Hej,.
Har bevakat min CTC värmepump under en längre tid och blir bekymrad / förvånad att elpatronen verkar gå väldigt ofta samt att pannan ofta nu på vintern nästan alltid för felmeddelande att det är " hög elförbrukning, går på reducerad effekt"

Bilderna visar ex. Idag när det är -6 grader ute och elpatron går hela tiden??? Digital display visar temperaturtrender över tid; möjligen för en uppvärmningssystem. Graf med tre linjer markerade 'Ute', 'Rum1', 'Fram1', och 'Retur'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displayen visar status för en CTC EcoZenith i350 värmesystem, inklusive temperaturer och elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel för värmesystem, visar rumstemperatur, varmvatten och driftinformation, samt datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Felmeddelandet beror sannolikt på effektvakten som känner av annan elförbrukning i huset och anpsassar i350 elförbrukning efter det för att huvudsäkringarna ska hålla. Vad har du för värmepump?
 
J Josth skrev:
Felmeddelandet beror sannolikt på effektvakten som känner av annan elförbrukning i huset och anpsassar i350 elförbrukning efter det för att huvudsäkringarna ska hålla. Vad har du för värmepump?
CTC ECOAIR 610M
Jag förstår att den drar ner pga att huvudsäkring inte skall gå MEN jag har inga element i övrigt i huset, endast lite led utebelysning på, det är därför jag är konfundersam , kan pumpen själv dra så mycket????
Tycker elförbrukningen är onormalt hög för en luft/ vatten pump.??
 
Förstår inte heller varför framledningstemp och retur fluktuerar så kraftigt, se bild 1. Är det elpatronen som jobbar???
 
Ok. Kanske värmekurvan är så högt inställd att kompressorn inte klarar de temperaturerna utan slår av och så får den köra 100 % el-patronen istället för att uppnå begärd framledningstemperatur?
 
J Josth skrev:
Ok. Kanske värmekurvan är så högt inställd att kompressorn inte klarar de temperaturerna utan slår av och så får den köra 100 % el-patronen istället för att uppnå begärd framledningstemperatur?
Den är fabriksinställd efter senaste servicebesök.
Hur ser jag det, vilka värden skall jag titta, är inte helt komfortabel med alla menyer, senast tog service killen 1700sek för att inställningarna har ändrats och han gjorde bara fabriksåterställning...
 
Min installatör är tyvärr i te tillgänglig mera och har aldrig fått något som gått igenom pannan för mig och serviceföretaget tar bara betalt utan att göra något. Sp om det finns någon i Alingsås trakten som har kunskap utav denna luft/vatten värmepump så betalar jag gladeligen er för en grundlig genomgång samt tittar vad som kan fela, säg bara,ert pris!!
Är såå j..a trött på företag som inget gör utan bara debiterar, har garanti tom 2024 MEN hlälper inte då serviceföretaget inte kan hitta något fek och debitera ctc och då får jag betala tusenlappar bara för ett besök...
 
Exakta menyer och "knappologi" i CTC är jag tyvärr inte insatt i. Däremot ser jag att värmepumpen ska klara ge upp till 65 °C framledningstemperatur ner till -5 °C ute så kompressorn borde klara det. Då ser det snarare ut som att värmepumpen har för låg kapacitet och el-patronen hela tiden måste komplettera uppvärmningen för att klara att hålla framledningstemperaturen enligt inställd värmekurva.
 
D
Har den mindre zenit i250. Den matar elpatron med till utedel 610 nu med. Än mer irriterande är att när den värmer så försöker den att nå framledningstemperaturen +5 grader vilket är omöjligt när det börjar krypa ner mot 15-20 minus som det varit de senaste vintrarna.
Vilket gör att den står och matar max elpatron i dygn. Detta går inte att programera bort på det lilla mongot.
Fått ställa ner effekten på elpatronen när detta sker så den lär sig att veta hut.
 
Har en 610m med i360 innerdel och den klarade sig utan el-patron ner till -19 förra året. Låter märkligt att era börjar så tidigt. Rätt storlek på pump till era hus?
 
D
D Danne213 skrev:
Har en 610m med i360 innerdel och den klarade sig utan el-patron ner till -19 förra året. Låter märkligt att era börjar så tidigt. Rätt storlek på pump till era hus?
Min innerdel är underdimensionerad enl rörmok
 
D Drburr skrev:
Min innerdel är underdimensionerad enl rörmok
Min är överdimensionerad!
Om din funkar bra, finns det en chans att vi kan utväxla lite bilder på inställningar i verktygsmenyn så kanske jag hittar vad som felar, jag kan swisha ett par hundralappar för besväret...är såå j...a trött på att ingen firma kan hjälpa mig...😪
 
J jarven60 skrev:
CTC ECOAIR 610M
Jag förstår att den drar ner pga att huvudsäkring inte skall gå MEN jag har inga element i övrigt i huset, endast lite led utebelysning på, det är därför jag är konfundersam , kan pumpen själv dra så mycket????
Tycker elförbrukningen är onormalt hög för en luft/ vatten pump.??
Har du golvvärme då?
Om jag inte minns fel nu så behövs det minst 80 liter i värmesystemet för 610/614 samt 120 liter för den stora 622.
Det ska vara för att avfrostningen ska fungera.

Edit, hittade en bild.
 
  • Skärmdump av en bruksanvisning för värmesystem, varningstexter och modellbeteckningar visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
J jarven60 skrev:
Min är överdimensionerad!
Om din funkar bra, finns det en chans att vi kan utväxla lite bilder på inställningar i verktygsmenyn så kanske jag hittar vad som felar, jag kan swisha ett par hundralappar för besväret...är såå j...a trött på att ingen firma kan hjälpa mig...😪
Tror att våra pannor funkar olika men är osäker. Min shuntar vid behov ut varmvatten från den övre pannan (tappvattnet) Display med temperaturkurvor, troligen för värmesystem. "Historisk driftinfo" syns. Hand framför apparaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar värmesysteminformation, person trycker på knapp, tekniska data presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt gränssnitt för värmesystem med temperaturvisning och en finger som rör vid en knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person trycker på en digital kontrollpanel med elektriska inställningar och menyval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat med inställningar visas, hand trycker på knapp, text på svenska, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostatpanel för värmesystem, visar temperatur, tid, och datum med ikoner för rumstemperatur och varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person justerar inställningar på en digital kontrollpanel för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmepump med en hand som trycker på en knapp. Meny med inställningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmepump, hand justerar inställningar, blå bakgrundsbelysning, text och symboler på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat för värmesystem visar inställningar och temperaturvärden. En hand justerar inställningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmesystem, finger pekar, inställningsalternativ på skärmen, grönt ljus, CTC-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
till radiatorkretsen. Sambon just duschat så därmed låg temp i pannan. Har inte heller rumsgivare
 
D Danne213 skrev:
Har du golvvärme då?
Om jag inte minns fel nu så behövs det minst 80 liter i värmesystemet för 610/614 samt 120 liter för den stora 622.
Det ska vara för att avfrostningen ska fungera.

Edit, hittade en bild.
Ja, jag har golvvärmr, men pumpen skall vara mer än tillräcklig för mitt hus enligt vvs: aren.
Du som har samma panna, kan inte du kolla mina nedanstående bilder och jämföra med din innedel, kanske kan hitta något som ser fel ut...
Se bifogade bilder här Digital gränssnitt för värmesystem med inställningar för temperatur såsom max/min framledning och kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital gränssnitt för värmesystem med inställningar för temperatur såsom max/min framledning och kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital displaypanel för värmepump, visar temperaturinställningar och driftstatus, grön lampa indikerar aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmesystem visar inställningar för temperatur och driftsläge på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display för värmeinställningar, grönt ljus, svenska, knappar, grå ram, energihanteringssystem, hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display för uppvärmningssystem som visar inställningar och värden för elpatron, gradminuter och säkringsstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skärm visar värmeanläggningens status: temperatur, effekt och driftinformation. "CTC EcoZenith i350" synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med kompressorinformation, temperaturer, driftstatus, fläkthastighet och avfrostningstimer; troligtvis för värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf med temperaturvärden över tid, digital display, varmepumpsstyrning, CTC logo, grön lysdiod, "Historisk driftinfo".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nedan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.