Alla spår av fogskum vi har är helt krympta och mjöliga. Har inte en aning om vad tidigare ägare använt iform av typ eller märke på fogskum. Men isolerar gör det inte. Fick riva bort rester av glasull och fogskum med fogsvans på inrådan av @heimlaga Det sitter nu mera lindrev på samma ställe. Fördelen jag kan se med lindrev är att det ser till att varken krymp eller torka bort.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Alla spår av fogskum vi har är helt krympta och mjöliga.
Låter som karbamidskum? Vanligt på 70- och 80-talet.
 
Det är ialf fruktansvärt att riva bort, blir mjöl av allt.
 
Ja karbamiden är ett elände........ fast har man bra andningsskydd så är den inte alls ohälsosam.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja, den mesta formaldehyden har väl dunstat och andats in redan.
 
Fyfan vilket skit som är uppfunnit.
Lin känns mest rätt att arbeta med.
Dock så gillar fåglarna lin, hur man löser det vet jag inte, jag slår in lin, fåglarna drar ut det. Vi har en evighetslång kamp.
 
  • Gilla
  • Haha
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Dock så gillar fåglarna lin, hur man löser det vet jag inte, jag slår in lin, fåglarna drar ut det.
Testa att tjära linet innan du knackar in det.
 
F fribygg skrev:
Testa att tjära linet innan du knackar in det.
Hur gör jag det utan att få tjära på allt utom linet?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Hur gör jag det utan att få tjära på allt utom linet?
Det vet jag inte, Här har tjärad märling använts att dreva med när fåglar har plockat blånorna eller mossan och det tjärade verkar få vara ifred.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Finns färdigt drev att köpa. Men tänkte om det gick göra själv.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Finns färdigt drev att köpa. Men tänkte om det gick göra själv.
Klart det gör! Om du har tid och ork kan du odla ditt lin och använda resterna efter häcklingen till rörmokeri och drevning,bränn din egen tjära, odla din egen hampa så du kan göra märling och tjära den själv.

zikon är numera östgötskt har haft bra drev förr, du kan ju fuska och köpa därifrån om du inte bestämmer dig för att göra drev själv.
 
  • Älska
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Klart det gör! Om du har tid och ork kan du odla ditt lin och använda resterna efter häcklingen till rörmokeri och drevning,bränn din egen tjära, odla din egen hampa så du kan göra märling och tjära den själv.

zikon är numera östgötskt har haft bra drev förr, du kan ju fuska och köpa därifrån om du inte bestämmer dig för att göra drev själv.
Jag använder Zikon, dock inte tjärat. Fåglarna och jag bråkar om det otjärade Zikon drevet. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.