Gohper Gohper skrev:
Vad kör du, HA?
I så fall testa med att lägga upp när den ska vara släckt som en hjälpare.
Och ett villkor för att tidstriggern ska gå igenom.
Jag har gjort många varianter på detta genom åren...
Nu har det fungerat i över ett år.
Det är jobbigt att höra från HSB -Varför lyser det nu?

Nej, det var donglen innan den, den som bara hette Tellstick. Jag körde då en daemon som hette tellstickd. Några år senare så skaffade jag de första varianten av tellstick net (den blå).
Då min NSLU2 (även kallad Slugger), en NAS med annan firmware började bli krasslig, så la jag över detta på en av mina servrar i matkällaren. Men då kunde jag inte ha drivern för stickan, och därmed inte stickan. Då blev jag tvungen att koda ihop en liten enkel gateway.
Och anpassa tellstickd till att kunna skicka UDP till den min tellstick net, via gatewayen.
Under denna tid var jag lite intresserad av Freedomotic för automatiseringen. Men när jag fann Ha så övergav jag detta då det fanns en integration som via någon gateway fungerade mot HA.
Så flöt det mycket vatten under broarna och det blev till slut HA och tellstick znet v2.
När jag sedan skulle sätt upp en HA i stugan så blev det en zigbee dongle hemma och en inbyggd i stugan. Kravet var Raspberry PI-4 med 8GB ram. En av anledningarna var att jag har byggt en batteribackup för dessa. Håller ca 48 timmar, sedan plockar den ner HA snyggt.
Jag testade även z-wave i samband med detta, men det var både dyrt och fungerade sisådär!
Så fann jag på Ikea's grejor... En brytare var då en hundring, en termometer en hundring.
Ikea är faktiskt ett lyft för zigbee!
Sedan har jag hittat sunricher väggbrytare. Lite meckiga, men det finns inga batterier att byta!
Energin för att kunna sända är knapptryckningen!
Jag gillar väggsändarna då de ger ett interface som alla förstår.
Att man dessutom kan binda ändpunkter direkt så det kan fungera normalt utan HA är ett plus!
Ah okej! Har några 433mhz prylar jag skulle vilja få in i HA och har en Tellstick duo liggandes men har haft tveksam tur med TelldusD i modern tid. Det fungerade 2012-2013 men det är ju sedan länge legacy..
 
En annan sak som man ska ha i åtanke:
Beroendet av molntjänster, hur fungerar det om internet försvinner?

Det enda som försvinner för mig är väderprognos och accessen till gräsklipparna.
Jag har jobbat mot att vara beroende av molntjänster vis av erfarenhet.
Jag har haft hemma och har i stugan uselt mobilt bredband från Tele2.
Uppkopplingen är till och från!
Fibern i stugan skulle ha varit blåst senast i torsdags, men förhoppningsvis är det igång innan jul...
 
Gohper Gohper skrev:
En annan sak som man ska ha i åtanke:
Beroendet av molntjänster, hur fungerar det om internet försvinner?

Det enda som försvinner för mig är väderprognos och accessen till gräsklipparna.
Jag har jobbat mot att vara beroende av molntjänster vis av erfarenhet.
Jag har haft hemma och har i stugan uselt mobilt bredband från Tele2.
Uppkopplingen är till och från!
Fibern i stugan skulle ha varit blåst senast i torsdags, men förhoppningsvis är det igång innan jul...
Jag kör Futurehome nu, men har kvar Telldus just för temperaturövervakning där jag tycker att den är suverän.
Både Futurehome och Telldus fungerar ju utan ”molnet”, automationerna fortsätter att gå.
Dock försvinner notiserna, även om man befinner sig i samma WiFi.
Jag hade ett tag en ”saftblandare” som gick igång för att få notiser även om internet låg nere, men den hade för dålig WAF, så den är i en kartong nu.
Funderar på någon diskretare lösning.
 
Idag har någothönt för nu funkar appen igen. Måste lära mig mer om alternativen, jnu har jag lite tid när allt funkar igen. Tack för tipsen så länge.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
O olof63 skrev:
Idag har någothönt för nu funkar appen igen. Måste lära mig mer om alternativen, jnu har jag lite tid när allt funkar igen. Tack för tipsen så länge.
Ja nu funkar det till 100% igen sen några dagar tillbaka. Hoppas det fortsätter.
Kanske låg det nåt i det som kommunicerades ut från supporten om att överbelastningar av servrar som berodde på en del som anslutit störande applikationer och att de arbetade med att blockera dessa användare?
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Vad tror forumet om Telldus framtid?
Kom att tänka på detta eftersom jag fick ett mail med en länk till en enkät, som tydligen ska vara skickat från Telldus (har inte klickat på den).
Kikar man på hemsidan så verkar inte roadmap:en för 2023 ha uppfyllts, och det finns ingenting efter Q4 2023.
Dessutom finns Znet Lite V2 endast att köpa om man väljer engelska som språk på hemsidan.
Så, lite fundersam känner jag mig just nu kring hur utvecklingen ser ut?
Vad tror ni?
 
När man börjar leta småbelopp hos äldre kunder som köpt under vissa förutsättningar tyder på ekonomiska problem. Tror inte på deras framtid.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jo jag fick själv mailen och det här är nog mycket svårt.

Man hittade ju en perfekt "nisch" för sina produkter men sedan var nog den stora missen att välja Z-wave ihop med 433MHz.
Som det ser ut idag så är det Zigbee som alla stora drakar använder och bara att hitta produktionskapacitet i Kina/Sydostasien är nog en större utmaning. Eller om man skulle ha tur att "rebranda" någons färdiga gateway tex som Lidl/Silvercrest-Tuya har gjort. Sen när Telldus slog igenom så var det ju ingen av "de stora drakarna" som tillverkade något liknande för smarta hem.
 
P pfb skrev:
Nu verkar de gå all in på blåtand, deras nya hubb stödjer bara BT, ej 433 eller Z-wave
[länk]
Jo men den där hubben har funnits en längre tid och förmodligen något billigt man hittade på marknaden och märkte med Telldus. BT är det ju ingen som satsar på för bra smartahemlösningar.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag fick själv mailen och det här är nog mycket svårt.

Man hittade ju en perfekt "nisch" för sina produkter men sedan var nog den stora missen att välja Z-wave ihop med 433MHz.
Som det ser ut idag så är det Zigbee som alla stora drakar använder och bara att hitta produktionskapacitet i Kina/Sydostasien är nog en större utmaning. Eller om man skulle ha tur att "rebranda" någons färdiga gateway tex som Lidl/Silvercrest-Tuya har gjort. Sen när Telldus slog igenom så var det ju ingen av "de stora drakarna" som tillverkade något liknande för smarta hem.
Jag är lika osäker som alla andra om Telldus tar ner skylten snart. Däremot måste jag säga att personligen tycker att kombon 433 Mhz för ex termometrar och Z-wave för strömbrytare är bra riktigt bra lösning. Jag har bra täckning med en extern antenn på gateway så får in en jävla massa termometrar i hela grannskapet. Kvittensen när du släcker/tänder funkar bra i z-wave. Måste vi hela tiden jaga nya standarder när det funkar. kan verkligen Zigbee vara så överlägset?
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Jag är lika osäker som alla andra om Telldus tar ner skylten snart. Däremot måste jag säga att personligen tycker att kombon 433 Mhz för ex termometrar och Z-wave för strömbrytare är bra riktigt bra lösning. Jag har bra täckning med en extern antenn på gateway så får in en jävla massa termometrar i hela grannskapet. Kvittensen när du släcker/tänder funkar bra i z-wave. Måste vi hela tiden jaga nya standarder när det funkar. kan verkligen Zigbee vara så överlägset?
Jo men Z-wavepryttlar är ju för dyra eller iaf var, ryktesvägen så var väl patenthållaren för sugen på pengar.
Nu kommer ju hela nya standarden med Matter och Thread som då är helt kompatibelt med Zigbee.
Och precis alla stora drakar är med.
https://csa-iot.org/all-solutions/matter/
Men tar mer tid än jag trodde och det är ju de stora amerikanska bolagen vs Kinas dito som nu krigar om marknadsandelar.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Jag är lika osäker som alla andra om Telldus tar ner skylten snart. Däremot måste jag säga att personligen tycker att kombon 433 Mhz för ex termometrar och Z-wave för strömbrytare är bra riktigt bra lösning. Jag har bra täckning med en extern antenn på gateway så får in en jävla massa termometrar i hela grannskapet. Kvittensen när du släcker/tänder funkar bra i z-wave. Måste vi hela tiden jaga nya standarder när det funkar. kan verkligen Zigbee vara så överlägset?
Ja, jag är beredd att hålla med.
Zwave har bättre räckvidd än Zigbee, men tyvärr är ju prylarna lite dyrare.

433 Mhz har ju ännu bättre räckvidd, och just för temperaturmätning känner jag att det är överlägset.
Både billigt och bra, det finns ju till exempel ingen ersättare som har extern sensor när det kommer till Zwave eller Zigbee.

Så, allt nytt är inte bättre känns det som.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Nexa hade ju sin egen standard (NXT) för dubbelriktad kommunikation på 433MHz men det verkar aldrig ha fått fart. Synd, hade gillat detta med bra räckvidd
 
  • Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag är beredd att hålla med.
Zwave har bättre räckvidd än Zigbee, men tyvärr är ju prylarna lite dyrare.

433 Mhz har ju ännu bättre räckvidd, och just för temperaturmätning känner jag att det är överlägset.
Både billigt och bra, det finns ju till exempel ingen ersättare som har extern sensor när det kommer till Zwave eller Zigbee.

Så, allt nytt är inte bättre känns det som.
Jo men Z-wave har ju en tydligare allians nu som motpol till Matteralliansen.
https://z-wavealliance.org/
Men utmaningen med 433MHz är klart frustrerande när det funkar så bra!
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.