Nja, den togs väl bara ut månader när det faktisk var produktion har jag för mig. Syftet var att man inte skulle vinna på att minska produktionen.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, den togs väl bara ut månader när det faktisk var produktion har jag för mig. Syftet var att man inte skulle vinna på att minska produktionen.
"Förklaringen" var att man inte skulle vinna på att minska produktionen. Syftet var att kärnkraften skulle läggas ner.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag tror att obalans är dåligt. I nuläget produceras mycket av svensk energi i norr. Södra Sverige har ju som nämnts lagt ner en del kärnkraft.

Då brukar man istället gnälla på svenska kraftnät och få det till att lösningen är att kunna överföra mer energi (eller snarare effekt). Problemet här är att den tunga elintensiva industrin börjar bygga i norr. (Norrhvolts batterier har en extremt låg CO2 påverkan tack vare att de görs med grön el.) H2 green Steel kommer förbruka hisnande mängder.
Det finns mer än en beräkning som säger att Norrland på sikt inte kommer kunna exportera.

Så jag håller med om att kärnkraften är dyr och problematisk men tror ändå det behövs mer av den.
Egentligen det enda alternativet är att med lagar tvinga vätgasproducenterna att ha REJÄLA lager - kanske i storleksordningen 10-15 dagars produktion. (H2 planerar i storleksordningen 1 timmes produktion.)

Då skulle man kunna ha riktig efterfrågeflexibilitet från vätgasproduktion motsvarande ca 1/3 av Sveriges elbehov, vilket troligen skulle kunna räcka för att klara långa, kalla perioder som nu.

Problemet är att det inte lönar sig för vätgasproducenterna att bygga så stora lager, så man skulle troligen behöva subventionera byggandet av det också.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej.
Varför inte? Det blåser alltid, snurrorna kan byggas enormt höga. Vad är motargumentet annat än att de är lite fula? Det är ju ringhals med. Hellre snurror i havet än i skogen tycker jag som norrlänning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E -Emil- skrev:
Ja, även en tjuv, bedragare eller rånare har ju goda intentioner, allt beror ju bara på vems intentioner vi pratar om 🙄
Nej. Goda intentioner (med vilja att göra gott) är inte något som tjuvar är beskaffade med. De gör vad de gör för att de kan oftast, oavsett om det drabbar någon annan negativt.

Samma mindset som många ”stora” företagsledare, men med en annan utgångspunkt i livet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, den togs väl bara ut månader när det faktisk var produktion har jag för mig. Syftet var att man inte skulle vinna på att minska produktionen.
Det verkar ha varit mitt emellan - efter 90 dagar kontinuerligt stillestånd får man rabatt på i princip hela skatten. Men det rimmar med syftet du anger.
 
K krfsm skrev:
Egentligen det enda alternativet är att med lagar tvinga vätgasproducenterna att ha REJÄLA lager - kanske i storleksordningen 10-15 dagars produktion. (H2 planerar i storleksordningen 1 timmes produktion.)

Då skulle man kunna ha riktig efterfrågeflexibilitet från vätgasproduktion motsvarande ca 1/3 av Sveriges elbehov, vilket troligen skulle kunna räcka för att klara långa, kalla perioder som nu.

Problemet är att det inte lönar sig för vätgasproducenterna att bygga så stora lager, så man skulle troligen behöva subventionera byggandet av det också.
Om du tillför den typen av lagar resulterar det bara i att det inte byggs någon produktion. En riktigt dålig ide med andra ord.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du tillför den typen av lagar resulterar det bara i att det inte byggs någon produktion. En riktigt dålig ide med andra ord.
Mellanväg: statliga lager med säkra kontrakt med privata underleverantörer.
 
M Mikedigitize skrev:
Hur många reaktorer har de i Frankrike nu igen...?
56 va? Men bara 37 körs pga energi effektivisering från befolkningen. (Google)
Googlade även att fransmännen betalar mindre per kWh än svensken pga skatter och bidrag, även industrin betalar betydligt mindre i Frankrike.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, den togs väl bara ut månader när det faktisk var produktion har jag för mig. Syftet var att man inte skulle vinna på att minska produktionen.
Jasså, har du för dig det? Det har jag då aldrig hört förut. Har du något som bekräftar det? Eller brukar du bara slänga ur dig saker som passar din agenda?

Btw, jag hade fel om att Ringhals sparade 36.000 kr/h genom att stänga R1 och R2. Den korrekta siffran är 107.000 kr/h då skatten avser termisk och inte nettoeffekt. Ungefär vad 600 medarbetare kostar eller halva deras dåvarande personalstyrka.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Varför inte? Det blåser alltid, snurrorna kan byggas enormt höga. Vad är motargumentet annat än att de är lite fula? Det är ju ringhals med. Hellre snurror i havet än i skogen tycker jag som norrlänning.
Ringhals är inte alls ful 😬. Men oavsett vad man tycker om dess utseende är den inte utspridd över hela landet. Och havet.

Men det värsta med vindsnurror (bortsett ifrån att elsystemet inte tål mer av denna instabila elektricitet) är inte utseendet utan bullret som drabbar de närboende.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Egentligen det enda alternativet är att med lagar tvinga vätgasproducenterna att ha REJÄLA lager - kanske i storleksordningen 10-15 dagars produktion. (H2 planerar i storleksordningen 1 timmes produktion.)

Då skulle man kunna ha riktig efterfrågeflexibilitet från vätgasproduktion motsvarande ca 1/3 av Sveriges elbehov, vilket troligen skulle kunna räcka för att klara långa, kalla perioder som nu.

Problemet är att det inte lönar sig för vätgasproducenterna att bygga så stora lager, så man skulle troligen behöva subventionera byggandet av det också.
Vilket idiotiskt förslag! Har du räknat på det? Vad skulle el kosta som produceras med vindkraft, konverteras till vätgas, lagras en månad och sedan konverteras tillbaka till el?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Först pissar politikerna på kärnkraft i alla fall speciellt under de senaste 10 åren och nu jävlar ska 20 länder (inkl Sverige) gå ihop och ''Målet är att tredubbla kärnkraftskapaciteten till 2025 jämfört med 2020 års nivåer.''

Blir så jävla trött att generationer innan man blev vuxen förstör allt sedan ska en annan betala för att samla upp brödbitarna och bygga upp allt på nytt igen.

Jag är för kärnkraft. Fan jag är för en balans oavsett vad den innebär ,så länge vi kan gå tillbaka till 20-50 öre elpriser så snart som möjligt och sluta med dessa 4-10kr toppar vi har pga brist på planerbar produktion.

https://www.di.se/nyheter/20-lander-ska-tredubbla-karnkraften/
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krfsm skrev:
Egentligen det enda alternativet är att med lagar tvinga vätgasproducenterna att ha REJÄLA lager - kanske i storleksordningen 10-15 dagars produktion. (H2 planerar i storleksordningen 1 timmes produktion.)

Då skulle man kunna ha riktig efterfrågeflexibilitet från vätgasproduktion motsvarande ca 1/3 av Sveriges elbehov, vilket troligen skulle kunna räcka för att klara långa, kalla perioder som nu.

Problemet är att det inte lönar sig för vätgasproducenterna att bygga så stora lager, så man skulle troligen behöva subventionera byggandet av det också.
Min tro på vätgaslagring dog med denna video av utmärkta och mycket raka Sabine Hossenfelder. Typ en fýsik-Agnes-Wold från Tyskland:

 
  • Gilla
  • Älska
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det verkar ha varit mitt emellan - efter 90 dagar kontinuerligt stillestånd får man rabatt på i princip hela skatten. Men det rimmar med syftet du anger.
Så ni menar att syftet med effektskatten var att man inte skulle minska produktionen? Men konsekvensen blev istället att man skrotade reaktorer. Precis i linje med regeringens vallöfte att flera kärnkraftsreaktorer skulle stängas inom mandatperioden.

Var finns logiken? Varför vill man att elproduktionen ifrån kärnkraft inte ska minskas samtidigt som man vill stänga ner delar av den? Fast logik är väl inget som vänstern bekymrar sig om?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.