Hej,
Har en Thermia Atlas 12 som installerades för precis 1 år sedan. Har precis valt att byta till Tibber (om 1 mån när bindning går ut på Skellefteå kraft) då vi fick vår elbil i fredags. Elbilen kommer behöva ca 500 kWh/mån (2800mil/år, 2 kWh/mil), så då känns timpris relevant. Vår förbrukning idag består gissningsvis till 2/3 värme och varmvatten från bergvärmen. Finns det möjlighet att styra bergvärmepumpen med Tibber eller på annat sätt till billiga timmar? Alltså undvika de värsta topparna?
 
richardtenggren
Inte vad jag vet, det går ju troligen göra som andra här på forumet och snickra ihop något eget som använder ingångar för extern styrning eller modifierar signalen från utegivaren.
Så finns väl Ngenic också, men tror inte den jobbar mot spotpris.

Jag var på Thermia om detta tidigare och fick till svar att de var på gång… men osäker när jag ringde egentligen.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Hej,
Har en Thermia Atlas 12 som installerades för precis 1 år sedan. Har precis valt att byta till Tibber (om 1 mån när bindning går ut på Skellefteå kraft) då vi fick vår elbil i fredags. Elbilen kommer behöva ca 500 kWh/mån (2800mil/år, 2 kWh/mil), så då känns timpris relevant. Vår förbrukning idag består gissningsvis till 2/3 värme och varmvatten från bergvärmen. Finns det möjlighet att styra bergvärmepumpen med Tibber eller på annat sätt till billiga timmar? Alltså undvika de värsta topparna?
Ngenic Tune (säljs via Tibber bla) kör vi med och det funkar kalas att styra bergvärmepumpen (Thermia duo från 2004). Den styr dels mot elpriset och dels mot innetempen - i praktiken skickar den på mer värme när priset är lågt, oftast under natten, och bromsar när priset är högt (eller innetempen är hög, tex pga solinstrålning eller värme från kamin).
 
  • Gilla
Alex3000 och 1 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Hej,
Har en Thermia Atlas 12 som installerades för precis 1 år sedan. Har precis valt att byta till Tibber (om 1 mån när bindning går ut på Skellefteå kraft) då vi fick vår elbil i fredags. Elbilen kommer behöva ca 500 kWh/mån (2800mil/år, 2 kWh/mil), så då känns timpris relevant. Vår förbrukning idag består gissningsvis till 2/3 värme och varmvatten från bergvärmen. Finns det möjlighet att styra bergvärmepumpen med Tibber eller på annat sätt till billiga timmar? Alltså undvika de värsta topparna?
Hej! Har du fått hjälp ?
 
serdar100 serdar100 skrev:
Hej! Har du fått hjälp ?
Nej, bergvärmen hår som vanligt utan att ta hänsyn till timpriset. Dock så har Tibber någon mojäng man kan köpa för typ 4-5000:- som man kopplar in mellan pumpen och utgivaren som lurar pumpen att tro att det är varmt ute på de dyraste timmarna och på så sätt flytta förbrukningen till billigare timmar. Jag är dock tveksam till om investeringen på 4-5000:- är värt det... Svårt att räkna hem tror jag. Se svar #3 här ovan.
 
A arowe17 skrev:
Nej, bergvärmen hår som vanligt utan att ta hänsyn till timpriset. Dock så har Tibber någon mojäng man kan köpa för typ 4-5000:- som man kopplar in mellan pumpen och utgivaren som lurar pumpen att tro att det är varmt ute på de dyraste timmarna och på så sätt flytta förbrukningen till billigare timmar. Jag är dock tveksam till om investeringen på 4-5000:- är värt det... Svårt att räkna hem tror jag.
A arowe17 skrev:
Nej, bergvärmen hår som vanligt utan att ta hänsyn till timpriset. Dock så har Tibber någon mojäng man kan köpa för typ 4-5000:- som man kopplar in mellan pumpen och utgivaren som lurar pumpen att tro att det är varmt ute på de dyraste timmarna och på så sätt flytta förbrukningen till billigare timmar. Jag är dock tveksam till om investeringen på 4-5000:- är värt det... Svårt att räkna hem tror jag. Se svar #3 här ovan.
Har du Thermia Atlas värmepump ?
 
A arowe17 skrev:
Nu har Thermia en lösning (Smart Price) för att låta bv-pumpen jobba de billigaste timmarna. Kostnadsfri! Jag har inte hunnit testa än. Behöver kolla min mjukvaruversion.

[länk]
Har mjukvaro uppdatering till salu
 
Alternativt kopplar man upp den till nätverket för gratis nedladdning..
 
Någon som testat? Vi har just nu timpris från Tibber.
 
R rastlos skrev:
Alternativt kopplar man upp den till nätverket för gratis nedladdning..
Bara koppla in en nätverkskabel eller? Vi har v 11.00 (007) .
 
  • En hand pekar på en skärm som visar versionsinformation för en produkt modell Atlas 12 400V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oklart, men antar att du bakom fronten har uttag för nätverk?
Sen kan du i utökade menyn aktivera nätverk.
 
richardtenggren
R rastlos skrev:
Oklart, men antar att du bakom fronten har uttag för nätverk?
Sen kan du i utökade menyn aktivera nätverk.
Man måste ju ha en viss version för OTA, min ligger på 10.1.5 ännu, men min röris kommer vilken dag som helst och uppdaterar, men han har mycket att göra 🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Man måste ju ha en viss version för OTA, min ligger på 10.1.5 ännu, men min röris kommer vilken dag som helst och uppdaterar, men han har mycket att göra 🤓
OTA är ju trådlös (wifi, 3g, 4g etc). Och trådlös uppkoppling har den väl ändå inte?

Menar du att man inte kan uppdatera själv genom att bara köra i en nätverkskabel och köra igång något kommando?
 
richardtenggren
A arowe17 skrev:
OTA är ju trådlös (wifi, 3g, 4g etc). Och trådlös uppkoppling har den väl ändå inte?

Menar du att man inte kan uppdatera själv genom att bara köra i en nätverkskabel och köra igång något kommando?
Såklart! Tankevurpa, menade via nätet :)
Det går dock inte på de äldre versionerna, då de måste uppdateras via USB först till en version som stödjer uppdatering via nätet.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80910.0
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.