J JD1170E skrev:
Japp, det är inga problem. Den behöver dock en ”spark i baken” för att begripa att den ska trycka ner fjädern/pinnen till VV-läge.
Står värmepumpen i läge auto?
 
V växelventil skrev:
Står värmepumpen i läge auto?
Japp
 
V växelventil skrev:
Om det är en honeywell 4012 som ställdon så är det denna insatsventil som du byter själv.Kan tillfälligt smörja med någon smörjning på pinnen du ser och trycka hårt nedåt några gånger så släpper den.Problemet med insatsventilerna är att dom är insmorda i fett men med tiden försvinner fettet och den börjar kärva och tiil slut fastnar den och har man otur så trycks ställdonet ner och går sönder.Kostar ca 300+moms.
Ja. HW vc 4012. Vart köpa insats? :)
 
J JD1170E skrev:
Ja. HW vc 4012. Vart köpa insats? :)
Vilken modell på värmepumpen har du?
 
V växelventil skrev:
Vilken modell på värmepumpen har du?
Villa classic 75
 
J JD1170E skrev:
Villa classic 75
Om du trycker ner spaken på ställdonet så ska du få ta i lite och när du släpper ska den hoppa tillbaka själv.mao ska inte spaken kännas slapp.Den insatsventilen du fick länkad till så kolla att den lilla nyckeln följer med.
 
  • Mekanisk komponent, troligen en solenoid eller aktuator, med fastsättningsplatta, metaller, fjäder, isolatorer, cylindrisk form.
Ventilen verkar ju som sagt ok, den kärvar ju inte åt något håll, onödigt att byta den i sådant fall, kommer inte lösa problematiken.
Prova som jag sa, kolla att ställdonet gör som den ska obelastad, ta bort den när den gått till ena läget och invänta nästa byte (vv/värme)
 
N nikler skrev:
Ventilen verkar ju som sagt ok, den kärvar ju inte åt något håll, onödigt att byta den i sådant fall, kommer inte lösa problematiken.
Prova som jag sa, kolla att ställdonet gör som den ska obelastad, ta bort den när den gått till ena läget och invänta nästa byte (vv/värme)
Hej,

Ställdonet fungerar utan belastning. När jag plockar av det så går armen ner för VV-prod (när styret säger att VV ska produceras), även när jag sätter på den i läge igen, så fungerar det.
 
J JD1170E skrev:
Hej,

Ställdonet fungerar utan belastning. När jag plockar av det så går armen ner för VV-prod (när styret säger att VV ska produceras), även när jag sätter på den i läge igen, så fungerar det.
Okej men om du trycker ner den vita spaken går den lätt?Du får ta i rejält om den är okej och inte gå lätt för det finns inget som drar upp armen utan tanken är att den ska gå upp av sig själv.Mao så är den fjäderbelastad.
 
V växelventil skrev:
Okej men om du trycker ner den vita spaken går den lätt?Du får ta i rejält om den är okej och inte gå lätt för det finns inget som drar upp armen utan tanken är att den ska gå upp av sig själv.Mao så är den fjäderbelastad.
Ska man verkligen trycka hårt på den armen? Gissar att det är en skruvmotor och den tror jag inte rör på sig av yttre kraft?
(Annan sak, spelar ingen roll men tror att fjäderkraften som trycker tillbaka armen kommer från växelventilens fjäder)
 
N nikler skrev:
Ska man verkligen trycka hårt på den armen? Gissar att det är en skruvmotor och den tror jag inte rör på sig av yttre kraft?
(Annan sak, spelar ingen roll men tror att fjäderkraften som trycker tillbaka armen kommer från växelventilens fjäder)
Om du tittar på bilden så ser du fjäder så det är inget som varken drar eller skruvar.Problemet är att insatsvetilerna är insmorda i fett och till slut förvinner fettet och då börjar dom kärva och tiil slut fastanr dom och börjar läcka värme till värmesystemet/varmvattensberedaren,Vi byter ut dom mot en vridande växelventil istället LK 525 och både nya thermia/Nibe och ivt har inte honeywell kvar dom i sina värmepumpar längre
 
Hej.

Inga problem att trycka ner den, det är motstånd, och det fjädrar upp i radiatorläge direkt. Är det fördröjning på när ställdonet ska skicka ner ventilen till VV?
 
V växelventil skrev:
Om du tittar på bilden så ser du fjäder så det är inget som varken drar eller skruvar.Problemet är att insatsvetilerna är insmorda i fett och till slut förvinner fettet och då börjar dom kärva och tiil slut fastanr dom och börjar läcka värme till värmesystemet/varmvattensberedaren,Vi byter ut dom mot en vridande växelventil istället LK 525 och både nya thermia/Nibe och ivt har inte honeywell kvar dom i sina värmepumpar längre
Tror du missförstår mig, menar att fjädern i växelventilen (det är väl den du syftar på?) är den som trycker upp armen i ställdonet.
Jag pratar om hur ställdonet fungerar.
Men jag håller med, det kanske är så att ventilen kärvar mer än vad ställdonet klarar att trycka ner även om trådstartaren inte tycker att den kärvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.