Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!Jag är själv hantverkare sen 18 år och tycker definitivt inte yrkesfolk inom byggbranchen tar för mkt betalt.Isåfall är det bara till att börja jämföra med annat.Visserligen tar i regel inte en hantverkare studielån för att lära ,utan betalar i stället i slit,svett och åter slit.
Och det tar lika lång tid att bli en duktig/kunnig hantverkare (alla kategorier) som att bli systemvetare,läkare,jurist,lärare m.m...you name it.
Men vissa tror att en hantverkare jobbar enbart för sitt höga nöjes skull,går hem på kvällen med ett smile på läpparna och stoppar i sig ett gäng Voltaren,för att kunna sova.
Lär detta.
Kunden har inte alltid rätt.
Det finns rufflare i byggbranschen,men det finns det å andra sidan i alla andra yrken.
Jag menar...gå bara till en tandläkare eller som för ett tag sen när min sambo gick till frissan och fick betala 1400 spänn för 3 timmar, eller när bilverkstan bytte en dörrsprint för 7 kr och jobbet gick på 1256kr.Jag blir isåfall blåst varenda dag.
Till sist ....bättre och ta en lite dyrare hantverkare med gott rykte än en billig och få göra om jobbet en gång till.Kvalitet kostar mina damer och herrar,även i byggbranschen.
Dessutom gäller inte verkstadens måttoleranser i byggnationer.Letar man fel så hittar man fel.
Tack för mig!
Lasse stensättare
 
Om man läser de diskussioner kring detta med hantverkares löner så ser man att det ofta inte är lönen i sig som folk retar sig på. Det kan i stället vara:

Felaktigt angivna priser. Hantverkaren anger ett timpris som accepteras, men när räkningen kommer visar det sig att han "glömt" att tala om att det tillkommer en servicebil á 200 kr/h eller att priset var exklusive moms.

Hantverkaren har inte talat om att han börjar räkna timmarna när han sätter sig i bilen på morgonen och slutar räkna när han kliver ur hemma hos sig. Dessutom tar han betalt per mil. Om han då har några mil att köra blir det snabbt mycket pengar.

Hantverkaren har med sig en lärling/sin kusin/en kompis som står och tittar på, men ändå blir det dubbel timkostnad på räkningen.

Ockerpris på material. Tredubbelt mot vad det kostar i byggshopen är inget ovanligt.

Priset motsvarar inte kvalitén. Dåligt jobb helt enkelt, som ändå debiteras till fullpris.

Hantverkaren orsakar andra onödiga kostnader. Han gör fel, gör om, fördärvar saker, kommer inte när han lovat, så kunden får om och om igen ta ledigt från jobbet för att öppna för en hantverkare som aldrig kommer.

Undviker hantverkarna bara det där så blir det inte så många klagomål på priset.
 
Som sagt...det finns ruffel i alla brancher.
Du borde prova att få ett fast pris på papper någon gång.Det funkar kanske bättre.
Om jag som hantverkare har sagt ett pris ,är det de som gäller.
Och så gör alla hantverkare jag känner iallafall.
Dom som blåser folk blir inte långlivade i branchen,ty ryktet sprider sig snabbt!

Lasse
 
stonelink skrev:
Dom som blåser folk blir inte långlivade i branchen,ty ryktet sprider sig snabbt!
Där har du ett av problemen idag, marknaden är så överhettad så att skitstövlarna kan fortsätta det finns alltid nya människor att blåsa.

Jag tar bara in hantverkare som jag har fått bra referenser på annars så gör jag det själv.
 
stonelink:
Du har nog missuppfatta diskussionerna som sagt.
Priset i sig är det itne så många som gnäller på (om det ligger mellan säg 250-500 kr/h), men då skall man få kvalitet för det.

Så som ovanstående säger: att inte dyka upp, komma med dolda kostnader, inte klagöra när man debiterar, dra ut på jobb, göra fuskjobb osv - då är 250-500 kr/h alldeles för mycket !

Det finns som sagt många lycksökare, och eftersom det är så svårt att få tag i hantverkare så får även de ruttna äpplena jobb :(
Fast pris är väl en bra ide - men många gånger blir det då väldigt mycket dyrare - och är det då en rufflare så får man likförb. inte ett bra jobb gjort osv.

Verkstäder skall vi inte gå in på - dom är tio ggr värre än rufflarna i byggbranschen. Jag försöker undvika märkesverkstäderna så mkt det går. Jag menar en service för 4000 kr (tar 60-80 min) och så får man ett ikryssat serviceschema och ett oljebyte - och om man kollar så visar det sig i många fall att inte alls allt är kollat !?!?

Jag har iaf hittat en liten källlarversktad som för halva priset verkligen utför det dom säger, den kommer jag köra på såtillvida det itne krävs märkesverkstad för garantier etc

/K
 
Om man ringer ett företag och beställer ett jobb så har man ju ingen aning om hur kunnig, noggran, snabb, erfaren den person som företaget skickar ut är.

Vi beställde för många år sedan byte av elpatron i varmvattenberedaren. Min fru ringde mig, jag var på jobbet. Hon berättade att elektrikern var där. Han frågade efter ett kopplingsschema. Mitt svar blev: Du skojar, det kan inte vara sant.

Är det någon som tror att den personen hade installationsbehörighet?

Det visade sig senare att han hade kopplat fel också.

Sedan har vi det här med många hantverkares allmänna drumlighet. Man slår i verktygslådor i dörrposter, kör på fruktträd med sina maskiner, dräller silicon på golven så man kan slå ihjäl sig. Varför kan dom inte uppföra sig som om de vore i sitt eget hem?

Jag är ledsen att behöva säga det men det skall vara ett riktigt nödläge innan jag tar hantverkarhjälp på mitt hus. Om det är något hos oss som inte fungerar riktigt som jag tänkt mig så kan man ge sig f. på att det är en hantverkare som varit där.

Det finns naturligtvis undantag, men varför skall det behöva vara undantag? Ett av våra rum målades och tapetserades till vår fulla belåtenhet av en duktig yrkesman.
 
stonelink skrev:
Visserligen tar i regel inte en hantverkare studielån för att lära ,utan betalar i stället i slit,svett och åter slit.
Så du tror att man slipper ifrån slit och svett i.o.m. att man tar studielån? :rolleyes:
 
Tja, svetten kommer antqgligen inte från kroppsarbete. Men den kommer likväl....
 
Under vårt pågående husbygge har jag inte reagerat en gång på att hantverkarna har varit dyra. Tvärtom, jag betalar gladeligen lön till dessa duktiga killar genast vi får räkningen. Det har inte varit några som helst oklarheter vad gäller timdebiteringar.
Däremot har de lite svårt att infinna sig när de ska... Men det är en annan historia. Nu är min sambo förstås byggare själv och har valt killar som är erkänt duktiga. Det bästa är alltid om man kan hitta någon med goda referenser. Ett annat tips är att aktivt följa med deras arbete på plats.
 
RilleRock
andersmc skrev:
Om man läser de diskussioner kring detta med hantverkares löner så ser man att det ofta inte är lönen i sig som folk retar sig på. Det kan i stället vara:

Felaktigt angivna priser. Hantverkaren anger ett timpris som accepteras, men när räkningen kommer visar det sig att han "glömt" att tala om att det tillkommer en servicebil á 200 kr/h eller att priset var exklusive moms.

Hantverkaren har inte talat om att han börjar räkna timmarna när han sätter sig i bilen på morgonen och slutar räkna när han kliver ur hemma hos sig. Dessutom tar han betalt per mil. Om han då har några mil att köra blir det snabbt mycket pengar.

Hantverkaren har med sig en lärling/sin kusin/en kompis som står och tittar på, men ändå blir det dubbel timkostnad på räkningen.

Ockerpris på material. Tredubbelt mot vad det kostar i byggshopen är inget ovanligt.

Priset motsvarar inte kvalitén. Dåligt jobb helt enkelt, som ändå debiteras till fullpris.

Hantverkaren orsakar andra onödiga kostnader. Han gör fel, gör om, fördärvar saker, kommer inte när han lovat, så kunden får om och om igen ta ledigt från jobbet för att öppna för en hantverkare som aldrig kommer.

Undviker hantverkarna bara det där så blir det inte så många klagomål på priset.
Det tråkiga är att du har rätt.
Är själv elektriker med snart 15 år branschen samt även delägare i en firma, men jisses som folk beter som kallar sig hantverkare.
Det sabbar för oss övriga som kommer i tid, ringer vid utsatt tid eller om något oförutsätt händer.
Bättre att vara ärlig och köra med raka rör. Ibland strular det till sig. Man får ge och ta.

Sen var det någon ovan i tråden som skrattade åt elektrikern som vill ha inkopplings anvisning.
Om er garanti skall gälla för produkten skall den kopplas in enligt fabrikantens anvisningar. Jag skulle aldrig koppla in något utan korrekt schema. Skulle något gå isönder så får fabrikanten stå för det. Det kvittar hur enkelt det än är men vi får ut så många nya produkter hela tiden så det är vår trygghet.
Kan du inte förstå det så är det sorgligt.
 
Rille Rock:Felet med er hantverkare är att ni tycks tro att ni tillhör samhällets "stjärnor".En systemvetare, läkare, lärare som du radade upp innan och tyckte att en hantverkare elektriker var lika mycket värd lönemässigt.
En hanverkare borde ligga lönemässigt som vilken annan lagerarbetare, bilmek, proccessoperatör o.s.v.
Du kan ju inte på fullt allvar tro att en läkare inte sliter häcken av sig. Plus att den har höga studielån..samt har ett ansvar som en elektriker/hantverkare aldrig kan få..nä kom ned på jorden och inse att ni ska vara glada som alla andra att ni har ett jobb att gå til.
 
ktm525 skrev:
Rille Rock:Felet med er hantverkare är att ni tycks tro att ni tillhör samhällets "stjärnor".En systemvetare, läkare, lärare som du radade upp innan och tyckte att en hantverkare elektriker var lika mycket värd lönemässigt.
En hanverkare borde ligga lönemässigt som vilken annan lagerarbetare, bilmek, proccessoperatör o.s.v.
Du kan ju inte på fullt allvar tro att en läkare inte sliter häcken av sig. Plus att den har höga studielån..samt har ett ansvar som en elektriker/hantverkare aldrig kan få..nä kom ned på jorden och inse att ni ska vara glada som alla andra att ni har ett jobb att gå til.
Jag får inte uppfattningen att Rille Rock tycker sig vara förmer än någon annan. Vad i hans inlägg kan du läsa att han tycker att vi hantverkare är samhällets "stjärnor"? Jag är hantverkare och är j.....igt stolt över det.
Jag tycker Rille Rock verkare vara en vettig hantverkare.
 
Varför dessa motsättningar mellan hantverkare och andra (oftast folk med studielån)? Jag har dryga studielån och jobbar mycket (även om jag inte svettas särskilt mycket). Jag tar skapligt betalt och min bransch är underbemannad. Mitt yrke tar tid att bli bra på även efter 5 års studier och mitt arbete verkar säkert väldigt enkelt.
Alltså klara likheter med flera hantverkaryrken. Hantverkaren svettas, fryser och blir blöt på sitt jobb. Jag å andra sidan är aldrig ledig utan har alltid jobbet i huvudet. Jag betalar gärna en bra hantverkare för att göra det han har tränat på, liksom mina kunder gärna betalar mig för att göra det jag är bra på.

Liksom föregående talare har jag inget emot att betala, men jag stör mig väldigt på följande:
1) Blåsningsförsök (vissa hantverkare tror att man är dum i huvudet för att man är civilingenjör)
2) Att bli behandlad som en mindre vetande (se ovan)
3) Hantverkare som inte dyker upp. Om jag inte dyker upp tappar jag kunden, om jag upprepar blir det dyrt (skadestånd). Somliga hantverkare verkar tro att kunden inte bryr sig.

Det här med rykte är knepigt, jag tror och hoppas att ett dåligt rykte varar betydligt längre än nuvarande högkonjunktur.

/Niklas
 
ktm525 skrev:
Rille Rock:Felet med er hantverkare är att ni tycks tro att ni tillhör samhällets "stjärnor".En systemvetare, läkare, lärare som du radade upp innan och tyckte att en hantverkare elektriker var lika mycket värd lönemässigt.
En hanverkare borde ligga lönemässigt som vilken annan lagerarbetare, bilmek, proccessoperatör o.s.v.
Du kan ju inte på fullt allvar tro att en läkare inte sliter häcken av sig. Plus att den har höga studielån..samt har ett ansvar som en elektriker/hantverkare aldrig kan få..nä kom ned på jorden och inse att ni ska vara glada som alla andra att ni har ett jobb att gå til.
En systemvetare, läkare, lärare ska absolut inte ha samma lön som en riktig hantverkare...
Jag jobbade förr som lärare och min far e läkare o du vet inte vad du talar om...
 
RilleRock skrev:
Det tråkiga är att du har rätt.
Är själv elektriker med snart 15 år branschen samt även delägare i en firma, men jisses som folk beter som kallar sig hantverkare.
Det sabbar för oss övriga som kommer i tid, ringer vid utsatt tid eller om något oförutsätt händer.
Bättre att vara ärlig och köra med raka rör. Ibland strular det till sig. Man får ge och ta.

Sen var det någon ovan i tråden som skrattade åt elektrikern som vill ha inkopplings anvisning.
Om er garanti skall gälla för produkten skall den kopplas in enligt fabrikantens anvisningar. Jag skulle aldrig koppla in något utan korrekt schema. Skulle något gå isönder så får fabrikanten stå för det. Det kvittar hur enkelt det än är men vi får ut så många nya produkter hela tiden så det är vår trygghet.
Kan du inte förstå det så är det sorgligt.
Jag måste ju definitivt hålla med dig på sista punkten. Att begära ett kopplingsschema tyder på proffesionalism.

Så klart man troligen kan klura ut en inkoppling även utan schema till slut, men olika märken/modeller har olika inkoppling, och att mäta och försöka söka information om en inkoppling tar långt mycket längre tid - läser man tillverkarens anvisningar så går det snabbare och blir bra direkt. Dessutom står det oftast att följer man inte fabirkantens anvisningar så gäller inte garanti etc

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.