Mycket är trippelt slungad snö innan den nådde fram , extremt kompakt, man kan gå överallt uppepå och bara sjunka ner några cm. Det finns för övrigt redan en grotta där inne som barnen gjort.
Hur ser bygglovskraven ut ifall jag nu gör ett garage på runt 15m2 och en byggnadshöjd på ca 3m?
 
Behövs inget bygglov om det inte är en varaktig konstruktion. Förhoppningsvis smälter den till våren...
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Förhoppningsvis ja, just nu ser det ut som det blir en glaciär men av nån märklig anledning brukar allt förutom i skuggiga partier vara borta 1:maj. Men vi har aldrig haft så här mycket snö i November, i slutet av Februari kan det se ut så här, jag behöver förlänga utkastet och även slipa upp så det går att kasta mer rakt upp, slungan får ju inte snön över kanten.
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
Maria T
Snötäckt bil och landskap, kvällshimmel, bostadsområde, vinter, stillhet, belyst genom gatljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skottat! Foto från i måndags då jag lyckades köra upp bilen, nu står den precis innanför staketet på uppfarten. Förra året var nog det värsta vi varit med om under de 22 år vi bott här, snön kom som en sjujefla blötsmocka och knäckta växthusglas, taket över farstukvisten och ett antal (fem, sex?) grenar på våra gamla ekar så det blev till att ta in arborist på akuttid så de inte rasade över vägen.
Ändå känns det som det kommit mer snö nu.
Kan det inte bara få vara kallt till i februari, och inget mer snöfall? Skidåkare och stjärtlappsdito måste ändå vara nöjda.

Så mycket som jag älskar att bo här, och uppskattar årstiderna så inser jag att pröjsa nån att skotta är väl värt. Snöslunga har vi men jag kan ärligt säga att den inte är särskilt motiverad, dessutom tung (för tung för mig) att manövrera och den funkar ju bara om det är lätt och luftig snö, alltså inte som förra året när det knappt gick att skyffla.
Detta skrivet bara för att ingen ska skriva att det är väl bara att flytta om en inte gillar läget.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Förhoppningsvis ja, just nu ser det ut som det blir en glaciär men av nån märklig anledning brukar allt förutom i skuggiga partier vara borta 1:maj. Men vi har aldrig haft så här mycket snö i November, i slutet av Februari kan det se ut så här, jag behöver förlänga utkastet och även slipa upp så det går att kasta mer rakt upp, slungan får ju inte snön över kanten.
Just nu lär åkare/grävare vara upptagna men det kan vara värt en slant att få det bortkört. Jag funderar starkt på att om det blir mycket mer snö be någon ta bort högen som då blir bredvid vår utfart. När den varierande smälter och fryser får vi isbana tvärs över hela utfarten och en grävare är billigare än armbrott eller bilolyckor.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Grävt upp robotgräsklipparen.
Mörk vinternatt med snötäckt mark och synliga snöflingor som faller i lampljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är där under någonstans.

Härom veckan skulle jag bara städa undan ett par saker i källaren så den skulle få plats. Sedan dess har jag skottat snö.

Blinkar tyvärr blå.
Snötäckt landskap på natten med blått ljus som skiner igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husqvarnas ingenjörer är som bekant inte bevandrade i den svenska synthistorien, så det är tyvärr inte en signal för det säkra. Men det får bli vårens problem.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det ör alldeles för många husägare som inte heller kan historien, speciellt vid häckplantering.
 
Snö gör något med oss människor. Barnen "hittade" en pulkabacke på gården medans jag skottade.
Person åker nerför snöbacke på natt, ljus från hus belyser landskapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nöjda barn, nöjd pappa!
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
S
Mattspa i trädgården. Perfekt att göra rent ullmattorna i den kalla snön nu innan det blir väderomslag. Mattor och en bordsskiva täckta av snö i en trädgård på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rena, fräscha mattor.
Ett färgglatt orientaliskt matta vikt över ett runt, neutralt matta inomhus. Skor synliga, växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 16 till
  • Laddar…
Rad av ojämna snöbollar på nattlig yta, träbyggnad i bakgrunden, julstjärna lysande ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och barnen busade med sambon när hon skulle iväg till träningen!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 9 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Jag och barnen busade med sambon när hon skulle iväg till träningen!
The snowman army! Run awaaaay!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
S
Hararna käkar upp kålen så jag gjorde lite patetiska skydd.
 
  • Trädgårdskrukor omkull i snö, växtskydd, fotspår, mörker, utomhus vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
HeyJon och 4 till
  • Laddar…
Ser mer ut som harfällor?

Är det nån ny trend på julbordet? ;)
 
Magnus E K
Skottat en jäkla massa snö, samt testat en ny ljuslykta:

En varningsställning med texten "Halkrisk" och en tänd lykta ovanpå, omgiven av mörker och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ni se vad den är tillverkad av (eller snarare består av)?
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skottat en jäkla massa snö, samt testat en ny ljuslykta:

[bild]

Kan ni se vad den är tillverkad av (eller snarare består av)?
Nä, jag kan inte zooma in tillräckligt för att se, men den lyser jättefint!
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.