RoTe RoTe skrev:
Syftade på Isakares klagomål på sina däck.
Jo.
 
M mlindsten skrev:
Kan det passa efterfråga tips och råd i den här tråden? 🙃

Min dotter har sen i höstas en A-traktor för att ta sig till skola/träning (vi bor ute på landet). Ett av argumenten för att välja en A-traktor istället för en moped var att kunna använda den även vintertid, vilket nu har visat sig vara ett bekymmer. Den vill nämligen inte starta när det är för kallt. 😩

När det var varmare ute så gick den fint, men när temperaturen sjönk mot nollan så började den tjura lite. Den startade dock alltid efter en 2-3 försök om hon väntade 20-30 sekunder mellan försöken, vilket hon själv kom fram till. Nu när temperaturen ligger runt -8 grader så funkar inte den metoden längre. Hon har provat att köra startmotorn lite längre vid varje försök, men det hjälper inte.

Jag har inte mätt på batteriet, men det "låter" friskt fortfarande (även om hon har frestat det en del med sin startmetod och dessutom bara kör korta sträckor). 🤔

Tror ni det är lönt att göra nån felsökning på bilen, eller är det bara att acceptera att den är sån här? I det sistnämnda fallet, har ni några tips på vad man kan göra för att få igång den när det är kallt?

Bilen är en Hyundai Santa Fe från 02 (V6, bensin). Den har dessvärre ingen motorvärmare och vi vill inte kosta på den för mycket ... 😬
Styrenheten sprutar in extra bensin under några sekunder vid kallstart så har den inte startat efter 3 sekunder så är det ingen mening att mala vidare på starten.
Gör istället flera korta startförsök efter varandra
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Mycket märkligt !!!
När jag nu åker samma väg hem greppar det hur fint som helst, det var -6 då som nu.
När jag åkte in till stan som jag skrev tidigare känndes det som svartis med sommardäck, ni vet när det känns som ratten sitter löst, ABSen går in bara man tittar på bromspedalen.
Men svartis är ju inget som brukar uppträda när det är -6 och varit kallt ett tag.
Enda skillnaden nu var lite pudersnö på vägen, och det brukar ju i normala fall göra vägen halare.
Sista kilometerna hem är det packad snö på vägen, jag trampade på lite extra i kurvorna, bilen var hur snäll som helst och gick dit framhjulen pekade.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Jag har renoverat hundratals ok utan att misslyckats.
Hundratals ok , var jobbade du då ?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller Good Year eller Nokian etc. Det finns fler bra däck, men alldeles för mycket uselt som säljs och att spara in 200-300 kronor på ett däck och gå från bra till halvdant är för mig obegripligt.
Jo fast Goodyear har blivit mycket sämre med tiden inte alls samma kvalitetskänsla som förr.
Nokian är nog bra så länge dom är hyfsat nya men sen blir dom hastigt ganska dåliga. Ser ofta att dom saknar mycket dubbar. Michelin och Continental brukar dubbarna sitta kvar på bättre.

Själv har jag för tillfället gislaved nordfrost jag tror varenda dubb gått av men annars så fungerar dom ganska bra när det inte är så viktigt med dubbar. Dom hör också till Continental.
 
Och apropå bilen, första bilen på länge där klimatanläggning en gör sitt jobb rätt, det blir lagom varm överallt utan att fläkten flåsar på max de 10 första minuterna och bara blåser på vindrutan som det tex gjort i mina 3 senaste BMW.
Kul när man kan använda Autoläget och det automatiskt blir bra 🙂
Ändå har BMW 3 olika lägen man kan ställa in i automatik, tror de heter soft medium max, men inget tycker jag funkade riktigt bra.
 
galento galento skrev:
Hade dubbade General fram på v70,n , tyckte de var bra.
Jag har ingen egen erfarenhet. Vet bara att Continental äger dom och att dom brukar se ut som Continentals däck gjorde några år tidigare.
Så säkert inte dåliga men äldre teknik.
 
galento galento skrev:
Hundratals ok , var jobbade du då ?
Hemma i garaget.
Har drivit bilverkstad på fritiden åt vänner, grannar, bekanta, bekantas bekanta och fan o hans mostrar i 30 år.
Saker som går att laga, lagar jag.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
hsd
C cpalm skrev:
Säger väl kanske inte så mycket, men vår skåpbil hade ett par Nokian vinterdäck på när vi köpte den som såg ut som sju svåra år trots att de varken var särskilt gamla eller slitna. Nästan inga dubb kvar och riktigt dåliga i gummit. Så efter det har jag blivit lite skeptisk till Nokian.
Dubbdäck ska alltid köras in 50 mil så att dubben sätter sig i gummit
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
galento
Intressant men tur man har de äldre lådorna 😎

 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Intressant men tur man har de äldre lådorna 😎

[media]
Fy fanken vilket pussel. Jag tror komplexiteten i efterbehandling och växellådor nått så långt att det kommer döda ICE bilar, ingen vill ha skiten efter maskinskadan gått ut. Det kommer vara asdyrt att reparera äldre bilar...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fy fanken vilket pussel. Jag tror komplexiteten i efterbehandling och växellådor nått så långt att det kommer döda ICE bilar, ingen vill ha skiten efter maskinskadan gått ut. Det kommer vara asdyrt att reparera äldre bilar...
Såg nån film, tror det var en RAM där det behövdes bytas en 5 cm lång slang, de fick lyfta karossen från ramen för att komma åt, 15 timmars arbete !!!
Att det kan vara trångt i en liten Fiat kan man förstå, men i en bil av RAMs storlek borde man kunna stå bredvid motorn och skruva.
 
Isakare Isakare skrev:
Såg nån film, tror det var en RAM där det behövdes bytas en 5 cm lång slang, de fick lyfta karossen från ramen för att komma åt, 15 timmars arbete !!!
Att det kan vara trångt i en liten Fiat kan man förstå, men i en bil av RAMs storlek borde man kunna stå bredvid motorn och skruva.
Blir väl så bär de försöker få Diesel rena, massa krimskrams hängs på motorn. Gissar på att det var en VM motori motor (V6a som inte Chrysler tagit fram)
 
galento
Gammal kombi, utbredd rost, nedsliten, parkerad på gräsmatta, bakgrund med träd och bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom saltar rejält i us .
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi har ca minus 10 och snö och is. Det är riktigt halt. Så har vi folk som kör med sådana här vinterdäck.
Svart bildäck i närbild, slitna mönster, skador synliga, sannolikt oanvändbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kunden bytte bara bakdäcken. Framdäcken var ju bra sa han. Dvs dom var just lagliga.
 
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Mawe85 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.