• Gilla
placerej
  • Laddar…
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Einh skrev:
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
Det finns inget alternativ för luft/luftvärmepump så många av de som valt direktverkande el har nog också luft/luftvärmepump.

Samma sak med luft/vattenvärmepump och frånluftsvärmepump.
 
Jag får klåda på hur tabellen presenteras... Tips att sortera den i fallande eller i alla fall sortera den på något..
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Solvärme i kombination med vattenmantlad kamin finns inte med alls, min lösning. På sommaren värmer solen poolen också.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
E Einh skrev:
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
Man är ekonomisk oberoende. Endast pöbeln behöver installera värmepump. Lite på skoj!
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur värmer andra svenskar sina småhus? Vi tittar närmare på den senaste statistiken från Energimyndigheten och vad medlemmarna har uppgett i vår funktion Jämför elförbrukning.

Du kan läsa blogginlägget här: Så värmer vi våra hus: Hela Sverige vs Byggahus.se medlemmar
”Installerade” ny friktionsvärme för några år sen…..börjar bli kallt nu. 😍
 
  • Haha
jonas_da
  • Laddar…
Bergvärme + ved när det är sosse priser på el..
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Luft-luftvärmepump, oljefyllda elradiatorer och kökspanna.
Kökspannan värmer fem radiatorer och tappvarmvattnet, med självcirkulation.

Ett eller två elelement används när/om det är ca -20.
Gör av med 20-25 kbm ved/säsong.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur värmer andra svenskar sina småhus?
Solceller är väl inget sätt att värma huset med?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P
Solceller hjälper att sänka elkostnaden för den som värmer med el.
(. För solen skiner ju så mycket när det är kallt. .)
 
  • Haha
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
P
E Einh skrev:
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
Det kanske finns en del som har gott om pengar och inte bryr sig om höga elkostnader?
 
E Einh skrev:
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
Min farsa har iofs en dålig frånluftvärmepump men han kör bara direktverkande. Men enkla anledningen är att han har gått om deg. Har golvvärme med direktverkande och han tycker luft luft låter och inte komfort värme. Där håller jag med han, jag kör luft luft och det är fan riktigt jävla dåligt ut komfort perspektivet

Visst han tyckte de blev lite dyrt förra vintern men han ligger ändå inte så högt. Och det är i princip enda kostnaderna han har för huset. Men han drog investeringen med golvvärme direktverkande när han kanske hade 6000 kr på vintern nu blir det kanske 12000 men det är inga pengar om man har en saftig pension.

Jag tyckte han skulle dra bergvärmepump och golvvärme men det är dyrt och riva upp ett dyrt golv för och sen lägga nytt med vatten den investeringen blir säkert 600000.

Ganska många dyra vintermånader att räkna den investeringen

Jag måste nog ändå hålla med han. Direktverkande el golv är skönt du väljer själv hur varmt du ska ha det och du vill ändå ha kvar det i hall, badrum etc
 
E Einh skrev:
Det övergår mitt förstånd hur vi fortfarande kan ha permanentbostäder som värms upp med enbart direktverkande el. Varför vägrar dessa hushåll att skaffa kamin eller luftvärmepump? Kostnaden för en luft/luft-värmepump lär ju vara återbetald inom 2 år med dessa elpriser.
Min betalade sig på ett år, men jag köpte precis innan ryssen gick in i Ukraina också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.