Tror, är du säker, enda gången som en kabel går sönder är av mekanisk åverkan. Troligtvis kanske det visar fel och då kan det vara avbrott eller kortis, avbrott kan vara dålig/ärgad kontakt i utedosan. I övrigt så går det med förslagen ledning eller om du har någon gammal teleledning med 2 ledare EKUA eller 4 ledare EKKX 4X0,5 duger hur bra som helt, bara ta det med billigaste priset.
 
Rätt säker på att det är något strul med den, har provat kolla så allt sitter ordentligt. Just nu är den borttagen. Så här ser den ut i ändarna.
 
  • Avskalade kablar och sammankopplad sladd mot texturerat grått mattunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mera info om kabeln, ser lite grov ut för att vara för en utegivare, den kan ha följt med VP och används. Det som är lite luddigt är att den med 3 st ledare i sig, ser även ut som nästan 1,5 mm2. Men som sagt vad och hur är det för grejer som är i varje andra ändan av kabeln. Även att den kabeln säkert klarar 230 V och är klart överkurs till en givare över huvud taget.
 
Nä, dedär ser inte ut som utegivaren.
 
N nybbe51 skrev:
När du får högre värde tillbaka än ut så kolla om den kör med eltillskott
har sett det på min .
Nope, det är avstängt på min.
 
Nu har jag bytt utegivaren till ett sådant NTC motstånd. Utetempen gick ner från 18 grader till 16 grader.

Så det verkar inte vara givaren som var problemet. 2 graders skillnad kan ju inte sätta hela pumpen ur spel, eller?

Så jag funderar på om något annat inte funkar. Kan det sitta något i maskinens kretskort som är fel?

Går det på något sätt ställa in rätt värde på utetempen, T1? Jag vet ju vilken temp det är ute, tänkte bara om man kunde kalibrera T1 i mjukvaran?
 
  • Ett öppet eluttag med anslutna elsladdar och synlig jordfelsbrytare mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm visar temperaturvärden för framledningsbörvärde, utetemperatur och vattentemperaturer på ett uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt udda.

Om du kopplar bort både värmepump och givare från sladden, kan du mäta någon kortslutning mellan ledarna i kabeln till givaren?
 
Kopplat bort och mätt. Ingen kortslutning
 
Hade du någon resistans alls?
 
Nej, inget alls. Bara streck i multimetern.
 
Och vad mäter du för resistans i tempgivaren?
 
Nu har jag kommit tillbaka till stugan. Den gamla givaren har 5,46kohm vid ca 20 grader. Och den visade ju nästan samma värde som den nya.

Funderar på om jag skall göra en reset på hela pumpen? Den har egentligen aldrig fungerat särskilt bra.
 
Min erfarenhet var att de visade tillräckligt nära i rumstemp, det var när det var kallt de diffade.
 
Nu har jag även mätt kabeln ifrån värmepumpen (bortkopplad) och ut till nya NTC. Det blir 21,9kohm, det är ca -5 ute nu. Vet ej om det verkar vara rimligt eller ej?

Och utan något inkopplat i T1 anslutningen i pumpen, så visar displayen 6 grader på utetempen. Är det standardvärde om det inte finns en sensor?

Jag tänkte så här, det är ju bättre att köra utan detta inkopplat jalls ust nu. För 6 grader är ju mer rätt än 16 grader (nu när det är -5 ute).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.