Mats-S
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske är fler än jag som läste inlägget med "randbarkning" och inte riktigt var bekant med det begreppet.
Här är en intressant artikel om det:
[länk]

Kanske dags att fixa några "kådaimpregnerade" tallar för kommande behov 😉
I det här sammanhanget så avser det att ta bort en rand med ytmaterial på det man gör ved av när det är för tunt för att klyva. Det torkar bättre då.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
Vi ställde oss och kapade smågrenar med kap/gersågen i höstas. Det gick rätt fort med raka grenar, så vi sparade allt från ca 2-3 cm och uppåt. Man får mata på flitigt om man eldar med kaffeved, men brinner gör det ju. Det är bra som tändved om inte annat.
 
Mats-S
M mrsnhp skrev:
kapade smågrenar med kap/gersågen
Ett annat bra sätt som jag praktiserat i många år, men man måste ha en juste sågbock;

- Lasta sågbocken överfull med smågrenarna, dra fast dom med ett spännband så att allt ligger stilla när man kapar dom med motorsågen.
- Efterspänn bandet efter några sågningar så att grenarna ligger stabilt.
- Sista kapningen är lite trixig, men placerar man spännbandet korrekt så trasslar det inte in sig i motorsågen :)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Inte min på bilden, men har en liknande för klen ved,
Och på mitten ett spännband fastskruvat under bänken.
En vedställning med staplade vedträn framför en grön byggnad och en röd kabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
donas och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
har en liknande för klen ved
Fast det finns klen ved och klen ved. På din bild ser jag inga lillfingergrova bitar som vissa verkar ta hand om. Det du har där känns mer rimligt.
 
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
För många år sedan sa min farmor, född 1892 "det ser hemskt ut i skogen nuförtiden",. Jag frågade vad hon menade. Hon sa att det finns inte gummor längre som plockar upp allt ris. Själv eldar jag pinnar ned till 2 cm diameter på min fritidsfastighet och slipper på så sätt köra de två milen till avfallsstationen med riset.
 
  • Gilla
MrX2 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det finns klen ved och klen ved. På din bild ser jag inga lillfingergrova bitar som vissa verkar ta hand om. Det du har där känns mer rimligt.
Principen, principen.....
Men jag tar sällan klenare än 40-50 mm och som jag noterade tidigare går klenare i kvistkvarn.
 
N Niq skrev:
I det här sammanhanget så avser det att ta bort en rand med ytmaterial på det man gör ved av när det är för tunt för att klyva. Det torkar bättre då.
Jag drar ett eller två spår med sågen.
 
A Antropocen skrev:
Själv eldar jag pinnar ned till 2 cm diameter på min fritidsfastighet och slipper på så sätt köra de två milen till avfallsstationen med riset.
Samma här. Alternativet till att ta hand om klenveden är att man behöver köra bort riset, mala det i kompostkvarn eller bygga fula rishögar på tomten.
Jag brukar gå med grensaxen och kapa lagom bitar direkt på marken för att sedan samla ihop dem i skottkärran. Är inte mer arbete än de andra alternativen.
 
  • Gilla
MrX2
  • Laddar…
Eldar granris nu hela vintern, det blir enorma högar från ett par granar.
 
A Antropocen skrev:
För många år sedan sa min farmor, född 1892 "det ser hemskt ut i skogen nuförtiden",. Jag frågade vad hon menade. Hon sa att det finns inte gummor längre som plockar upp allt ris. Själv eldar jag pinnar ned till 2 cm diameter på min fritidsfastighet och slipper på så sätt köra de två milen till avfallsstationen med riset.
Det finns ju en orsak till det: Man har insett att skogen behöver näring. Sly och GROT bör alltså i möjligaste mån lämnas kvar i skogen för att återföra näring, man ser bara till att stigar och vägar är framkomliga. Tror faktiskt att det till och med är olagligt att ta bort allt sådant ur skogen, däremot kan man bränna det och återföra askan istället om man tycker det ser fult ut annars.
 
Helt rätt. Att samla bort ris och stubbar gör att ingen näring blir kvar.
Fast det finns också en annan sida av det. Nämligen att det moderna storskaliga kalhyggesbruket inte kan hålla kvar näringen. Jorden eroderar bort i synnerhet om man har hyggesplöjt. Kolet i mullen som är kvar oxideras. Sedan är det bara stenar och grus kvar.

Om man verkligen vill behålla näringen borde man dels lämna en del ris och alla stubbar i skogen och sedan driva hela skogsbruket i en mindre skala med små hyggen på gissningsvis under en hektar. På små långsmala kalhyggen blir det mest randområden och därför betydligt mindre erosion. Kontinuerlig blädning är ännu bättre men det fungerar bara på vissa jordmåner och skogstyper och bara om skogsägaren själv bor på orten.
 
A Antropocen skrev:
För många år sedan sa min farmor, född 1892 "det ser hemskt ut i skogen nuförtiden",. Jag frågade vad hon menade. Hon sa att det finns inte gummor längre som plockar upp allt ris. Själv eldar jag pinnar ned till 2 cm diameter på min fritidsfastighet och slipper på så sätt köra de två milen till avfallsstationen med riset.
Det kunde vara det man fick använda för många i backstugorna, men även i torpen.
 
Här på forumet läser man ju om folk som tom samlar in löv och kör iväg med..
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.