Nu har jag kompletterat första inlägget med en bild till. Mellan de två bilderna ska det vara spolat ungefär 20 liter (två tiolitershinkar).
 
Hur många hushållsmedlemmar finns det i brf-medlemmens hushåll?

En större familj med ofördelaktiga vattenhushållningsvanor torde kunna förbruka en hel del vatten - läs flera duschomaner, badkarsbadare, om man har läckande toalett etc. Om det däremot är en ensamstående åldring så känns det lite knasigt.

För övrigt är mätarna ganska gamla, man (kommunerna etc) brukar byta sina vattenmätare med jämna mellanrum. Om föreningen äger dessa mätare själv och fördelar sin totala vattenkostnad i förhållande till förbrukning hos respektive medlem kan det vara idé att kolla upp kostnaden för mätarbyten.

Mvh

Stefan
 
Strip Strip skrev:
Den första mätaren sitter hos en av våra medlemmar i VA-föreningen. Jag misstänker att den är trasig. Jag bad honom spola exakt tjugo liter och läsa av mätaren före och efter. Men jag misslyckas med att avkoda mätaren 😂
Kan du bifoga bild på både före och efter de 20 litrarna?
Analoga mätare ger lite utrymme för tolkning.

Med det sagt har jag hittills inte hört talas om en vattenmätare som mäter för lite, utan att det beror på den mänskliga faktorn. Om den mänskliga faktorn är sambon som smygduschar på lunchen, psykiska problem där man tvättar händerna fem timmar i sträck om nätterna eller att man försöker kyla bostaden med kallvatten genom ett intrikat rörsystem låter jag vara därhän. Men mätaren har i alla lägen alltid mätt det den skall. Men visst, undantag finns ju alltid.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nu har jag kompletterat första inlägget med en bild till. Mellan de två bilderna ska det vara spolat ungefär 20 liter (två tiolitershinkar).
Jag tolkar diffen till 22,7l. Om det spolats 20l så visar den för mycket. Men inte extremt fel.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nu har jag kompletterat första inlägget med en bild till. Mellan de två bilderna ska det vara spolat ungefär 20 liter (två tiolitershinkar).
Men då visar väl mätaren skapligt rätt? Ser ut ha gått från ca 1.5 till 3.5 på "10" litersmätaren?
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hur många hushållsmedlemmar finns det i brf-medlemmens hushåll?
Det är en ensamboende äldre man. Inget badkar, ingen pool, inte hemma speciellt mycket. Denna mätaren satte vi in 7/12 2016. Drar jag ett genomsnitt sedan installation så går det åt ca 354 liter per dygn och det bedömer jag som väldigt högt. Jag/vi har alltid trott att han är en långduchare, men så verkar inte vara fallet.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men då visar väl mätaren skapligt rätt? Ser ut ha gått från ca 1.5 till 3.5 på "10" litersmätaren?
Ja, du har rätt! Det är bara hundralitersnålen som inte pekar rätt, men den har ju flyttat sig så långt man kan förvänta sig på tjugo liter.
 
Så vattenmätare ha avläsning ner till per deciliter då? 0.0001m3. Det har jag inte tänkt på förrän nu :)
 
Strip Strip skrev:
Ja, du har rätt! Det är bara hundralitersnålen som inte pekar rätt, men den har ju flyttat sig så långt man kan förvänta sig på tjugo liter.
Men den visar väl skapligt rätt också? från ca 280 till 300 liter?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men den visar väl skapligt rätt också? från ca 280 till 300 liter?
Nä, inte om du kollar på tiolitersnålen; då skulle ju den stå på åtta, inte strax över ett. Det var det som förbryllade mig så väldigt. Övriga nålar verkar dock lira.
 
OK, så man ska inte summera alla de röda visarna! Utan de ska läsas av var för sig?
 
Hmmm, det var klurigt det här måste jag säga.... :)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så man ska inte summera alla de röda visarna! Utan de ska läsas av var för sig?
Jag tolkar det som att de visar decimaler.
0,x000
0,0x00
0,00x0
0,000x
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja, det stämmer.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Men i så fall visar ju mätaren att du har använt ca 42.5 liter? ca 20 liter på 100 liters mätaren och 20 på 10 liters, plus 2.5 på 1 liters mätaren?
Om man nu ska summera alla de röda mätarna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.