H
N nissebrun skrev:
Hej. Behöver lite råd om hur man ska tänka här. Kort beskrivning av läget. Vårt gamla hus har en gavel med reviterad fasad i tomtgräns. Nu har vi fått ett grannhörande att grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad. Takfoten hamnar ca: 30 cm från vår fastighet. Vi har absolut inget emot att de bygger utan undrar mest hur vi ska kunna underhålla vår fasad om t.ex. reviteringen spricker eller något annat underhållsbehov skulle inträffa. Sedan funderar jag också på varför de inte ansöker om bygglov ? Kan det vara så att de antar att bygglov inte skulle beviljas och väljer därför attefallsalternativet med grannmedgivande ? Angående underhåll vet jag att man inte har rätt att beträda grannens fastighet utan tillstånd men undrar hur man gör om man t.ex. har en vägg som kräver renovering ?
Tackar på förhand för alla kunniga tips man får här.
Varför inte bygga en vägg mellan er gavel och grannens attefallshus. Du slipper underhållet av den väggen. Det finns säkert fler lösningar.
 
Gällande lag på området är ända sedan år1736 Byggningabalken, där regleras avståndet mellan grannhus till minst en och en halv aln (troligtvis andra kapitlets första paragraf)
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Gällande lag på området är ända sedan år1736 Byggningabalken, där regleras avståndet mellan grannhus till minst en och en halv aln (troligtvis andra kapitlets första paragraf)
Släpp den historiska kuriositeten. Det är PBL som gäller.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släpp den historiska kuriositeten. Det är PBL som gäller.
Nä, fortfarande gäller Byggningabalken
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Nä, fortfarande gäller Byggningabalken
Visa oss gärna några domar som tar sin grund i den från de senaste året. Eller myndighetsbeslut.

(It's a trap!)
 
  • Gilla
Richard Arnstein och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släpp den historiska kuriositeten. Det är PBL som gäller.
Jag ber om hjälp, @Düsseldorff Har jag fel då jag påstår att Byggningabalken i sitt andra kapitel och första paragraf alltjämt reglerar minsta avstånd mellan grannhus till en och en halv aln?
 
Ja, dels har du fel, dels är det som @Claes Sörmland skriver en arkaisk regel.

Fel har du för att regeln reglerar 1,5 aln på egen tomt (alltså totalt 3 aln till grannens hus). Sen finns det som sagt nyare lag som trumfar denna.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, dels har du fel, dels är det som @Claes Sörmland skriver en arkaisk regel.

Fel har du för att regeln reglerar 1,5 aln på egen tomt (alltså totalt 3 aln till grannens hus). Sen finns det som sagt nyare lag som trumfar denna.
Kollar nu och Byggningabalken ligger fortfarande uppe på riksdagen.se, alltså bör det vara gällande lag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ge inte grannemedgivande för detta. Praktiska skäl talar starkt emot. En fasad måste underhållas och då särskilt en reveterad sådan. När den väl ger upp så sker det ofta med ett rejält behov av underhåll - det är ju puts med trä under. Plus målning och tvättning som måste ske.

Hur kommunicera med grannen? Ja säg att ni är positiva till att de bygger men att ni måste kunna underhålla er fasad även i framtiden. Och 60/30 cm räcker inte. Även grannen behöver ju kunna underhålla sin fasad på det nya attefallshuset. Sikta på minst två meter mellan husen. Och överväg brandfaran.
Håller delvis med. Men om TS säger strikt nej, till bygget. Så kommer grannen troligen motsätta sig, att använda hans tomt för renovering av fasaden. Försök istället hitta en annan lösning. Grannen kommer också få svårt att bygga/måla/underhålla fasaden på Attefallshuset. Kanske går det att flytta Attefallaren någon meter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Regelverk åsido är det ju bra om det får palts en byggställning den dag du behöver göra något åt din fasad. Grannen behöver också komma åt att resan sin hängränna och det är svårt med så tight avstånd, har själv provat eftersom förrförra ägaren till grannhuset satte upp ett altantak på samma sätt. Hon fick fixa rensningen av min hängränna efter det....
 
  • Gilla
JonEkstra
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[länk]

Girjas sameby mot svenska staten. Byggningabalken anses gälla för delägande i samfälligheter.
Nja, är det vad HD skriver? Jag läser det mer som att HD hittar ett exempel för en allmän princip som gäller flera olika typer av samfälligheter i byggningabalken. D v s byggningabalken är inte direkt lagrum. Eller missförstår jag?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Regelverk åsido är det ju bra om det får palts en byggställning den dag du behöver göra något åt din fasad.
Minns jag rätt regleras stolparum i Byggningabalken, jag gissar att det är plats för ställning.
 
F fribygg skrev:
Kollar nu och Byggningabalken ligger fortfarande uppe på riksdagen.se, alltså bör det vara gällande lag.
Det är gällande lag, men i vårt rättspositivistiska Sverige är det sällan så enkelt.

Dels är byggningabalkens tomtdefinition så gammal att den föregår laga skifte. Tomt blir därmed något som inte nödvändigtvis ryms inom en egen fastighet, utan kunde säkert vara en del av en gemensamt ägd yta mitt i byn. Svårt att ens tänka sig i dagens samhälle. Dels är reglerna skrivna utifrån oplanerat område i byar, det är ganska långt ifrån dagens detaljplanerade villatomter, sådana som TS och grannen säkert har.

Skulle 2:1 byggningabalken vara tillämpbar kan man också fråga varför grannen bara skulle bygga 1,5 aln från gränsen. Varför skulle han exempelvis slippa ifrån lagstiftarens krav att bygga ”mangård och ladugård /…/ gäststuga, /…/ källare, visthus och sädesbod, redskapshus, och hemligt hus, port och lider”?

Även om byggningabalken till del är gällande rätt kan man inte bara ta ett brottstycke ur den och tro att det är tillämpligt där man vill.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Minns jag rätt regleras stolparum i Byggningabalken, jag gissar att det är plats för ställning.
Hur har du lyckats plocka upp byggningabalken av alla juridiska märkligheter men inte PBL? Hur har detta gått till?
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.