B
S seniorkonsult skrev:
Läs nästa #70. Om man kan våtrum så vet man t ex att vissa rörledningar i många fall ej får förläggas dolda.
Rör I rör (som det är i detta fall) förläggs i princip uteslutande dolt... det är liksom poängen med hela den konstruktionen...
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är bra temporära åtgärder - men i längden måste man ju lokalisera och fixa på riktigt...
Att ha en värmekabel i lednignen inomhus bara för att ledningen är feldragen känns ju sådär ?
D dilemma skrev:
Nej. Du är
D dilemma skrev:
Nej. Du är ett dolt fel
Jag vill be om ursäkt om någon tog illa vid sig men ruttnade på ännu ett i mängden av ”Jag har köpt hus, något är konstigt kan jag hävda dolt fel o kräva säljaren på massa saker/pengar”
 
D dilemma skrev:
Jag vill be om ursäkt om någon tog illa vid sig men ruttnade på ännu ett i mängden av ”Jag har köpt hus, något är konstigt kan jag hävda dolt fel o kräva säljaren på massa saker/pengar”
Vill be om ursäkt om det blev ett i mängden. Skitbra dock att många vill svara o dela med sig på ett forum som detta, köpte huset som första hus eftersom det var hyfsat nytt och med blankt besiktningspapper så är ju inget man räknar alls med att det ska hända faktiskt. Det enda jag vill är att få det löst och inte pengar eller saker så lugn nu lite.
 
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
Kan du lägga upp ritningar på hur huset ser ut och själv skissa ut hur de delar du inte har ritningar på ser ut, tillsammans med var rören du känner till är dragna?

Då ska du nog kunna få lite draghjälp till hur de dolt förlagda rören skulle kunna vara monterade.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Bra tips med dammsugaren @Varberger -jag har ett rätt gammalt hus där risken för fryst vatten är stor. Jag har på passande ställen satt Biltemas badrumsfläktar som suger varm luft ur rummet och blåser in i konstruktionen där rören sitter. Självklart kör jag dem inte jämt men har temperaturgivare på rören på viktiga ställen så jag får en SMS-notis så jag kan starta fläktarna i tid. Sen har jag möjlighet att fjärrstyra dem ifall jag inte är hemma när temperaturen droppar.
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson
  • Laddar…
Jag är ingen jurist, men i just detta fall låter det logiskt att driva som ett dolt fel.
Man kan självklart förvänta sig att vattenledningar är dragna så att de inte fryser vid måttliga minusgrader.
Och det faller på sin orimlighet att riva upp golv och väggar, eller låta en VVS ingenjör uttala sig om ev ritningar (om dom ens finns eller har följts).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V Varberger skrev:
Prova att ta det minsta munstycket på dammsugaren och tejpa fast det på slangen som går runt vattenledningen starta dammsugaren då suger den varm luft från rummet genom slangen, brukar tina upp ledningen på någon minut 👍
Jag var precis på väg att föreslå att man förebyggande kopplar en liten fläkt på ungefär samma sätt. Bara luften rör på sig så skall problemet vara obefintligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle påstå att det är ett dolt fel, men inte något man kan kräva ersättning för.
Hur menar du att man ska kunna se hur vattnet är draget i väggen?
”Dolt fel” är en juridisk term
M MagHam skrev:
Jag är ingen jurist, men i just detta fall låter det logiskt att driva som ett dolt fel.
Man kan självklart förvänta sig att vattenledningar är dragna så att de inte fryser vid måttliga minusgrader.
Och det faller på sin orimlighet att riva upp golv och väggar, eller låta en VVS ingenjör uttala sig om ev ritningar (om dom ens finns eller har följts).
Det är för att du inte heller förstår vad termen ”dolt fel” betyder. Det betyder att säljaren medvetet, med ont uppsåt och med möda ska ha dolt det.

Det betyder alltså inte ett fel som var svårt för någon att upptäcka.
 
  • Haha
  • Wow
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Nu har du helt fel på båda punkterna. Termen dolt fel finns inte i lagen. Det är en mer vardaglig benämning på vad det handlar om.

Dolda fel är fel som är okända och oförväntade. Det handlar INTE om kända fel som undanhållits köparen.
 
  • Gilla
Klass0n och 9 till
  • Laddar…
J JustLikeMike skrev:
et är för att du inte heller förstår vad termen ”dolt fel” betyder. Det betyder att säljaren medvetet, med ont uppsåt och med möda ska ha dolt det.
Kan du hänvisa till tillämplig lagstiftning?
 
Sorry om det är något OT, men jag har bott i tre villor i mitt liv, byggda 1974, 1983 och detta som är byggt 1976, jag har varit med om vintrar där det gått under -25 i alla dessa, och har aldrig varit med om något fryst rör.

Vi har haft riktig vinter i detta landet i all evighet, borde inte folk veta hur man förlägger rör så dom inte fryser vid det gär laget ?

Jag har hört om flera med mycket nyare hus som får problem när det blir bara "halvkallt" (Typ -10), och även i denna tråden verkar många ha fått dessa problem.

Eller är det något med sättet att bygga som gör det ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Inbyggda vattenledningar medför ju större risk än utanpåliggande som var vanligare förr. Men samtidigt är kraven på isolering klart högre nu. Så det borde verkligen inte bli problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JustLikeMike skrev:
...säljaren medvetet, med ont uppsåt och med möda ...
"Med möda" betyder det att man skruvat på tre extra gipskivor över felet?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg
Att vattenledningar fryser i ett modernt hus som är fullt uppvärmt (18°) är mycket märkligt. I synnerhet om ledningarna är installerade vid bygget av huset.
Är det en efterinstallation ökar ju risken för dumheter så där är felrisken större. Men ändå!
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sorry om det är något OT, men jag har bott i tre villor i mitt liv, byggda 1974, 1983 och detta som är byggt 1976, jag har varit med om vintrar där det gått under -25 i alla dessa, och har aldrig varit med om något fryst rör.

Vi har haft riktig vinter i detta landet i all evighet, borde inte folk veta hur man förlägger rör så dom inte fryser vid det gär laget ?

Jag har hört om flera med mycket nyare hus som får problem när det blir bara "halvkallt" (Typ -10), och även i denna tråden verkar många ha fått dessa problem.

Eller är det något med sättet att bygga som gör det ?
Kan det vara så enkelt som att det är brist på byggfolk och att gästbyggare söderifrån inte är vana vid svenska vintrar? Räcker med att komma ner ett stycke i Tyskland för att förutsättningar och sätt att bygga är annorlunda.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.