Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Inte garanti i tio år?
Reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktig poäng att olika typer av fina certifikat på vackra papper med olika loggor och stämplar på inte betyder något. Det är i princip lurendrejeri för att skapa osäkerhet på marknaden så att konsument luras att det man har köpt något med ett högre värde än det har. Konsument skyddas av konsumenttjänstlagen, inte av fina papper. Viktig kunskap att sprida på ett konsumentforum som detta.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Viktig poäng att olika typer av fina certifikat på vackra papper med olika loggor och stämplar på inte betyder något. Det är i princip lurendrejeri för att skapa osäkerhet på marknaden så att konsument luras att det man har köpt något med ett högre värde än det har. Konsument skyddas av konsumenttjänstlagen, inte av fina papper. Viktig kunskap att sprida på ett konsumentforum som detta.
Detta påhitt har nog bara gjort arbetet dyrare för kunden, varken bättre eller snyggare!
 
  • Gilla
  • Ledsen
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta påhitt har nog bara gjort arbetet dyrare för kunden, varken bättre eller snyggare!
Jag skulle göra detsamma om jag blev satt att verka för att öka vinsterna i denna sektor.

Sprida osäkerhet genom påverkanskampanjer så att rädslan tar över hos konsument. Få det att vara tekniskt och svårt. Oöverblickbart. Och tona ned det starka konsumentskyddet som finns. Jag skulle liera mig och lobba på myndigheter, NGOs och andra intresseorganisationer - inte minst sådana som har kontakt med villaägare och BRFer. Och försöka få över media på min sida. Försäkringsbolag är en annan viktig potentiell parter för påverkansoperationen.

Och sen erbjuda förment enkla och trygga lösningar i ett "kvalitetssystem". Detta backas upp med bilder på män "yrkeskläder" och skrift på fina papper med stämplar. Sånt som inger förtroende.

Man har spelat detta väl!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl fullständigt självklart att man kan göra allt själv. Varför skulle det vara att luras att säga det?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle göra detsamma om jag blev satt att verka för att öka vinsterna i denna sektor.

Sprida osäkerhet genom påverkanskampanjer så att rädslan tar över hos konsument. Få det att vara tekniskt och svårt. Oöverblickbart. Och tona ned det starka konsumentskyddet som finns. Jag skulle liera mig och lobba på myndigheter, NGOs och andra intresseorganisationer - inte minst sådana som har kontakt med villaägare och BRFer. Och försöka få över media på min sida. Försäkringsbolag är en annan viktig potentiell parter för påverkansoperationen.

Och sen erbjuda förment enkla och trygga lösningar i ett "kvalitetssystem". Detta backas upp med bilder på män "yrkeskläder" och skrift på fina papper med stämplar. Sånt som inger förtroende.

Man har spelat detta väl!
Så det ni vill är att alla intyg skrotas. Det ni fortfarande inte har gjort klart är på vilket sätt det kommer att gynna den enskilda konsumenten. På vilket sätt blir arbetet bättre gjort utan intyg?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
M Mike35 skrev:
Så det ni vill är att alla intyg skrotas
Var har jag skrivit något sådant?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mike35 skrev:
Så det ni vill är att alla intyg skrotas. Det ni fortfarande inte har gjort klart är på vilket sätt det kommer att gynna den enskilda konsumenten. På vilket sätt blir arbetet bättre gjort utan intyg?
Vad jag vill?

Jag tycker detta juridifierande av samhället är en mycket tråkig utveckling som gynnar fel grupper i samhället och bara bygger på okunskap och rädsla. Jag vill inte bo i ett samhälle där vi är rädda att göra fel och därför fejdar om formella tramsregler. Där vi är rädda att hamna i domstol. Där styrelser i BRFer bråkar med sina medlemmar om formfrågor som magiska papper istället för att hjälpas åt och jobba tillsammans.

Jag vill att konsumenten ska vara stark och kunnig, känna till sina lagliga rättigheter och därmed kunna fatta bra beslut. Och att detta inte ska fortsätta urholkas av branschorganisationer och försäkringsbolag som smider ränker mot oss för att göra business.

Nu är vi i grunden OT även om TS har hittat en förening vars styrelse har fallit offer för denna tråkiga samhällsutveckling.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad menar du? För ett normalt våtrum är det Säker Vatten och så ska man ha gått kurs hos BKR (keramik) eller GVK (plastmatta). Vilka fler tänker du på?
Det är inte behörigheter, det är ett fint papper från vad som i botten mestadels är en lobbyorganisation driven av folk som har intresse av att hemmafixare inte ska hemmafixare utan anlita företag (dvs företagen själva), delar ut behörigheter som inte har lagstöd eller någon myndighets översyn, inte säger något egentligen och mestadels är ett sätt för tillverkarna att kunna peta mot företag som är duktiga på att installera deras produkter
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Johanbogg Johanbogg skrev:
Det är inte behörigheter, det är ett fint papper från vad som i botten mestadels är en lobbyorganisation driven av folk som har intresse av att hemmafixare inte ska hemmafixare utan anlita företag (dvs företagen själva), delar ut behörigheter som inte har lagstöd eller någon myndighets översyn, inte säger något egentligen och mestadels är ett sätt för tillverkarna att kunna peta mot företag som är duktiga på att installera deras produkter
Jag vet allt det där men det är dels grymt viktigt här i Stockholm med papper på renoveringar vid försäljning och ändå mer troligt att en firma där de gått kurs gör rätt. Anser jag, förstår att företagare tycker att det suger.
 
Claes Sörmland
Tvärt om, företagare i branschen tycker det är toppen med lite papper!

Det håller borta konkurrens och gör att man kan få rädda och okunniga kunder att betala pengar för ett papper som bara tar några minuter att skriva ut. Och blir det konflikt med kunden så kan man neka pappret - så det ger makt! Några kurser skickar man inte de som faktiskt bygger badrummen på, ofta finns i alla fall en språkbarriär eftersom de kommer från de fattiga länderna i öst via någon underunderentreprenör.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömmer att ett arbete utfört av en firma har 10 års garanti med eller utan intyg, alltså, torka sig i röven med intyget.
Du menar alltså att 10års garanti är så meningslöst, att du torkar dig där bak med ett sådant kvitto/intyg?
Låt oss anta att du just lagt 200.000kr på att totalrenovera badrummet. Det visar sig att efter en knapp månad att nästan allt är felgjort. Det visar sig vid rivning att man inte följt branschregler på flera punkter.
Du tror inte att du kommer att ångra att du inte kostade på dig riktigt toalettpapper då?
 
A AG A skrev:
Du menar alltså att 10års garanti är så meningslöst, att du torkar dig där bak med ett sådant kvitto/intyg?
Låt oss anta att du just lagt 200.000kr på att totalrenovera badrummet. Det visar sig att efter en knapp månad att nästan allt är felgjort. Det visar sig vid rivning att man inte följt branschregler på flera punkter.
Du tror inte att du kommer att ångra att du inte kostade på dig riktigt toalettpapper då?
Ok, vi ska ta det igen och något tydligare. Garantin eller reklamationsrätt som jag lärt mig att det kallas gäller i 10 år oavsett om du har ett intyg eller inte! Det räcker att du har betalat fakturan till bolaget som utfört arbetet! Capisci?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad jag vill?

Jag tycker detta juridifierande av samhället är en mycket tråkig utveckling som gynnar fel grupper i samhället och bara bygger på okunskap och rädsla. Jag vill inte bo i ett samhälle där vi är rädda att göra fel och därför fejdar om formella tramsregler. Där vi är rädda att hamna i domstol. Där styrelser i BRFer bråkar med sina medlemmar om formfrågor som magiska papper istället för att hjälpas åt och jobba tillsammans.

Jag vill att konsumenten ska vara stark och kunnig, känna till sina lagliga rättigheter och därmed kunna fatta bra beslut. Och att detta inte ska fortsätta urholkas av branschorganisationer och försäkringsbolag som smider ränker mot oss för att göra business.

Nu är vi i grunden OT även om TS har hittat en förening vars styrelse har fallit offer för denna tråkiga samhällsutveckling.
Det låter faktiskt jättefint. Men sen vet du ju att det faktiskt finns "folk till allt". Se bara vilka funderingar och lösningar några på detta forum har. Det finns, med andra ord, tusentals människor som aldrig borde hålla i en "hammare". Utan att de själva är medvetna om det själva. Tänk om din granne som bor ovanför dig, är den typen. Han/hon får nu för sig att renovera (jag tänker inte förklara vad det betyder igen) sitt badrum. Får du som du vill, så får acceptera att ditt underliggande rum, som du kanske lagt hela din själ på att renovera, blir förstört.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl fullständigt självklart att man kan göra allt själv. Varför skulle det vara att luras att säga det?
Man kan naturligtvis göra allt själv. Det jag försöker säga, är att det dock kan ha sitt pris. Dvs att du sannolikt INTE kommer att få någon ersättning om det blir en fuktskada om du inte följt branschreglerna, eller du lejt bort arbetet, utan intyg.
 
A AG A skrev:
Man kan naturligtvis göra allt själv. Det jag försöker säga, är att det dock kan ha sitt pris. Dvs att du sannolikt INTE kommer att få någon ersättning om det blir en fuktskada om du inte följt branschreglerna, eller du lejt bort arbetet, utan intyg.
FEL IGEN! Du får viss ersättning om du lejt bort arbetet även om intyg saknas (ej av Gjensidige) men alla andra f-bolag. Det hjälper dock inte med ett intyg om det är fuskarbete, eller trodde du det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.