Vad nu jämförelsen är värd. Så här såg det ut på min spis idag när jag kokade potatis. Värmen kommer i intervall. Men det är längre värmeperiod och högre frekvens. Visst går det att se att det sjuder olika hårt under perioden. Men inte så att det stör mig.
 
  • Gilla
surfsmurfen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad nu jämförelsen är värd. Så här såg det ut på min spis idag när jag kokade potatis. Värmen kommer i intervall. Men det är längre värmeperiod och högre frekvens. Visst går det att se att det sjuder olika hårt under perioden. Men inte så att det stör mig.
[video]
Det där ser ändå ok ut tycker jag, min stannar ju av helt…
 
A
B bossekula skrev:
Det där ser ändå ok ut tycker jag, min stannar ju av helt…
Beror på kärlet botten
 
electroluxaren skrev:
Beror på kärlet botten
Det beror inte alls på kärlets botten utan enbart hur effektstryningen är konstruerad.
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edlunn skrev:
Det beror inte alls på kärlets botten utan enbart hur effektstryningen är konstruerad.
En tjock botten håller värmen bättre så att den är varm (och därmed fortsätter att värma vattnet) även under korta stunder med avstängd induktionen.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
A
E Edlunn skrev:
Det beror inte alls på kärlets botten utan enbart hur effektstryningen är konstruerad.
Aj då jag visste inte att du låg bakom konstruktionen!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En tjock botten håller värmen bättre så att den är varm (och därmed fortsätter att värma vattnet) även under korta stunder med avstängd induktionen.
Nej. Jag hade en Goranje induktionsspis som stötkokade, den ersattes med en Bosch som har jämn kokning och det var samma kokkärl som användes på båda. Alltså påverkar inte kärlen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MultiMan
Det är klart kärlen påverkar, oavsett spistyp.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E Edlunn skrev:
Nej. Jag hade en Goranje induktionsspis som stötkokade, den ersattes med en Bosch som har jämn kokning och det var samma kokkärl som användes på båda. Alltså påverkar inte kärlen.
Hur vet du att det inte hade blivit sämre på din Gorenje med sämre kärl och tvärtom?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag provade nu att koka upp en liter vatten och sänkte därefter effekten i olika steg för varierande lugn till mer våldsam kokning utan lock. Jag såg inte något som liknade pulserande effekt utan helt jämn kokning oavsett inställning.

Hällen är en 16 år gammal Husqvarna QHC 6501.

Jag har ingen kunskap om hur induktionshällar är konstruerande men gissningsvis så är det thyristorer som pwm-styrs för variabel uteffekt. Ändrar man pulsbredden 100 gånger i sekunden så går det inte att med ögat se någon variation i uteffekt. Det blir inte billigare att styra på något annat sätt så jag förstår inte varför någon skulle göra det.
 
  • Gilla
borjerik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.