror på mycket snöande och mycket vind så kan det vara problemet så då får man avisa och testa.
Vissa står mer utsatta än andra för snö/vind.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det går utmärkt att använda ljummet vatten från en vattenkanna om man inte vill krångla med säckar, kupévärmare mm.

Vatten innehåller mycket mer värme (högre värmekapacitivitet) så det går också väldigt mycket fortare än med luft. När det varit snöstormar vid -20C och utedelen på min Mitsu inte klarade av att avfrosta, så krävdes det max 2 kannor för att får bort all is.
Två kannor ljummet vatten smälter ingen större mängd is, då var det nog bara snö eller frost.
Det mesta vattnet rinner bara av utan att påverka nämnvärt.

Dessutom vet du ju själv hur svårt det är att få is att smälta även när den ligger helt omsluten av rumstempererat vatten, iskuben i drinken tar bra med tid på sig att smälta.

När det är så mycket kompakt is så fläkten skrapar i (vilket gällde i mitt fall) då går det åt mycket vatten för att få det att smälta.

Finessen med säcken och värmefläkten är att man inte behöver göra något mera, varm luft cirkulerar över alla ytor och det smälter av sig själv och under tiden sysslar man med annat.
 
Det borde inte behövas så mycket vatten för att få bort så mycket is att fläkten snurrar fritt? Sen kör man igång den i kylläge så smälter resten på 10 minuter.
 
C Comfort Thomas skrev:
Om det beror på mycket snöande och mycket vind så kan det vara problemet så då får man avisa och testa.
Vissa står mer utsatta än andra för snö/vind.
Fast den här var väl inbyggd?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast den här var väl inbyggd?
jo men det framgick inte då det saknades bild på vad ”inbyggd” egentligen innebär i det här fallet.
inbyggd i en sån där kaninbur eller inbyggd med spaljé på sidan eller inbyggd för att det är en massa grejor i vägen.
Finns många varianter på vad inbyggd är hos kunder.
Har man inte garanti så är det bara att få bort iseländet och köra igång och hoppas det var en engångsföreteelse på grund av tex hög luftfuktighet och högt effektuttag ihop med vind om det inte på grund av snö och vind .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Utedelen tål regn och storm, så det ska mycket till innan man råkar hälla
Med inbyggd menas i detta fall ett tak över och ribbor på sidorna. Tog bort ”huset”, tog bort täcksidorna, lyckades ta bort all is som bildats inuti bl.a runt fläkt. Nu går pumpen som vanligt :)

Kommer skippa skydd över framöver, bara meckigt om man måste in.

Tack för hjälp:)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.