A Alex Andersson5 skrev:
Ringde precis EFS som ''sköter'' fastigheten och de menar på att jag måste visa upp en ritning samt samtliga certifikat på de som ska renovera badrummet. När jag fått allting godkänt får de börja renovera. Kan detta verkligen stämma vafan?
Ja de kan kräva att du kommer över med en Aladdin-ask också men det har ingen betydelse för din rätt att renovera ditt badrum.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen chans - noll - att du i detalj kan visa att allt är rätt gjort men du döms ändå att betala för att nåt papper saknas där det står att du är certifierad.
Njaa.. Bevisbördan ligger på den som kräver skadestånd. Så fullt så illa är det inte. Men antag att du/kompisarna faktiskt gör ett fel. Kanske en "ny branschregel" man missat.

Då kan dte bli dyrt.

Men om det gäller ingrepp i ex. föreningens vattenledningar, så kan man nog iallafall i teorin riskera att få bostadsrätten förverkad om man gör ingreppet i strid med föreningens regler. Helt oavsett om en skada uppstår eller ej. Så det är inte att rekommendera.
 
Redigerat:
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Tack för svar. Har nämligen läst lite olika på just detta där det på vissa hemsidor står att man har all rätt att renovera det på egen hand så länge det görs fackmannamässigt. Det vill säga att föreningen inte kan ställa som krav vem du kan och inte kan anställa.
Ska du eller ska du inte röra det som är föreningens ansvarsområde enligt stadgarna?
Det är det som är själva grunden. Om du inte petar på något sånt så bör inte styrelsen kunna ha några krav men om du petar på något sånt, t.ex. byter/flyttar golvbrunn som ligger inom föreningens ansvarsområde, så har föreningen rätt att ställa krav på hur arbetet ska göras, te.x våtrumsintyg.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Som privatperson så skulle jag välja att ta med våtrumstntyg alla dagar i veckan. Det beror ffa på bevisunderlag om något händer. Men jag tror du kan få ett från bkr om tätskiktet lägga av behörig, det andra kan någon annan göra. Alt du själv? De flesta seriösa VVSare har väl säker vatten? Kolla om du kan låta behörig göra utvalda delar bara?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Ska lägga till en aspekt. Den dag som lgh ska säljas kommer köpare att fråga efter våtrumsintyg och finns inget sådant kan lgh bli svårsåld.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Ska lägga till en aspekt. Den dag som lgh ska säljas kommer köpare att fråga efter våtrumsintyg och finns inget sådant kan lgh bli svårsåld.
Fel igen. Intyget har noll värde, sämre än dasspapper
 
  • Gilla
  • Haha
Tompa_A och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen. Intyget har noll värde, sämre än dasspapper
Jo men det går ju att haussa upp dasspapper också. På bostadsmarknaden är våtrumsintyget värdefullt men jag håller med dig att som kvalitetsbevis har det ringa värde.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trådens problem är att den är för ospecifik för att svara på frågan. Vad exakt menas med badrumsrenovering i detta fall?

Beroende på vilka åtgärder vi talar om så blir svaren olika. Det finns minst tre olika kategorier av åtgärder att överväga:

1. Åtgärder om berör underhåll av lägenheten och där ansvaret vilar på bostadrättshavaren. T ex att byta tätskikt och kakel enligt de flesta vanliga lydelser av föreningsstadgar. Att byta gamla slitna rör i badrummet mot nya med samma/liknande dragning. Att byta toalettstol. Att byta duschblandare.

Här kan styrelsen inte ställa några krav.

2. Underhåll som innebär ändring av ledning för vatten eller avlopp i lägenheten. Ändring av ledningarna så att de får en ny dragning, t ex att man flyttar badrummet till en ny plats i lägenheten kräver styrelsens tillstånd.

Styrelsen kan här ge tillstånd med villkor eller vägra tillstånd om det finns goda sakskäl. Villkor och vägrande av tillstånd kan överklagas till hyresnämnden. Praxis utvecklas nu, vi vet alltså inte vilka villkor som kan tänkas vara oskäliga. Gissningsvis tycker Hyresnämnden att vissa krav på rörmokare kan ställas. Har för mig att det kom upp nyligen.

3. Ingrepp formellt utanför lägenheten och därmed utanför bostadsrättshavarens underhållsansvar. Typiskt sett omfattar detta byte eller nydragning av avloppsrör under badrummets golv eller i lägenhetens yttre väggar. Det kan också handla om ny matning av vatten till lägenheten, t ex från underliggande lägenhets badrum. Eller inbyggda vattenledningar i väggarna. Byte eller flytt av golvbrunn är en annan klassiker.

Inget av detta har bostadsrättshavaren rätt att mecka med, det är styrelsens ansvar. Bostadsrättshavaren kan få styrelsen uppdrag att genomföra dessa ändringar och då betala för dem. Styrelsen kan då ställa vilka krav de behagar gällande hur det ska genomföras. Minnesregel: Styrelsen kan ställa krav på att det ska utföras av en rörmokare i kycklingdräkt om de känner för det. (Välj inte om den styrelsen som gör det.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel igen. Intyget har noll värde, sämre än dasspapper
Eftersom du tydligen vet allt så kan jag säga att denna gång har du fel.
Fråga vilken mäklare som helst så vet dom att det finns en tveksamhet för privata renoveringar utan kvalitetscerifikat
 
  • Gilla
Mike35 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trådens problem är att den är för ospecifik för att svara på frågan. Vad exakt menas med badrumsrenovering i detta fall?

Beroende på vilka åtgärder vi talar om så blir svaren olika. Det finns minst tre olika kategorier av åtgärder att överväga:

1. Åtgärder om berör underhåll av lägenheten och där ansvaret vilar på bostadrättshavaren. T ex att byta tätskikt och kakel enligt de flesta vanliga lydelser av föreningsstadgar. Att byta gamla slitna rör i badrummet mot nya med samma/liknande dragning. Att byta toalettstol. Att byta duschblandare.

Här kan styrelsen inte ställa några krav.

2. Underhåll som innebär ändring av ledning för vatten eller avlopp i lägenheten. Ändring av ledningarna så att de får en ny dragning, t ex att man flyttar badrummet till en ny plats i lägenheten kräver styrelsens tillstånd.

Styrelsen kan här ge tillstånd med villkor eller vägra tillstånd om det finns goda sakskäl. Villkor och vägrande av tillstånd kan överklagas till hyresnämnden. Praxis utvecklas nu, vi vet alltså inte vilka villkor som kan tänkas vara oskäliga. Gissningsvis tycker Hyresnämnden att vissa krav på rörmokare kan ställas. Har för mig att det kom upp nyligen.

3. Ingrepp formellt utanför lägenheten och därmed utanför bostadsrättshavarens underhållsansvar. Typiskt sett omfattar detta byte eller nydragning av avloppsrör under badrummets golv eller i lägenhetens yttre väggar. Det kan också handla om ny matning av vatten till lägenheten, t ex från underliggande lägenhets badrum. Eller inbyggda vattenledningar i väggarna. Byte eller flytt av golvbrunn är en annan klassiker.

Inget av detta har bostadsrättshavaren rätt att mecka med, det är styrelsens ansvar. Bostadsrättshavaren kan få styrelsen uppdrag att genomföra dessa ändringar och då betala för dem. Styrelsen kan då ställa vilka krav de behagar gällande hur det ska genomföras. Minnesregel: Styrelsen kan ställa krav på att det ska utföras av en rörmokare i kycklingdräkt om de känner för det. (Välj inte om den styrelsen som gör det.)
Klokt och bra svar.
Detta borde klargöra vad som gäller och var gränsdragning går.
 
S saltet skrev:
Eftersom du tydligen vet allt så kan jag säga att denna gång har du fel.
Fråga vilken mäklare som helst så vet dom att det finns en tveksamhet för privata renoveringar utan kvalitetscerifikat
Vad jag vet finns det bara ett försäkringsbolag som inte ersätter skador om intyg saknas och det är lätt att välja bort just det bolaget så ett intyg saknar värde för de som är pålästa.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag vet finns det bara ett försäkringsbolag som inte ersätter skador om intyg saknas och det är lätt att välja bort just det bolaget så ett intyg saknar värde för de som är pålästa.
Vilket är det?
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så länge en ägare av en bostadsrättslgh följer branschpraxis, går att fota och spara som bevis och att f-bolaget inte kan bevisa att fel gjorts kommer försäkring gälla precis som för alla andra med eller utan intyg, intyget kan du torka dig i röven med...
Jag får ofta höra att man kan torka sig i röven med våtrumsintyget. Tycker därför att branschen borde ha som standard att printa intyget på något mjukare papper som möter användningsområdet för det bättre.😉
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
A Alex Andersson5 skrev:
Hej,

Vår förening menar på att de har som krav att man måste anställa auktoriserad våtrumsleverantör vid renovering av badrum samt att leverantören måste uppvisa att de har diverse intyg.

Stämmer det att föreningen har rätt till att kräva detta eller får man renovera badrummet utan ovanstående så länge allt görs korrekt och bilder tas på varje steg/moment? Finns det någon lag som styrker detta?
Föreningen är alla medlemmar, dvs det är årsstämman som beslutar om policy eller ändringar i stadgarna. Så driv frågan på årsmötet, samla ihop tillräckligt många medlemmar som tycker samma sak och rösta igenom.
 
  • Gilla
baritone och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.