N nikler skrev:
Tror du missförstår mig, menar att fjädern i växelventilen (det är väl den du syftar på?) är den som trycker upp armen i ställdonet.
Jag pratar om hur ställdonet fungerar.
Men jag håller med, det kanske är så att ventilen kärvar mer än vad ställdonet klarar att trycka ner även om trådstartaren inte tycker att den kärvar.
Okej.Fast trycker du ner armen på ställdonet så trycker insatsventilen(Armen är till för att du ska motionera insatsventilen) för att kontrollera funktionen.Armen på ställdonet efter du plockat bort det ska löpa lätt i det läget.
 
J JD1170E skrev:
Villa classic 75
Fungerar växelventilen nu?Har du modellen med 3 knappar +- och play eller har du 4 knappar?
 
V växelventil skrev:
Fungerar växelventilen nu?Har du modellen med 3 knappar +- och play eller har du 4 knappar?
Jag fick precis gå ner och lossa på ställdonet och sätta tillbaka det, då den ville värma tappvattnet. Jag har 3 knappar. "+-play".
 
J JD1170E skrev:
Hej.

Inga problem att trycka ner den, det är motstånd, och det fjädrar upp i radiatorläge direkt. Är det fördröjning på när ställdonet ska skicka ner ventilen till VV?
Okej då verkar ställdonet vara helt och insatsventilen fungerar. Nej är ingen fördröjning utan den givaren som sitter inne i beredaren är startgivaren och den har standard värde 44 på din maskin och den prioriterar varmvatten först så tappar du varmvatten så är det den som styr oavsett om den tillverkar värme.Sedan kör kompressorn max till DP-pressostaten bryter och då brukar varmvatten hamna på runt 52-55 grader.Lustigt att den verkar fungera när du lossar ställdonet och sätter tillbaka igen.Om du håller +-knapparna och playknappen kommer du in I serviceläge och vad har du för värden där på varmvatten?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Okej då verkar ställdonet vara helt och insatsventilen fungerar. Nej är ingen fördröjning utan den givaren som sitter inne i beredaren är startgivaren och den har standard värde 44 på din maskin och den prioriterar varmvatten först så tappar du varmvatten så är det den som styr oavsett om den tillverkar värme.Sedan kör kompressorn max till DP-pressostaten bryter och då brukar varmvatten hamna på runt 52-55 grader.Lustigt att den verkar fungera när du lossar ställdonet och sätter tillbaka igen.Om du håller +-knapparna och playknappen kommer du in I serviceläge och vad har du för värden där på varmvatten?
Jag har startvärde på 41, just pga. strulet med växelventilen, för att jag ska hinna reagera. Jag har startvärde 41, vvtid 20 värmetid 20.

En fråga till; Hur gör jag för att få MER tappvatten?
 
J JD1170E skrev:
Jag har startvärde på 41, just pga. strulet med växelventilen, för att jag ska hinna reagera. Jag har startvärde 41, vvtid 20 värmetid 20.

En fråga till; Hur gör jag för att få MER tappvatten?
Om du vill ha tillgång till mer varmvatten ändrar du varmvattentiden till 40 minuter.Din värmepump prioterar varmvatten före värme så faller temperaturen i beredaren som i ditt fall 41 grader och samtidigt producerar den värme kommer den växla över till varmvatten och köra tills den bryter på DP-pressostaten.Har du satt 20 minuter på varmvattentiden så hinner kanske inte DP-bryta om du exempel tappar varmvatten samtidigt.Den kommer växla tillbaka till varmvatten körning igen.Om du ändrar till 40 minuter så ändra starten til typ 42.
 
V växelventil skrev:
Om du vill ha tillgång till mer varmvatten ändrar du varmvattentiden till 40 minuter.Din värmepump prioterar varmvatten före värme så faller temperaturen i beredaren som i ditt fall 41 grader och samtidigt producerar den värme kommer den växla över till varmvatten och köra tills den bryter på DP-pressostaten.Har du satt 20 minuter på varmvattentiden så hinner kanske inte DP-bryta om du exempel tappar varmvatten samtidigt.Den kommer växla tillbaka till varmvatten körning igen.
Tack för svar.

Nu ska den göra varmvatten, men jag fick gå ner nu och klicka loss ställdonet och sedan tillbaka, då går den till VV läge..
 
V växelventil skrev:
Om du vill ha tillgång till mer varmvatten ändrar du varmvattentiden till 40 minuter.Din värmepump prioterar varmvatten före värme så faller temperaturen i beredaren som i ditt fall 41 grader och samtidigt producerar den värme kommer den växla över till varmvatten och köra tills den bryter på DP-pressostaten.Har du satt 20 minuter på varmvattentiden så hinner kanske inte DP-bryta om du exempel tappar varmvatten samtidigt.Den kommer växla tillbaka till varmvatten körning igen.Om du ändrar till 40 minuter så ändra starten til typ 42.
Så det är VVtid jag ska ha på 40 och inte värmetid? :)
 
J JD1170E skrev:
Så det är VVtid jag ska ha på 40 och inte värmetid? :)
Japp 20 minuter varmvattentid är nog för kort tid och har för mig på din pump är varmvattentiden 40 minuter standard men måste kolla upp det.Annars kan du ändra till 30minuter om du vill på varmvattentiden.
 
V växelventil skrev:
Japp 20 minuter varmvattentid är nog för kort tid och har för mig på din pump är varmvattentiden 40 minuter standard men måste kolla upp det.Annars kan du ändra till 30minuter om du vill på varmvattentiden.
Kolla gärna upp vad som är fabriksinställning för VVtid och återkom :)
 
J JD1170E skrev:
Kolla gärna upp vad som är fabriksinställning för VVtid och återkom :)
20 minuter är standard på din maskin och 40 minuter på dom större modellerna.När du lossar ställdonet trycker du på den vita knappen nedanför ställdonet och vrider moturs?När du monterar tillbaka så vrider du medurs tills det klickar till och sedan fungerar det som videon från första inlägget.
 
V växelventil skrev:
20 minuter är standard på din maskin och 40 minuter på dom större modellerna.När du lossar ställdonet trycker du på den vita knappen nedanför ställdonet och vrider moturs?När du monterar tillbaka så vrider du medurs tills det klickar till och sedan fungerar det som videon från första inlägget.
Tack!
ja, jag trycker på knappen vrider den moturs och klickar tillbaka den medurs! :)
 
J JD1170E skrev:
Tack!
ja, jag trycker på knappen vrider den moturs och klickar tillbaka den medurs! :)
Intressant.Var en ny variant.Du har testat innan du får gå ner och kicka igång växelventilen att dra/vicka lite på kabeln om det skulle vara något glapp men samtidigt så fungerar det när du lossar och monterar tillbaka så fungerar det.märkligt.
 
V växelventil skrev:
Intressant.Var en ny variant.Du har testat innan du får gå ner och kicka igång växelventilen att dra/vicka lite på kabeln om det skulle vara något glapp men samtidigt så fungerar det när du lossar och monterar tillbaka så fungerar det.märkligt.
Ja, mycket märkligt. Har testat angående glapp. Säljer du ställdon?
 
J JD1170E skrev:
Ja, mycket märkligt. Har testat angående glapp. Säljer du ställdon?
Ja vi säljer men hittade ett bra pris för vi ligger 100+ mer.
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...l-stalldonsmotor-vc4012-till-vaxelventil-230v
Om du ändå ska byta ställdon så kanske bättre kolla på en LK 525 som är en vridande växelventil istället för en tryckande som honeywell.Om du betäller en honeywell 4012 så ta en insatsventil samtidigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.