Kan man mäta upp ett motorskydd med vanlig multimeter?
 
Du man mäta att den släpper fram ström på alla tre poler, och bryter den när man slår av motorskyddet. Det är ungefär allt.

Men man kan ju också ansluta en känd last för att prova utlösningsegenskaperna. Den ska bryta vid en ström på 1.2 x inställd ström. Att koppla upp detta kan vara lite olika krångligt. Det är ju troligen enfaslaster som man har tillgänglig i olika effekter, men motorskyddet måste troligen ha en balanserad ström för att inte lösa pga "fasbortfall", så man får då parallellkoppla de tre polerna och välja en last som är 3x högre än inställd ström eftersom den fördelar sig mellan de tre polerna.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ett motorskydd är för 3 fas-anslutning om det är på Gröna Lund, där alla roterande oavsett 1 eller 3-fas ska ha motorskydd. Ett motorskydd ska bryta inom 30 sek vid för hög belastning eller ett fasbortfall. Så att göra någon omkoppling behövs inte. Bara ställa in det för amperen på motorn och rycka en säkring. Så provas ett motorskydd. Sen att mäta går inte.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du man mäta att den släpper fram ström på alla tre poler, och bryter den när man slår av motorskyddet. Det är ungefär allt.

Men man kan ju också ansluta en känd last för att prova utlösningsegenskaperna. Den ska bryta vid en ström på 1.2 x inställd ström. Att koppla upp detta kan vara lite olika krångligt. Det är ju troligen enfaslaster som man har tillgänglig i olika effekter, men motorskyddet måste troligen ha en balanserad ström för att inte lösa pga "fasbortfall", så man får då parallellkoppla de tre polerna och välja en last som är 3x högre än inställd ström eftersom den fördelar sig mellan de tre polerna.
Man kan även lägga samma last i serie mellan polerna, dvs från T1 -> L2, T2 -> L3 och sen ta ut på T3, vid typ motorskydd GV2-ME, eller så kör man GV2-RT som ej löser på olika strömmar, kanon för ex enfas motorer
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Men kan man säga att om den släpper fram och bryter som den ska så funkar den? Ja förutom att man inte vet om den kommer bryta på rätt värde?

Man ohm mäter då antar jag?
 
nino nino skrev:
Men kan man säga att om den släpper fram och bryter som den ska så funkar den? Ja förutom att man inte vet om den kommer bryta på rätt värde?

Man ohm mäter då antar jag?
Går inte att mäta något där, bara med en tångampermätare och motorn igång, men då är den kanske obelastad. och dra inte vad den är stämplad med, som är maxström som den får ta. Därav om den inte belastas till max så kan MSK ställas lite lägre än märkskylten. Allt lite beroende på vad den används till.
I minnet var det inte en större såg eller liknade som det ska vara till, då blir det att ställa efter amper på motorskylten.
 
Kompressor motor den här gången 4kw

Lurade mig själv lite idag, mätte att det var spänning på alla tre faser men kom på att det blir det väl när den är Y kopplad?

Troligen hade en eller flera säkringar gått...

Tänkte att jag kollar msk också och ev byter medans jag håller på.
 
Blir det så här? Motorskyddet utöst, inget inkopplat

In i msk

L1 L2 mäter mellan dom så ingen kontakt, lika på alla andra in, ingen ska ha kontakt med den andra
Lika på ut sidan

Msk tillslaget

Kontakt mellan in och ut på samma fas men inget mot de andra
 
Om två säkringar går så löser inte MSK, finns ingen belastning. Det är noll till motor om MSK löst, med en säkring löst, så stiger amperen på dom andra faser häftigt, kan uppgå till 10X inställt värde och det går fort. MSK löser ganska snabbt, men innom 30 sek ska det lösa. MSK är en livförsäkring för motorer, så dom inte brinner upp i lindningen, om en säkring går eller motorn kör fast eller belastas för hårt. Var glad om det löser, det löser inte utan orsak.
 
Nej jag vet inte riktigt vad som har hänt och det har gått en vecka mellan nu så jag kommer inte ihåg exakt heller.

Men då tror jag att jag byter motorskydd oavsett så vet jag att det är ok.

För hur det än är så har det gått säkringar och kompressorn är det enda som är inkopplat där.
 
Jepp kan bero på att kontakter eller bimetallen in den bränt av, så byt, kontar inte många kronor. Är det ett med kontaktor nu, så ta mekaniskt, billigare och fungerar lika bra. Se bara till at det är rätt värden på det nya. Du kan se vad det gamla står på, brukar vara på mitten eller något mot max. Hur ser lådan ut för den du har nu, lämpligt att skaffa ett av samma fabrikat, bara skifta innanmätet rakt av då. Ett foto om du kan.
 
Den är monterad på din skena tillsammans med tryckströmbrytaren .
Som jag också ska se om jag kan byta då blecken var rätt fula
 
Tillsammans med tryckis på en skena, AHA fick för mig att det inte var en pump. då har den egen låda/kapsling, för tryckis går inte att placera normalt i en låda, kan gå om lådan är stor och röret till går in i lådan. Nu är jag nyfiken, vid tillfälle ett foto på det.
 
Såg nu montaget i en annan tråd, ett iskra 6,3 -10 amp motorskydd, köp ett lika så passar det. Många gånger är det ryckvakten som får bända kontakter i sig gör MSK eller säkringarna löser.
Lustig tryckvakt och placering, inte sett det tidigare. Kan bli svårt kanske att hitta ett lika, lite special verka det som.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja ett bleck i kontaktorn (som jag kallar det) / tryckströmbrytare / tryckvakt satt lite på sniskan, kontakterna var inte så fina, tänkte slipa av dom lite och se om det funkar.
Ska även förbi elfirman, dom hade några olika varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.