tommib
Kanske H2GS och Hybrit (dvs LKAB)? De har också ett behov av väldigt billig el. De kan väl bygga själva av det kraftslag som passar dem. Eller förväntar de sig att andra ska ta risken och därmed kostnaden för dem?
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kanske H2GS och Hybrit (dvs LKAB)? De har också ett behov av väldigt billig el. De kan väl bygga själva av det kraftslag som passar dem. Eller förväntar de sig att andra ska ta risken och därmed kostnaden för dem?
Kärnkraft är väl främst stabil,planerbar baskraft, så "billigt" är det inte.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja. Notera att jag specifikt inte sa att jag tyckte att H2GS och Hybrit skulle bygga kärnkraft.

Min poäng är att de kan bygga vindkraft om de vill, eftersom deras representanter säljer in det som att deras processer är ett perfekt komplement till vind. Jag tror att det inte stämmer och att de inte kan realisera de drömmar de säljer om balansering av intermittent kraftproduktion.

Ett typiskt fall av "put your money where your mouth is".
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Notera att jag specifikt inte sa att jag tyckte att H2GS och Hybrit skulle bygga kärnkraft.

Min poäng är att de kan bygga vindkraft om de vill, eftersom deras representanter säljer in det som att deras processer är ett perfekt komplement till vind. Jag tror att det inte stämmer och att de inte kan realisera de drömmar de säljer om balansering av intermittent kraftproduktion.

Ett typiskt fall av "put your money where your mouth is".
Om jag ska vara lite cynisk så verkar H2GS inte vara intresserad av att balansera efterfrågan på dagen före-marknaden. De har redan säkrat sina priser, och de vet att de (och Hybrit) är tillräckligt stora för att någon producent ska vilja prissäkra mot dem.

De vet också att de kommer bli tillräckligt stora för att kraftsystemet kommer behöva att de nedreglerar för att hålla systemet på fötter när utbudet blir skralt. Så då kan de istället spela på balanskraftsmarknaden, där de kan prissätta på helt andra nivåer.

(Allt i det här inlägget är förstås fria spekulationer.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kärnkraft är väl främst stabil,planerbar baskraft, så "billigt" är det inte.
Det beror vad man menar med billig.
2018 var produktion kostnaden mindre än 25 öre / kWh inklusive alla kostnader såsom slutförvaring och framtida rivning av verket !
När Barsebäck stängdes 2005 så fick verket 17,5 öre / kWh, i den summan ingick alla kostnader.
Jag vet inte vad du menar med.
så "billigt" är det inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det beror vad man menar med billig.
2018 var produktion kostnaden mindre än 25 öre / kWh inklusive alla kostnader såsom slutförvaring och framtida rivning av verket !
När Barsebäck stängdes 2005 så fick verket 17,5 öre / kWh, i den summan ingick alla kostnader.
Jag vet inte vad du menar med.
så "billigt" är det inte.
Befintlig svensk kärnkraft är billig, att bygga nytt lär knappast bli billigare här än i Finland eller England.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Vi lär aldrig hitta samsyn här, när man sänker en skatt tar man mindre pengar, som innebär att man skär ner på utgifterna. Man gör bränslet billigare så att man får lite sämre skola och vård, det är ganska enkelt.
Ni två har ju varit i luven på varandra om det här rätt länge nu.
Jag har mest lurkat det hela.
Jag tycker nog att ni båda har en del poänger, och rätt i viss mån. Men ska jag kora en segrare (ur min synvinkel) så blir det nötegårdaren, sorry djac.
Han är väl lite mer rak och koncis och håller en enkel och tydlig linje.

Men bli inte ledsen djac, du har även påverkat mig ordentligt och fått mig att se och fundera i nya banor, vilket jag är tacksam för. Djävulen bor i detaljerna, som man brukar säga.
Med det sagt, så tycker jag du missbrukar ordet subvention en del, men att du alltså ändå är något lite på spåret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
(Allt i det här inlägget är förstås fria spekulationer.)
Men intressanta och bra sådana.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Det beror vad man menar med billig.
2018 var produktion kostnaden mindre än 25 öre / kWh inklusive alla kostnader såsom slutförvaring och framtida rivning av verket !
När Barsebäck stängdes 2005 så fick verket 17,5 öre / kWh, i den summan ingick alla kostnader.
Jag vet inte vad du menar med.
så "billigt" är det inte.
Det gäller ju dock redan färdigbetalda reaktorer, dvs som inte längre är tyngda av investeringskostnaden.
Det blir nog inte samma med nybyggd kärnkraft.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Har man den typen av simplistisk argumentation kring skatter så finns det nog rätt många andra enkla svar på saker och ting. Så nej, det är absolut inte så enkelt. Då skulle man lika gärna kunna argumentera att skolan och vården blir bättre om vi bara betalar lite mer skatt. Sambandet är absolut inte så enkelt.
Det självklart sant, jag trodde bara inte att jag skulle behöva börja så långt tillbaks, att ösa pengar på ett problem löser inte alltid det men när något är så pass nedsvält så är varje riskorn livsräddande.
 
D djac skrev:
Vi lär aldrig hitta samsyn här
Nej, det tror inte jag heller, och det var också länge sedan jag invände för att försöka påverka dig. Nu gör jag det för att din enligt mig felaktiga bild inte ska påverka onödigt många andra.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni två har ju varit i luven på varandra om det här rätt länge nu.
Jag har mest lurkat det hela.
Jag tycker nog att ni båda har en del poänger, och rätt i viss mån. Men ska jag kora en segrare (ur min synvinkel) så blir det nötegårdaren, sorry djac.
Han är väl lite mer rak och koncis och håller en enkel och tydlig linje.

Men bli inte ledsen djac, du har även påverkat mig ordentligt och fått mig att se och fundera i nya banor, vilket jag är tacksam för. Djävulen bor i detaljerna, som man brukar säga.
Med det sagt, så tycker jag du missbrukar ordet subvention en del, men att du alltså ändå är något lite på spåret.
Nu ska vi inte bli för lismande men en anledning att vi diskuterat detta flera gånger är, ur mitt perspektiv, att @Nötegårdsgubben är vettig, jag hade inte orkat/vågat ha den diskussionen annars, den hade spårat ur.

Sen kan det vara så att ett ord står emellan oss, subventioner, det kanske har en laddning som jag inte känner till, eller så blir det fel ord, dock har inget annat ord föreslagits men öppen för förslag, jag följer bara branschstandard när jag använder det.

I golf och hästkapplöpning kallas det handikapp när man ger någon en lättnad, bägge de orden kanske kan användas men jag tycker subvention är bredare och täcker fler varianter av stöd.

Sen kan man ju i sammanhanget resonera att när man fortfarande ville minska fossilt så stödde man övergången till tex elbilar och då såg det ut såhär:

För att konsumenten skulle välja elbil fick man tillbaks en del av omsättningsskatten, det blev en sk elbilssubvention, man namngav den "klimatbonus" men en googling visar att subvention blev termen man använde

När man nu på motsvarande sätt minskar skatten på fossilt så reses det ragg om den då följaktligen kallas subvention, för mig oförståeligt.

En sista iakttagelse för enskild reflektion är att om man menar allvar med sin önskan att ställa om och kliva av de fossila så tycker jag att nedanstående prisförhållande märkligt:
El 2,22kr/kWh (snitt 30 dagar i SE4)
Bensin 2,09kr/kWh (källa Preem)
Diesel 2,29kr/kWh (källa Preem)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
en anledning att vi diskuterat detta flera gånger är, ur mitt perspektiv, att @Nötegårdsgubben är vettig
Jag tackar och återbördar gärna komplimangen.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu ska vi inte bli för lismande men en anledning att vi diskuterat detta flera gånger är, ur mitt perspektiv, att @Nötegårdsgubben är vettig, jag hade inte orkat/vågat ha den diskussionen annars, den hade spårat ur.

Sen kan det vara så att ett ord står emellan oss, subventioner, det kanske har en laddning som jag inte känner till, eller så blir det fel ord, dock har inget annat ord föreslagits men öppen för förslag, jag följer bara branschstandard när jag använder det.

I golf och hästkapplöpning kallas det handikapp när man ger någon en lättnad, bägge de orden kanske kan användas men jag tycker subvention är bredare och täcker fler varianter av stöd.

Sen kan man ju i sammanhanget resonera att när man fortfarande ville minska fossilt så stödde man övergången till tex elbilar och då såg det ut såhär:

För att konsumenten skulle välja elbil fick man tillbaks en del av omsättningsskatten, det blev en sk elbilssubvention, man namngav den "klimatbonus" men en googling visar att subvention blev termen man använde

När man nu på motsvarande sätt minskar skatten på fossilt så reses det ragg om den då följaktligen kallas subvention, för mig oförståeligt.

En sista iakttagelse för enskild reflektion är att om man menar allvar med sin önskan att ställa om och kliva av de fossila så tycker jag att nedanstående prisförhållande märkligt:
El 2,22kr/kWh (snitt 30 dagar i SE4)
Bensin 2,09kr/kWh (källa Preem)
Diesel 2,29kr/kWh (källa Preem)
Men om du tar samma siffra vid drivhjulen så hamnar på på 30% på en bensinbil, på 40% på en diesel och på runt 90% på en elbil. Det gör att värdet kraftigt väger över till elbilens fördel. Dieselbilen har dessutom dyrare fordonsskatt. Även om inte bensinbil en har lika hög fordonsskatt så har den högre än elbilen. Även där har elbilen fördelar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.