tommib tommib skrev:
Jag tror också att om man sätter Y tillräckligt högt så blir det inget med Hybrit/H2GS, det blir för dyrt och osäkert.
Det finns väl varken överskott på kraft eller malm i Norrbotten som det ser ut nu, risken är att det blir ett nytt stålverk 80.

Naturskyddsföreningen är för ett kärnkraftsfritt Bottenviken så man får räkna med att många av tjänstemännen på kommun och länsstyrelse driver Naturskyddsföreningens linje (och inte det sammhällets bästa) när det kommer till ny elproduktion.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Appropå batterilagring, i nuläget är det runt 15GW vindkraft installerad. Skulle vi ha batteri för täcka 5 dygn vindstilla (rätt vanligt - runt 35 dygn om året producerar vindkraften ingenting) hade vi behövt över 20 miljoner 82kWh (tesla) batterier. Skulle vi ersätta kärnkraften med vindkraft, samt täcka det uppskattade framtida elbehovet i Sverige så hade en vanlig familj behövt äga ett 20-tal teslas för få ihop ett smart nät av det :)
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, och då kontrar man med att dela upp företaget i mindre bitar så att varje enskild del ligger lite under X. Det blir en juridisk katt-och-råttalek tror jag.
Det argumentet tror jag dock är trams. Du behöver fysiskt ha elektrolysen i anslutning till där du konsumerar vätgasen om du inte ska behöva transportera den på opraktiska sätt.

Vill du ha 100 gånger mer administration av allt? Då tror jag det är mycket mer troligt att man helt enkelt låter bli elektrifieringen som du säger. (Vilket är anledningen till att det troligen behövs betydande subventioner, men jämfört med alla andra subventioner som finns att tillgå så kanske de här inte är sämre än genomsnittet.)
tommib tommib skrev:
Frågan är om det kommer finnas avsättning för fossilfritt stål till ett högre pris.
Om/när gratis utsläppsrätter försvinner så kommer det inte bli billigt att tillverka traditionellt stål heller. (Men det kan förstås flytta till Kina etc.)
 
P per s skrev:
Det finns många nerlagda gruvor som skulle fungera bra. Befintliga gruvdammar där uppe plus gruvschaktet. Påverkar inte miljön.
Sorry för sent svar, men missade denna.

Har du lust att förklara hur nedlagda gruvor skulle kunna utnyttjas för pumpkraft ? .:Eller ännu hellre länka till något av alla de lyckade försök med detta som jag antar måste ha skett eftersom du så självsäkert påstår att det är en bra ide ?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P per s skrev:
A Anders_Nilsson skrev:
Jag säger som jag brukar när jag ställs inför teknikoptimistiska miljösnubvar - varför ser vi inte detta i vetkligheten eller åtminstone i projektetongsstadiet av några större aktörer? Jo, för att det inte är lönsamt i verkligheten.
Pumpkraft är ingen okänd teknik i världen men begränsad i Sverige. Nu fluktuerar elpriset mycket mer här. Mer sol- och vind men också ett omfattande köpa/sälja el över nationsgränserna. Ukrainakriget stökade till marknaden ordentligt förra året när centrala Europa plötsligt inte hade rysk gas. Det har man till stor del fixat idag med flytande gas från annat håll.
Pumpkraften pumpar upp vatten när det är billigt och säljer el när priset är högre. Pumpkraft är på gång i Sverige men inte i den takt den förtjänar. Aktörer är ofta väldigt tröga och satsar på det de känner till och kan. Jämför med Tesla som kunde utveckla elbilar i 10 år innan andra biltillverkare vaknar.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att jag alltid förespråkar att energilagring är dåligt för miljö och klimat, men om 20% är det effektivaste vi kan komma med blir till och med jag förvånad. Det är ju orimligt dåligt och skulle alltså öka klimatpåverkan i samma grad som förlusterna. Varför diskuteras det ens??
Läs en gång till. 20% förluster innebär att man får tillbaka 80% el. Verkningsgraden är alltså 80%.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P per s skrev:
Det finns många nerlagda gruvor som skulle fungera bra. Befintliga gruvdammar där uppe plus gruvschaktet. Påverkar inte miljön. Nerlagda mindre vattenkraftverk kan byggas om till pumpkraft som balansering.
Lyngern/Kammarberget är ett möjligt ställe att placera pumpkraft i Götaland, några nedlagda gruvor som skulle vara lämpliga känner jag dock inte till.
Självklart påverkar pumpkraft miljön,det gör ju gruvor och nedlagd vattenkraft också.

Pumpkraft är ändå som en piss i Nilen om man ska försöka balansera vindkraften
P per s skrev:
Pumpkraften pumpar upp vatten när det är billigt och säljer el när priset är högre.
Det där har du nog missförstått, det handlar om att lagra energi.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att jag alltid förespråkar att energilagring är dåligt för miljö och klimat, men om 20% är det effektivaste vi kan komma med blir till och med jag förvånad. Det är ju orimligt dåligt och skulle alltså öka klimatpåverkan i samma grad som förlusterna. Varför diskuteras det ens??
Läs en gång till. 20% förluster innebär att man får tillbaka 80% el. Verkningsgraden är alltså 80%.
GlennB GlennB skrev:
Lustigt, jag tycker mer det verkar vara vindkraft som rä religionen ?

Med en massa helt okunniga följare som bara mässar om vindkraft och sen helt saknar argument så fort man tar upp problemen med vindkraft.


Det finns bara två kraftslag vi kan bygga idag som levererar när det behövs, och det är kärnkraft och oljeldade kraftverk, jag tror de flesta håller med om att olja inte rä vägen att gå.
.
Ingen energireligion är bra i sammanhanget. Diskussionen präglas för mycket av rena påståenden. Det är därför jag försöker föra fram sakliga argument för en annan lösning än kärnkraft. Vilka sakliga argument har du?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att jag alltid förespråkar att energilagring är dåligt för miljö och klimat, men om 20% är det effektivaste vi kan komma med blir till och med jag förvånad. Det är ju orimligt dåligt och skulle alltså öka klimatpåverkan i samma grad som förlusterna. Varför diskuteras det ens??
Läs en gång till. 20% förluster innebär att man får tillbaka 80% el. Verkningsgraden är alltså 80%.
GlennB GlennB skrev:
Lustigt, jag tycker mer det verkar vara vindkraft som rä religionen ?

Med en massa helt okunniga följare som bara mässar om vindkraft och sen helt saknar argument så fort man tar upp problemen med vindkraft.


Det finns bara två kraftslag vi kan bygga idag som levererar när det behövs, och det är kärnkraft och oljeldade kraftverk, jag tror de flesta håller med om att olja inte rä vägen att gå.
.
Ingen energireligion är bra i sammanhanget. Diskussionen präglas för mycket av rena påståenden. Det är därför jag försöker föra fram sakliga argument för en annan lösning än kärnkraft. Vilka sakliga argument har du?
F fribygg skrev:
Pumpkraft är väl rätt svårt att få till i SE3 och SE4?
Det finns gott om möjligheter för pumpkraft i södra och mellersta Sverige. Läs om ett exempel i Vånga norr om Kristianstad. Lagan har flera mindre kraftverk som inte används. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pumpkraft-kan-bli-verklighet-i-skane
 
GlennB GlennB skrev:
Sorry för sent svar, men missade denna.

Har du lust att förklara hur nedlagda gruvor skulle kunna utnyttjas för pumpkraft ? .:Eller ännu hellre länka till något av alla de lyckade försök med detta som jag antar måste ha skett eftersom du så självsäkert påstår att det är en bra ide ?
Här kan du hitta en förklaring.
https://www.nyteknik.se/energi/gran...rsta-pumpkraftverk-i-en-nedlagd-gruva/2019446
 
  • Gilla
per s och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Nog för att jag alltid förespråkar att energilagring är dåligt för miljö och klimat, men om 20% är det effektivaste vi kan komma med blir till och med jag förvånad. Det är ju orimligt dåligt och skulle alltså öka klimatpåverkan i samma grad som förlusterna. Varför diskuteras det ens??
Läs en gång till. 20% förluster innebär att man får tillbaka 80% el. Verkningsgraden är alltså 80%.
GlennB GlennB skrev:
Lustigt, jag tycker mer det verkar vara vindkraft som rä religionen ?

Med en massa helt okunniga följare som bara mässar om vindkraft och sen helt saknar argument så fort man tar upp problemen med vindkraft.


Det finns bara två kraftslag vi kan bygga idag som levererar när det behövs, och det är kärnkraft och oljeldade kraftverk, jag tror de flesta håller med om att olja inte rä vägen att gå.
.
Ingen energireligion är bra i sammanhanget. Diskussionen präglas för mycket av rena påståenden. Det är därför jag försöker föra fram sakliga argument för en annan lösning än kärnkraft. Vilka sakliga argument har du?
F fribygg skrev:
Pumpkraft är väl rätt svårt att få till i SE3 och SE4?
Det finns gott om möjligheter för pumpkraft i södra och mellersta Sverige. Läs om ett exempel i Vånga norr om Kristianstad. Lagan har flera mindre kraftverk som inte används. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/pumpkraft-kan-bli-verklighet-i-skane
David Wallin David Wallin skrev:
Nej så är det helt klart. Men att spara vatten är inte samma sak som att pumpa upp det igen. Jag menar såklart att det är dåligt med ett elsystem som bygger på att lagra energi som redan har producerats, inte genom att förskjuta produktionen.
80% av elen som går åt att pumpa upp vattnet får tillbaka när du släpper ner det. En verkningsgrad på 80 % är inte dålig. Pumpkraft är ju inte för att förse oss med el utan att utjämna svängningarna i produktionen. Sen kan miljöpåverkan hållas minimal.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
tommib
K krfsm skrev:
Det argumentet tror jag dock är trams. Du behöver fysiskt ha elektrolysen i anslutning till där du konsumerar vätgasen om du inte ska behöva transportera den på opraktiska sätt.
Inga problem. Bygg ett gäng företag längs en väg. Bygg en pipeline som de alla matar in vätgas till. Inte konstigare än ett industriområde. Det finns redan exempel på det i t.ex. Stenungsund där Borealis med sin cracker förser ett antal kringliggande industrier (separata företag) med eten som råvara via pipelines. Detta blir omvänt men principen är samma.

Nåväl, det kan vara rätt långsökt. Jag tror snarare på att det blir så att man helt enkelt inte bygger något om det krävs för mycket. Ungefär som med kärnkraft. Det blir en för stor och osäker investering.
K krfsm skrev:
Om/när gratis utsläppsrätter försvinner så kommer det inte bli billigt att tillverka traditionellt stål heller. (Men det kan förstås flytta till Kina etc.)
Det är riktigt. Och det mest troliga är, givet vilket håll världen är på väg åt, att vi då inte kommer ha inhemsk stålindustri (alt att vi bara skiter i detta med utsläppsrätter).

Å andra sidan vore det kanske bra om vi inte var beroende av externa importer för att producera vårt stål.
 
tommib
P per s skrev:
Det finns gott om möjligheter för pumpkraft i södra och mellersta Sverige. Läs om ett exempel i Vånga norr om Kristianstad. Lagan har flera mindre kraftverk som inte används. [länk]
Ok. Så ditt exempel visar på en lagringskapacitet på 80 MWh. Vad är det tänkt att kosta?

Om man räknar på en vanlig villa (eller en mindre stad) så är 80 MWh en hel del, absolut. Men tittar du på hela energiförbrukningen så är det en piss i havet. Det är också den lagrade energin. Hur mycket effekt kan man få ut momentant? I jämförelse så producerade Heleneholmsverket i Malmö 80 MW el (och 300 MW värme). Om vi antar att pumpkraftverket skulle kunna producera just 80 MW (troligen inte) så är "bränslet" slut efter en timmes drift. Sen är det slut. Det går inte att fylla på igen innan vi har ett stort överskott på el som gör att det är rimligt att fylla upp magasinet.

Pumpkraft är en nischapplikation som provats och inte befunnits lönsam. Den har stora nackdelar ekologiskt och det finns få ställen där det realistiskt fungerar. Ekonomiskt krävs väldigt stora svängningar i priset för att kunna få ekonomi i uppförandet och driften. Troligen räknar man med massiva subventioner eller med ett elpris som är extremt skadligt för industrin i landet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P per s skrev:
Det finns många nerlagda gruvor som skulle fungera bra. Befintliga gruvdammar där uppe plus gruvschaktet. Påverkar inte miljön. Nerlagda mindre vattenkraftverk kan byggas om till pumpkraft som balansering. Juktanverket i Västerbotten planeras ombyggnad.
Jag betvivlar att man kan få till ett miljötillstånd med rimliga villkor samt kostnader för att återställa Juktan eftersom Blaiksjön är starkt förorenad av anrikningsmassor från gruvdrift. Skulle man kunna få till en rimlig miljöprövning så är det realtivt enkelt men med dagens miljösnårskog är det nog omöjligt.
Om:
https://energiforsk.se/media/31755/...d-a-r-pa-ga-ng-magnus-lo-vgren-vattenfall.pdf

Ett par nya SMR reaktorer i Luleåtrakten och likadant på finska sidan (Fortum) löser det här!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.