C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En mycket enklare förklaring är väl att grannen inte vill att TS ska hindra och fördyra arbetet. T ex genom att lägga sig i arbetets detaljer eller skapa osäkerhet om rörmokerifirman alls får genomföra arbetet. T ex en försening med en halv arbetsdag p g a att firman börjar kommunicera med TS skulle lätt kunna kosta grannen 10 000-20 000 kr i ökade arbetskostnader. När gubbarna är på plats vill man ha markarbete och rörmokeri, inte prat och osäkerhet.
Det handlar nog möjligen om att grannen inte har rätt till ROT-avdrag för arbeten som utförs i pumphuset som inte ligger på grannens egen fastighet.
Om grannen har förlett rörfirman att tro att pumphuset tillhör hans fastighet, så är nog grannen mån om att ingen upplyser rörfirman om motsatsen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Jag tackar er alla för era synpunkter kring pumphus, servitut och det som var min egentliga fråga; om vattenflödet påverkas till mitt och den icke inblandade grannens hus, då den renoverade grannen har en grövre kaliber på sitt rör. Även detta har jag fått bra svar på.
Så nu föreslår jag att vi stänger denna tråd.
Vi ses och hörs säkert i en annan tråd i detta forum framöver.
Nu firar vi snart advent i massor av snö hos oss!
Glad advent till er allihop! 🕯️
Titta gärna en gång extra på vad Claes Sörmland skriver; han ger en tydlig och klar tillämpning i fallet på hur servitut är tänkta att fungera - och vad man antagligen skulle landa i om det skulle prövas i någon formell instans. (Jag har själv haft att göra med servitut till den grad att jag har insikt i hur det ska fungera.)
När det gäller vattenledningarnas dimension och ordning kan du vara helt lugn och sova gott om natten.
20mm är en ovanligt liten tilledning till en bostad, normalt brukar vara 32mm om det är mer än få meter, säg tio eller så, och 25mm är ingen stor ledning i sammanhanget. Att det någon gång i forntiden installerats 20mm kan ha att göra med att man ville spara några kronor (ofta har det mer att göra med känslan att spara pengar än med summan, men det kan ha varit dyrare med vattenslang i gamla tider än det är idag).
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu har ju egentligen bara grannen bytt från 20 till ett 25mm-rör. Det lär inte göra någon större skillnad mot tidugare. Att sätta ett direkt utlopp på uthuset, kan göra skillnad i tryck för de övriga. Men om det är från ett 20 eller 25-rör spelar ingen direkt roll. Det där är dessutom snarare en fråga om användning, inte om montering/konstruktion.
Om det är innerdiameter som avses så blir arean 56% större och förmodligen ökar också flödeshastigheten i rörets centrum. Är det ytterdiameter och samma godstjocklek blir skillnaden än större. Även om det bara är nästa rördimension är det alltså tveksamt om skillnaden kan kallas marginell. Erik
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om det är innerdiameter som avses så blir arean 56% större och förmodligen ökar också flödeshastigheten i rörets centrum. Är det ytterdiameter och samma godstjocklek blir skillnaden än större. Även om det bara är nästa rördimension är det alltså tveksamt om skillnaden kan kallas marginell. Erik
Man måste förstå användningsförhållandena när man resonerar kring vattenledningens storlek.
I det här fallet skall vattenledningen i sig inte vara den komponent som reglerar vattenflödet, utan det skall vara ventilerna (kranarna, tappställena) i bostaden i andra ändan av ledningen (sett från pumpen / brunnen) som gör det. Dvs. När du öppnar kökskranen så är det kökskranens ventil och sil som begränsar flödet till någonstans 5-15 liter/minut, och vattenledningens uppgift är att vara tillräckligt stor så att tryckfallet mellan pumpen och bostaden är marginellt.
Det skall aldrig i de här förhållandena förekomma att bostadsänden av vattenledningen står helt öppen så att endast vattenledningen i sig begränsar flödet - vilket är det fall det citerade inlägget beskriver.

Det är alltså absolut inget problem att man bytt från 20 till 25mm vattenledning, utan det är gjort alldeles som det skall vara och kommer inte att orsaka problem för dem som fortfarande har sina gamla ledningar anslutna.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C ChristianSch skrev:
Det handlar nog möjligen om att grannen inte har rätt till ROT-avdrag för arbeten som utförs i pumphuset som inte ligger på grannens egen fastighet.
Om grannen har förlett rörfirman att tro att pumphuset tillhör hans fastighet, så är nog grannen mån om att ingen upplyser rörfirman om motsatsen.
Hm, detta kan inte stämma. ROT ges för arbete på bostad och ledningen är ju en del av grannens bostad.

Till fastigheten hör ledningar som ligger på annans mark med servitutsrätt, det följer av jordabalken. Arbetet har alltså skett på grannens fasta egendom, fastighet och bostad. Skatteverket ska då ge ROT för arbetet.
 
G Gull-Ann skrev:
Jag har aldrig tänkt att ”ställa till det” och är inte alls territoriell gällande pumphuset däremot kan rörfirman behöva få info om alla gamla kvarliggande tidigare rördragningar och vilka som går vart. . Se vad som står i servitutet ovan. Problemet ligger inte hos mig utan hos grannen.
Tvärtom - jag kan mkt väl förstå att ledningen behöver bytas, det jag reagerar på är att de flyttar runt på omkopplingsrören , flyttat på min vattenledning och tänker installera en grövre vattenledning som kräver att de även borrar ett hål i betongväggen med 12 cm diameter, UTAN att informera/ fråga, då detta ev påverkar övriga grannars vattenledningar. Att ha servitut på vattnet innebär väl inte att man per automatik kan göra vad som helst med andras vattenledningar eller åverkan på själva pumphuset?

Jag vore tacksam om några kunde svara på min fråga i mitt första inlägg:
Påverkar denna omflyttning mitt och den tredje grannens vattentryck ? Då det nya omkopplingsröret till den renoverande grannen är grövre och även att vattenledningen är grövre.
Hej, kontakta rörfirman asap. De kan svara på frågororna samt behöver bli uppmärksammade på att det gör ingrepp på en anläggning som är din. Vänlig hälsning Patrik
 
  • Gilla
Gull-Ann
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
ligger alla hus lika nära pumpen?
Längre avstånd kräver grövre rör för att inte få lägre vattentryck.
 
Claes Sörmland
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 17 till
  • Laddar…
B Bill Johnsson skrev:
kan vi byta forum?
Varför då?

Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det vore en sak om han har husdjur eller liknande?
Hur skulle det förändra rättsläget?
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag är inte heller röris men har en utbildning inom området.

Det direkta svaret på frågan är Nej, men det är bara fysiskt, grannen med det grövre röret får det lägsta trycket men det gäller bara så länge anläggningen räcker till.

Eftersom ni är 3 fastigheter som delar på resurserna så är tanken förmodligen den svagaste länken då den skall hantera trycket för alla fastigheter samt tillfälliga fluktuationer.
Nästa del är pumpen, det finns begränsningar i vattenmängden och tryck som den klarar av.

Att fler delar brunn/källa är ju vanligt och knappast speciellt problematiskt, i detta fallet så verkar det ju även inkluderar utrustning och el där slitage och kostnader uppstår, så det vore nog i sin ordning att se över avtalet inför framtiden.

Lite ytterligare bra att veta:

Brunnen ger bara så mycket den ger och pumpar man ur det för fort så kan det bli problem.

Trycket regleras främst av pumpens förmåga och placering, alla som har en kran öppen belastar anläggningen. Tankens primära funktion är 2, se till att det finns en viss buffert när man plötsligt ökar uttaget av vatten, men även att hålla ett jämt tryck i fastigheterna, blir det för mycket belastning så sjunker trycket för alla, men mest för den med den grövsta ledningen.

Lycka till med grannsämjan
 
  • Gilla
Gull-Ann
  • Laddar…
Eftersom diskussionen fortsätter så...

Att dimensionen är ändrad på denna grannes anslutning säger inte något utan att veta hur de olika grannarna ligger i höjdled samt hur långa slangar som går till varje granne.
Så ska diskussionen fortsätta så är nästa steg att faktiskt mäta hos grannarnas tappställe under tiden man tappar en normal mängd vatten.
Om där dessutom är installerat en värmekabel så minskan arean som kan transportera vatten, dessutom gör turbulensen att de blir ytterligare lite sämre flöde.
Så det är snarare en nödvändighet att öka dimensionen.

Men till alla er som är oroliga över slangens storlek... med samma logik skulle det fungera att byta huvudsäkringarna till en mindre för att spara el...
Allt hänger på förbrukningen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Gull-Ann och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Eftersom diskussionen fortsätter så...

Att dimensionen är ändrad på denna grannes anslutning säger inte något utan att veta hur de olika grannarna ligger i höjdled samt hur långa slangar som går till varje granne.
Så ska diskussionen fortsätta så är nästa steg att faktiskt mäta hos grannarnas tappställe under tiden man tappar en normal mängd vatten.
Om där dessutom är installerat en värmekabel så minskan arean som kan transportera vatten, dessutom gör turbulensen att de blir ytterligare lite sämre flöde.
Så det är snarare en nödvändighet att öka dimensionen.

Men till alla er som är oroliga över slangens storlek... med samma logik skulle det fungera att byta huvudsäkringarna till en mindre för att spara el...
Allt hänger på förbrukningen...
Kan väl hålla med i princip men i sak så är det ganska lätt att söka stöd i fysiken, samma tyck från källan mot olika areor ger alltid högre tryck i den smalaste slangen.

Sen hur länge det är en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om det är innerdiameter som avses så blir arean 56% större och förmodligen ökar också flödeshastigheten i rörets centrum. Är det ytterdiameter och samma godstjocklek blir skillnaden än större. Även om det bara är nästa rördimension är det alltså tveksamt om skillnaden kan kallas marginell. Erik
Då ändå @H.M.K svarat på din fråga, eller kommentar behöver jag inte göra det igen.
Men det kan tilläggas att grannen egentligen kunde satt vilket rör som helst. Dels av samma orsak som @H.M.K nämner. Men dessutom att servitutet inte säger något om saken. Det står bara att grannen har rätt att ta vatten från pumpen.
 
N Noils123 skrev:
Ring rörläggarfirman och stoppa arbetet.. Det är din egendom och du har inte beställt något jobb Ställ sen grannen till svars, och få en förklaring från honom och rörläggaren vad de gör, och vad det innebär för för alla berörda.
Arbetet är ju redan utfört. Men givetvis bör TS prata med firman om vad som är gjort och hur det eventuellt kan påverka övriga. Det är dock onödigt att måla fan på väggen genom att omedelbart kolla med en helt annan firma, vi behöver inte förutsätta att firman är i maskopi med grannen och därför kommer att ljuga.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Arbetet är ju redan utfört. Men givetvis bör TS prata med firman om vad som är gjort och hur det eventuellt kan påverka övriga. Det är dock onödigt att måla fan på väggen genom att omedelbart kolla med en helt annan firma, vi behöver inte förutsätta att firman är i maskopi med grannen och därför kommer att ljuga.
Man kan alltid prata med så många man vill, åtminstone dem som i sin tur vill prata med en (det fanns antydningar i ursprungsinlägget), men i sak kommer det nog inte fram mycket mer än vad som redan finns i den här tråden. Trådskaparen har beskrivit vad som har gjorts / ska göras, Claes Sörmland har beskrivit hur servitut fungerar och att det ger rätt till underhåll / byte av ledning och tillgång till ledningens anslutningspunkt vid behov, och jag har beskrivit hur och varför ledningens innerdiameter inte kommer att utgöra ett problem (och en annan har pekat på att den ökade diametern till och med kan vara nödvändig om värmekabeln är invändig).
Det enda som behöver redas ut är vem som står för elektriciteten till värmekabeln, och för det kan man gå och titta om den är ansluten i pumphuset eller inte. Är den inte det så kommer elektriciteten från förbrukarändan av vattenledningen, alltså det bostadshus som håller på att renoveras av den granne som byter ledningen.

Lycka till och sov lugnt!
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.