D
Det hade jag inte alls fått. Det är du som inte fattar skillnaden mellan att ha termostater på elementen i närheten av fönstren och på ytterväggar, jämfört med att ha dem långt in i rummet på en innervägg och mer skyddat från drag.

Jag fattar nog bra mycket bättre än du hur de här systemen fungerar verkar det som...
 
det jag säger är att: om man vil minska driftskostnaden så ska man montera et reglersystem.
man ska alltså inte byta til nya radiatorer, det kommer bara att minska kostnaden till samma nivå som orginal radiatorerna hadde när dom var nya, vilket inte blir stor skilnadmot det du har idag.


tycker du dina radiatorer är fula så får du givetvis byta dom (det samma gller för en med vetenburet system) men det är ju mycket dyrt att göra & är något du bara ska göra av estetiskt skäl, blanda inte in driftskostnaden i den ekvationen, då lurar du dig själv!
 
Nu har jag varit i stugan och gjort en lite undersökning/utvärdering av elementen. Jag pluggade in en elmätare på ett av de och ställde in samtliga termostater på ~18 grader. Efter ett tag så visade en termometer en bit in i vardagsrummet 22 grader och elmätaren visade att elementet gick på max hela tiden. ~2500W dygnet runt blir dyrt i längden. 22 grader är iofs skönt men dyrt när vi pratar om direkt-el men det gick inte att ställa ner termostaten mer för då slog de ifrån helt (?).

Det känns som det finns en del att spara in med nyare, effektivare element med elektronisk termostat. Dessutom så vore det skönt att slippa den stekheta ytan som de befintliga elementen får vid uppvärmning. Byte blir eventuellt aktuellt nästa vinter då jag tänkte täta fönster och dörrar i sommar samt installera två ventiler (och eventuellt dra in en tilluftkanal till öppna spisen). Efter det får det bli en utvärdering igen och se om det gjort nån skillnad.

Tack för alla svar och synpunkter!
 
D
Suck... Du BEHÖVER ju INTE byta elementen för att åtgärda detta. Istället installerar du ett styrsystem som reglerar elementen. Då får du dels ett modernt styrsystem och dessutom fördelarna som du skulle fått med nya element (=inte så varm yta för det mesta, mindre knäppningar och fungerande termostat).
 
Ett gammalt element som drar 1000W, avger också 1000W...ett nytt element är inte ett dugg bättre eller sämre.
Däremot kan ditt behov ev. minska något med bättre (nyare) termostater och/eller elementer.

Det verkar som om att där råder almän hysteri i jakten på kWh...vi hade kommunens "energirådgivare" på besök för något år sedan, han tyckte att jag skulle byta ut min 12 år gamla frysbox som stod i en el-uppvärmd källare (källaren behöver uppvärming året runt).
Han kunde (ville) inte förstå att om frysens förbrukning inte överstiger källarens uppvärmningsbehov på sommaren så spelar frysens förbrukningen ingen roll.

Dom enda sätten att spara pengar på uppvärmningen är att:
# Minska behovet (tex. isolering)
# Skaffa billigare energi (tex. ved eller pellets)
# Flytta gratis energi dit du behöver den (tex. värmepump)
Man måste titta på varje enskild fall för att se om det gå att få ihop en lönsam kalkyl...tex. framtida energikostnader samt ränta (investeringskostnad) har ganska stor betydelse.

FLKR
 
Det verkar vara ett svårt fall, elelement har alltid 100% verkningsgrad. Styrning (termostat) som kan hålla en jämnare temperatur sparar ofta pengar.
Vill man hålla 20 grader och med bimetalltermostat tillåter 20 - 22 grader så kan en ny styrning spara pengar.
Vill man hålla 20 grader och med bimetalltermostat tillåter 18-20 grader så kan en ny styrning förlora pengar.

En ny styrning ger komfortfördelar, en yt-temperatur som är omvänt proportionelig mot yttertemperaturen och en jämn temperatur innomhus. Nattsänkning (eller dagsänkning då alla är ute och åker skidor) sparar alltid pengar.

Nya element har inte bättre verkningsgrad, i så fall skulle de hamna över 100%. All instoppad energi blir värme.
En ny styrning kan installeras i elcentralen OM elementen har "egen" rördragning/kabel.

Protte
 
Vad än dessa siffror säger så är det så att här kunde vi sänka temperaturen när vi bytte till nya radiatrer då de nya har en bättre värmespridning och ger känsla av värme i hela rummet. Kan tänka att detta kunde lösts till viss del av ny styrning med all kabeldragning så skulle priset på detta gått över priset för nya radiatorer med elektronisk termostat.
 
Finns det nåt bra och hyfsat prisvärt regleringssystem med en (kanske batteridriven rent av) termostatdel som kan placeras fritt och som styr "relädelar" till elementen via radiovågor? Jag vill gärna få in termostaten en bit i rummet och är inte så sugen på att dra långa kablar.

Alla element har egen kabel med stickpropp (230V).
 
Det är inte så lätt att räkna på detta då det är svårt att avgöra hur mycket extra ström de gamla radiatorerna drar. På grund av de dåliga termostaterna. Självklart så förbrukas mer kWh än behovet när elementen är kokheta trots att det är 23 grader inomhus och termostaten är inställd på 21 grader. Samtidigt kan det ju vara 20 grader inomhus och elementen är iskalla. (besparing??) Att effekten är samma oavsett om det är nya eller gamla element förstår jag men hur fasen ska man veta om de gamla orsakar större elkostnader eller om det endast är komfort och utseende nya element ger.
Hur funkar ett reglersystem i det fallet då elementen är kalla trots värmebehovet. Styrsystemet vill att elementen ska bli varma men elementtermostaten tycker att det inte finns nåt behov. Elementen förblir kalla? Eller har jag missat nåt med IQtherm....gör den en bypass på de gamla termostaterna eller slår den bara til/från strömmatningen?

Utseendet är ju förstås viktigt och att nya element möjligtvis är lite tystare.(vet ej) Låter som "old sparky" när elementen slår till idag. Sen om utseendet är värt 1000-2000 kr per element är ju upp till var och en och beroende på hur nuvarande element ser ut. Mina är repiga, solblekta (ser ut som 30 år gamla element)
Här finns ju också en aspekt på styrsystemet. Nya Siemensradiatorer + Digiheat styrsystem = snyggt........gamla radiatorer + typ IQterm = inte lika snyggt

Kostnaden/investeringen och "räkna hem"

Satt och räknade på de siemensradiatorerna jag hade funderat på.
Att byta alla elementen i huset. (ej byte i tvättstuga och sidoutrymmen) skulle kosta ugnefär 12000 kr för 8 st element. Digiheat 3600 kr Sen sitter ju inte alla elementen under fönster/yttervägg så jag kanske kan nöja mig med 6 mottagare, så det är ytterligare 5000 spänn.

Totalt ca 20000 kr. Är det möjligt att räkna hem en sån investering utan att behöva räkna om utseende faktorn till ett pengavärde.

Den största besparingen borde ju erhållas via dag/nattsänkning. Borde ge en ganska stor besparing faktiskt. i övrig så är det nästan ren spekulation hur mycket man kan tjäna. Ligger på 25000 kWh idag på ett 1-plan 140kvm villa. Ganska normalt för direktverkande el i ett 70-tals hus (tror jag)

Jag har redan i princip bestämt mig för att byta ut elementen + styrning. Jag ska även installera en kamin (contura) Frågan är vad jag ska satsa på först. Pengar växer ju inte på träd som ni vet....:(
 
Ett alternativ kan ju vara att byta ut elementen i ett rum mot en luftvärmepump.... Om du installerar själv behöver det inte kosta mer än 10000 och det sparar betydligt mer än något styrsystem för elradiatorerna.
 
Hur funkar det egentligen när man kompletterar gamla element (bimetalltermostater) med nya elektroniska termostater? Vrider man upp den gamla termostaten på max och justerar den nya termostaten värmen genom att slå till och från?

Sen skulle det vara intressant och veta om verkningsgraden verkligen är 100% som det står i ett tidigare inlägg. Det känns som olika element med samma effekt faktiskt kan producera olika mycket värme...
 
Elelementet är egentligen en enda stor förlust. Ta en glödlampa den ger ca 5% ljus, resten är värmeförlust. Elementet producerar inget annat än en "förlust", vad annat får du ut av ett element mer än värme.

Kompletterar man med ny styrning så gör man som Magnus skriver, bimetallarna på max.
Den nya termostaten slår till och från med korta intervall (säg 10-60 sekunder) så elementet varken hinner bli varmt eller kallna.

Protte
 
D
Magnus_78 skrev:
Finns det nåt bra och hyfsat prisvärt regleringssystem med en (kanske batteridriven rent av) termostatdel som kan placeras fritt och som styr "relädelar" till elementen via radiovågor? Jag vill gärna få in termostaten en bit i rummet och är inte så sugen på att dra långa kablar.
Alla element har egen kabel med stickpropp (230V).
Javisst finns det...

Conrad Sverige

Detta är alltså ett relästyrt system och inte pulserande. Om det är prisvärt är upp till dig att bedöma...
 
Sen skulle det vara intressant och veta om verkningsgraden verkligen är 100% som det står i ett tidigare inlägg. Det känns som olika element med samma effekt faktiskt kan producera olika mycket värme...

Den som kan lite fysik vet att energin är konstant...den kan inte förbrukas eller produceras, utan bara omvandlas till värme, el rörelsesenergi etc.

Då all den energi du stoppar in i ett el-element blir värme blir verkningsgraden mao. 100% ...om det är värme du vill ha förstås!

Om du istället vill ha rörelsesenergi är ju ett el-element synerligen ineffektivt...med en verkningsgrad på 0%
En glödlampa har således en verkningsgrad på nästan 95% om du avser att värma upp kåken med den...+ indirekt några % till...det är det ljuset som träffar ytor inomhus...det ljuset som träffar ytor utomhus har bara fåglarna nytta av

FLKR
 
Jag hade tidigare direkt el. mer än halva huset hade nya radiatorer, där det desutom var så att i dom stora rumena så var radiatorena ihoppkopplade 2 o 2,så en termostat styrde 2 radiatorer. deta ger en bättre drift. de gamla outbytta radiatorerna behövde inte andvändast fören vid riktig sträng kyla.

när jag eldade i min kamin, vilket man gör när man har direkt el, så visade det sig att jag kunde elda på bra o länge (vilket gav en varm o skön miljö) men det tog flera tmmar o ca 7 graders övertemp innan bom nya fina elektronsika termostaterna på dom nya elradiatorerna slog ifrån.
Jag kunde alltså inte spara nån direkt energi på att tända en brasa, om jag nte gick runt manuelt o stängde av radiatorer lite här o var.
(orsaken var att dom inbyggda termostaterna satt för nära golvet & att radiatorena sitter på yttervägg, undr fönster där du fortfarande & tackvare endningen har kallras!

Man ska alltså ha reglersystem !!! (allt annat är att lura sig själv)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.