D Danne lee skrev:
Hmm glädjen blev kortvarigt över första svaret.
Du borde bli gladare av mitt svar än det tidigare eftersom det innebär att du kan välja vilken beredare du vill för 1-3 faser och både 230 och 400 Volt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Får man vara nyfiken och fråga varför du ska köpa en ny?
Egentligen är det mer intressant att veta hur varmvattnenbehovet ser ur i för ett nyköp istället för hur många faser den ska kopplas på.
 
Nuförtiden är det väl oftast ett värmeelement med en slinga bara. Det räcker gott för de flesta. Då är det gjort så man dels kan koppla in det på 400 v men sen även 240 volt. Lägre spänning genom elementet ger bara lägre effekt. Förr var det ju vanligare att allt gjordes för trefas, dvs patroner med tre slingor.
 
D
useless useless skrev:
Du borde bli gladare av mitt svar än det tidigare eftersom det innebär att du kan välja vilken beredare du vill för 1-3 faser och både 230 och 400 Volt.
😂 Glad för ditt svar också
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
D
A Alexn72 skrev:
Får man vara nyfiken och fråga varför du ska köpa en ny?
Egentligen är det mer intressant att veta hur varmvattnenbehovet ser ur i för ett nyköp istället för hur många faser den ska kopplas på.
Att jag köper ny pga att tanken rostat. Och valt en lika som min gamla för att den uppfyller behovet. Att el delen blev aktuellt är pga att jag inte vet med säkerhet hur mycket spänning har jag i uttaget. Vid fakta samling om nya köpet fick jag veta om det är 1 fas tar det ca 10 timmar att värma upp vattnet, 2 fas ca 5 timmar och den effektivaste är 3 fas som kan värma vattnet på ca 2,5 timmar. stickkontakten som frågan gäller är på min gamla. Om det är så att det är 3 fas i uttaget så vill jag gärna få så mycket effekt till nya.
 
  • Rostig varmvattenberedare med skador, risk för läckage. Behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Det är lätt att stirra sig blind på dylik fakta men hur ser hushållet ut? Vi är 7pers totalt varav tre pers är tonårsdöttrar som duschar ta mig sjutton hela tiden känns det som och vi har en liknande beredare i storlek. Den har bara en patron och är kopplad på två faser. Tror jag iallafall. Har aldrig upplev att vattnet tar slut och nån får vänta i evigheter.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Beredare med 1 värmeslinga så har man ofta 1 kW när den är kopplad med 230 Volt (fas mot nolla) och drar 4.35 Ampere, 3 kW när det är kopplad fas mot fas (400 Volt) och drar 7,56 Ampere - det på samma värmeelement på 52,9 Ohm i resistans.

3-faselement med 3 st värmeslingor är ofta dyrare och kräver termostat med brytning på 3 faser (och samma sak med överhettningsskydd)

---

välj beredare som passar med ditt vatten - ofta finns varianter med kopparkärl, med emaljering (och kräver offeranod och att den byts/kontrolleras regelbundet - annars blir det som din nuvarande beredare) och i rostfritt - det finns ingen som passar alla vattentyper och val av tankmaterial är beroende på pH och mängden salt i vattnet.

I ditt fall har du förmodligen haft emaljerad tank men offeranoden är slut sedan mycket länge och aldrig bytts för att brukaren inte vet om det och därför börjat rosta hål.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
För att få 6 kW behövs ytterligare en elpatron. Det är tydlig att du inte har den eftersom det inte sitter någon sladd på plinten märkt L3.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det vanligt att det sitter perilex-kontakter på varmvattenberedare?
 
Inte så vanligt, men praktiskt. Man slipper anlita elektriker vid byte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.