Hej,

Är helt novis på det här med pumpar men då VVS firman inte hade tid på ett par veckor bestämde jag mig för att prova på egen hand. Pumpen är en Grundfos CPES 3 80. Den gamla var en CPES 3 60 men den frös sönder i vintras..

Undrar lite hur den ska kopplas till tanken? Antar att det är hydroforen till vänster på bilden..

Pump1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Större bild finns på: http://postimg.org/image/hee0b2y6d/ )

Ska kopplingen (röd cirkel) kopplas till ledning med grön pil eller till röret som leder till botten av tanken (blå pil)?


Pump2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Större bild på: http://postimg.org/image/6g2qsw9l1/ )


Provade starta pumpen igår (fyllde på vatten innan) och den verkar gå fint (inga oljud) fast det kommer inget vatten men antar att det beror på att den inte är kopplad till hydroforen / tanken?


Tacksam för all hjälp som går att få! :)
 
Krilleman
Inkopplingen ska gå till grön pil. Enligt fig 5 på ditt datablad. Det som även är monterat där är en tryckströmbrytare. Var sitter din?

Blå pil verkar ju vara ett omloppsrör enligt fig 6.

Men det konstigaste här är din inkoppling med den blåa plastmuttern på mässingsdelen! Ska det verkligen vara sådär? Blå plastmutter "a la plastkoppling" pågängad på mässingsdel med tjockt lager av gängtape... :x
 
Jag är total amatör, men det där ser inte ut som en CPES utan en CPE, alltså inte - som jag fattat det - en självspädande pump som - som jag fattat det - själv fyller på slangen till ejektorn. Står det verkligen CPES på märkskylten?

Här nedan är två bilder från den CPES 3/80 som jag har. Den har funkat sedan 1982 och används nu till trädgårdsbevattning.

I ditt fall blir det nog:
- röd kran till grön pil, via ett tryckrelä.
- blå pil - plugga, och använd för tömning av hydroforen.
- kolla att övre slangen går till ejektorn och undre slangen till inkommande vatten.

Kommer det inget vatten kan det bero på att slangen till ejektorn är tom. Fyll den med vatten. Det är för mig okänt hur man gör med en CPE men det kanske räcker att fylla hydroforen en bit över inloppsröret, förutsatt att du kopplat ihop hydrofor och pump.
 
  • 2015-06-18 23.19.19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2015-06-18 23.19.30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren! =)

Den blå kopplingen är bara tillfällig för hade ingen annan som passade så satte dit den för och testa..

Hmm ska kolla upp om det är en CPES eller CPE pump. På den nedre bilden den lilla lådan mellan hydroforen och pumpen antar jag är en tryckvakt? En sån fanns till den gamla pumpen, måste man ha en sån eller?
 
svartöra svartöra skrev:
Jag är total amatör, men det där ser inte ut som en CPES utan en CPE, alltså inte - som jag fattat det - en självspädande pump som - som jag fattat det - själv fyller på slangen till ejektorn. Står det verkligen CPES på märkskylten?

Här nedan är två bilder från den CPES 3/80 som jag har. Den har funkat sedan 1982 och används nu till trädgårdsbevattning.

I ditt fall blir det nog:
- röd kran till grön pil, via ett tryckrelä.
- blå pil - plugga, och använd för tömning av hydroforen.
- kolla att övre slangen går till ejektorn och undre slangen till inkommande vatten.

Kommer det inget vatten kan det bero på att slangen till ejektorn är tom. Fyll den med vatten. Det är för mig okänt hur man gör med en CPE men det kanske räcker att fylla hydroforen en bit över inloppsröret, förutsatt att du kopplat ihop hydrofor och pump.
Skulle behöva hjälp jag med vad som fattas till min ejektorpump. Köpt begagnad. Den som sitter där sen tidigare är en "vanlig" pump . Fast det är slangar med ejektor. Se bild
 
  • Elektrisk pump, slanganslutningar, installationsbox, betonggolv, varningsetiketter, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor monterad ovanpå pump, med rör och röd reglerventil, i ett utrymme med trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump i betongrum, kopparledningar, elsladdar, röd spak, tryckslangar, varningsklistermärken, trädgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart pumpöverdel med ventileringsnät, "GRUNDFOS APPROVED"-etikett, initialer, datumstämpel, använd i industriellt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig källare med vattenpump, rör, strömbrytare, säck och batterilager. Oorganiserat, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknas inget du får bara anpassa de olika anslutningarna.
 
GK100 GK100 skrev:
Saknas inget du får bara anpassa de olika anslutningarna.
Okey ! Vad är det för anslutning under det röda vredet som du ser på bild? Inkoppling av ström då?
 
L Lennart19 skrev:
Okey ! Vad är det för anslutning under det röda vredet som du ser på bild? Inkoppling av ström då?
Den kan du proppa om du inte vill använda den, är inte helt nödvändig. Annars koppla den via en avstängning till trycksidan på din hydrofor eller hydropress det kan underlätta tex uppstart om det är ett planerat jobb som tömmer systemet på pumpsidan.

El kopplar du till motorn där den klippta vita kabeln sitter. Du har väl trefas till befintliga pumpen? Det krävs till denna.
 
Om du har en pump nu som på bild 3 så går det inte att sätta dit en ejektorpump, saknas en slang/ledning till brunnen. På en ejektor så ska det gå 2 slangar till brunn/borrhål.
 
J jonaserik skrev:
Om du har en pump nu som på bild 3 så går det inte att sätta dit en ejektorpump, saknas en slang/ledning till brunnen. På en ejektor så ska det gå 2 slangar till brunn/borrhål.
Det går 2 slangar till brunn men fel pump. Det är ejektor i brunnen.
 
GK100 GK100 skrev:
Den kan du proppa om du inte vill använda den, är inte helt nödvändig. Annars koppla den via en avstängning till trycksidan på din hydrofor eller hydropress det kan underlätta tex uppstart om det är ett planerat jobb som tömmer systemet på pumpsidan.

El kopplar du till motorn där den klippta vita kabeln sitter. Du har väl trefas till befintliga pumpen? Det krävs till denna.
Okey så den behövs inte ? :) japp får nog fixa 3 fas är inte det till den gamla utan bara 220
 
L Lennart19 skrev:
Okey så den behövs inte ? :) japp får nog fixa 3 fas är inte det till den gamla utan bara 220
Nej inte helt nödvändig och du kan ju enkelt koppla ett klent rör dit senare om du vill.
 
OK är med. Den ev lilla kopplingen som sitter längst på pumphuset, ska användas för att säkerställa att pumpen inte går torr, Den kopplas då i botten på en hydrofon. Vet du om det är en 11 meters bit under ejektorn, den ska skydda så att inte pumpen kan suga luft om nivån i brunn/hål går ner för långt. Om nivån går ner så kommer pumpen att suga från fån hydroforen vatten. Inte helt fel att koppla in den med en ventil. stängd .Det finns ett tryck i hydrofonen kvar och om det av någon anledning blir tomt i pumpen med luft, så öppnar man den ventilen och startar pumpen, den kommer att få vatten i sig och suga från brunn/hål utan att få för mycket luft i sig. Ejektorpumpar är känsliga för luft och det behövs inte mycket för att dom ska tappa vatten. Då normalt ska man fylla på i stora pluggen igen, kanske många gånger, mycket lättare med den inkopplad och ha tryck/vatten i hydrofonen att få igång pumpen. Har man ett tryckkärl så kopplas ett rör/slang mellan sugledningen och kärlet och en ventil på det.
 
J jonaserik skrev:
OK är med. Den ev lilla kopplingen som sitter längst på pumphuset, ska användas för att säkerställa att pumpen inte går torr, Den kopplas då i botten på en hydrofon. Vet du om det är en 11 meters bit under ejektorn, den ska skydda så att inte pumpen kan suga luft om nivån i brunn/hål går ner för långt. Om nivån går ner så kommer pumpen att suga från fån hydroforen vatten. Inte helt fel att koppla in den med en ventil. stängd .Det finns ett tryck i hydrofonen kvar och om det av någon anledning blir tomt i pumpen med luft, så öppnar man den ventilen och startar pumpen, den kommer att få vatten i sig och suga från brunn/hål utan att få för mycket luft i sig. Ejektorpumpar är känsliga för luft och det behövs inte mycket för att dom ska tappa vatten. Då normalt ska man fylla på i stora pluggen igen, kanske många gånger, mycket lättare med den inkopplad och ha tryck/vatten i hydrofonen att få igång pumpen. Har man ett tryckkärl så kopplas ett rör/slang mellan sugledningen och kärlet och en ventil på det.
Okey ! Kan jag använda befintligt tryckkärl som på bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.