D djac skrev:
Det blir nog lyckat, alla åker hem lite ångerfulla efter att ha beställt lite nya olje/fossilgas-leveranser, haha, jorden största fossilmässa.

Går affärerna bra? Jo tack!
Man slipper ju sitta och tjafsa med det rabiata miljöfolket.... alldeles utmärkt och man tydliggör kärnkraftens betydelse!

Tyskland borde få sig en tankeställare när man ser senaste dagarnas CO2-utsläpp!
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Man slipper ju sitta och tjafsa med det rabiata miljöfolket.... alldeles utmärkt och man tydliggör kärnkraftens betydelse!

Tyskland borde få sig en tankeställare när man ser senaste dagarnas CO2-utsläpp!
[länk]
Haha, ja precis, de är såå dåliga och negativa för oljebusinessen, så mycket smartare att samla alla kunderna på ett ställe där alla försäljningsresurser finns, två flugor i en smäll!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, ja precis, de är såå dåliga och negativa för oljebusinessen, så mycket smartare att samla alla kunderna på ett ställe där alla försäljningsresurser finns, två flugor i en smäll!
Jo men det kanske var någon som fick en smart ide att förlägga COP28 just till Dubai så skulle man garanterat slippa västs miljöfolk och i stället så kan världens sansade politiker lägga ut kursen för framtiden inkl kärnkraft. Alldeles utmärkt!
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men det kanske var någon som fick en smart ide att förlägga COP28 just till Dubai så skulle man garanterat slippa västs miljöfolk och i stället så kan världens sansade politiker lägga ut kursen för framtiden inkl kärnkraft. Alldeles utmärkt!
Ja för varför skulle man vilja ha miljöfolk på en miljökonferens, när det finns gott om lokala oljeprinsar som också gillar miljö (fingrarna i kors).

Sveriges polisledning ska nu förlägga sina fredags-AW i bandidos klubbhus, bägge ser fram emot trevliga sammankomster!
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Alla utsläppssiffror som inte är per capita är helt meningslösa när det kommer till diskussioner om huruvida man kan påverka.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]

Sveriges påverkan på co2 är inte stor, men det innebär inte att vi skall ignorera problemet, men man får sätta det i perspektiv

Bilden kommer från:
[länk]
Befolkningarnas storlek spelar ingen roll eller?
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla utsläppssiffror som inte är per capita är helt meningslösa när det kommer till diskussioner om huruvida man kan påverka.
Jag tror vi får svårt att slå Vatikanstaten.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja för varför skulle man vilja ha miljöfolk på en miljökonferens, när det finns gott om lokala oljeprinsar som också gillar miljö (fingrarna i kors).

Sveriges polisledning ska nu förlägga sina fredags-AW i bandidos klubbhus, bägge ser fram emot trevliga sammankomster!
Jo jag har noterat hur miljörörelsen förfasar sig men COP28 kan bli klart lyckat när vi slipper miljöfolkets mediokra argumentation mot kärnkraft! Klart klurigt! Kanske även Tyskland med kansler Scholz i spetsen får sig en tankeställare?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo jag har noterat hur miljörörelsen förfasar sig men COP28 kan bli klart lyckat när vi slipper miljöfolkets mediokra argumentation mot kärnkraft! Klart klurigt! Kanske även Tyskland med kansler Scholz i spetsen får sig en tankeställare?
Jag välkomnar eventuella framsteg och kommer gratulera deltagarna om något sedan genomförs men jag håller inte andan.

Gällande deltagandet så är det ungefär detsamma varhelst man förlägger konferensen, alla ställen nås med privatjet men ju längre det totala resandet, ju mer fossilt säljer man.

Ingen kan ha missat att eventet används för att hålla möten om fortsatt fossil expansion och man får vara rätt avtrubbad om man inte förstår att detta inte bara är dåligt men också opassande och oförenligt med ett sådant möte.

Att någon lite falskt håller en mässa för kärnkraftstroende en liten stund gör inte att verkligheten försvinner, ehuru ett sådant litet rus kanske uppstod en kort stund för de som närvarade.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att vindkraften typ ska konkurrera ut sig själva förutspådde jag för typ 5 år sedan.

Senare så trodde jag att jag haft tokfel, och slickat såren och plåstrat om min värdighet.

Men se, nu kanske jag får rätt ändå ... för en gångs skull. :)
De olika vindkraftsparkerna kannibaliserar på varandra. När det byggs nya stora parker sjunker elpriset och det försämrar ju ekonomin för de andra. Om vi inte hittar på någon modell för bidrag till vindkraftsbolagen för att stötta deras dåliga ekonomi så kommer fler att gå i konkurs. Att förbättra ekonomin genom konkurser för att anpassa verksamheten till intäkterna är galet. Eller så är det bara en naturlig marknadsanpassning där fler parker behöver gå i konkurs för att få upp elpriset så att parkerna blir lönsamma.

Det kan bli en smärtsam process för industrin.

Vad kan rädda vindkraften?
EUs vätgasekonomi? När kommer den igång?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag välkomnar eventuella framsteg och kommer gratulera deltagarna om något sedan genomförs men jag håller inte andan.

Gällande deltagandet så är det ungefär detsamma varhelst man förlägger konferensen, alla ställen nås med privatjet men ju längre det totala resandet, ju mer fossilt säljer man.

Ingen kan ha missat att eventet används för att hålla möten om fortsatt fossil expansion och man får vara rätt avtrubbad om man inte förstår att detta inte bara är dåligt men också opassande och oförenligt med ett sådant möte.

Att någon lite falskt håller en mässa för kärnkraftstroende en liten stund gör inte att verkligheten försvinner, ehuru ett sådant litet rus kanske uppstod en kort stund för de som närvarade.
Jo men mitt intryck av tidigare COP har varit att de blivit söndertrasade av miljöfolkets religion och inte kommit någon vart.

Ab har en liten artikel om vad vår statsminister förde fram i Dubai
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1194624

Sen ser det då ut så här just nu i världen med kärnkratsbyggen och den absoluta majoriteten är då i östern.
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
Hög tid att vi i väst gör oss av med miljöröresen och gör något konkret för att radikalt minska CO2 utsläppen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Befolkningarnas storlek spelar ingen roll eller?
Inte om man skall få global påverkan.

Sedan kan man leda världen osv, men man skall inte tro att Sverige har så stor påverkan.

Att använda palmolja i dieselbilar är inte att göra nytta, det är att skicka problemet till någon annan. Det är viktigare att göra rätt än att få en fin statistik.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men mitt intryck av tidigare COP har varit att de blivit söndertrasade av miljöfolkets religion och inte kommit någon vart.
Du menar att det var folk utanför? Det spelar nog inte så stor roll, nu har du fossilproducenterna som både arrangör och agendaägare på insidan, det kommer nog spela större roll och säkert göra en hel del av delegaterna finansiellt rikare men moraliskt fattigare.
 
D djac skrev:
Du menar att det var folk utanför? Det spelar nog inte så stor roll, nu har du fossilproducenterna som både arrangör och agendaägare på insidan, det kommer nog spela större roll och säkert göra en hel del av delegaterna finansiellt rikare men moraliskt fattigare.
Nej jag menar att nu har man då tagit fram deklarationen om ökad kärnkraft i världen och det leder ju naturligtvis till minskad använd av fossilt bränsle så jag är mycket nöjd! 😉

Sen förenade arabemiraten UAE har då själva ett lysande exempel på att bygga kärnkraft med Barakah NPP
https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah_nuclear_power_plant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.