Hej Byggare,

Jag har många frågor och känner mig som en förbaskad amatör som inte lyckas hålla det varmt i kåken. Det känns som att något inte stämmer. Tanten som bodde här innan levde i princip i två rum: köket och hennes sovrum och hon sa att henes nya lägenhet känns för kylig då hon är "van att ha 25 grader minst inne". Hur hon lyckades med den bedriften begriper jag inte. För det märkliga är att när vi tog över huset upptäckte jag att flera termostater var sönder eller hade låst sig. Det innebär att hela övervåningen värmdes upp där ingen bodde, och även alla andra rum hon inte använde. Jag har fått byta ventiler, smörja och kladda med armaturfett och har stängt flera element för att slippa elda för kråkorna. Vilket jag ändå upplever att jag gör.

Premisser: Jag har 2x750 L ackumulatortankar i källaren, en stycke Viadrus 30 kW vedpanna, 1 cirkulationspump och 1 laddomat. 200 kvm boyta, men använder långt ifrån alla rum.

Allting verkar fungera på papperet, men värmen släpar efter hela tiden. Jag måste ofta ha det kallställt i boytorna med cirkulationspump av och shunt stängd, för att sedan få ett par varma och trevliga timmar när jag slår på dem, och då går tankarna ner till oönskad temperatur rätt fort. Jag eldar varannan timme i princip från morgonen, sen någon eller max några timmars paus mitt på dagen, och eldar vidare eftermiddag och kväll. Visst, när jag står och handdiskar försvinner ju mycket värme från tankarna. Men problemet kvarstår utan diskning. Och så brukar jag koka upp vatten på elspisen för att slippa sno från tankarna.

Cirkulationspumpen funkar och skjutsar fram värmen som den ska, laddomaten verkar (verkar!! vet ej??) funka för temperaturen på mätaren för laddningen (från panna till tank) motsvarar den temperatur som pannan håller. Returtemperaturen motsvarar den på botten på tanken. Och "mixtemperaturen" in till pannan brukar hålla kring stadiga 60 grader. Och så surrar den fint när jag slår på den manuellt (allt är manuellt, strömbrytare, shunt, osv.). Men tips på att felsöka laddomaten tas gärna emot. Tankar blir varma först där uppe, rätt fort, och varma där nere långt senare. Så skiktningen verkar funka. Jag har för det mesta cirkulationspumpen avstängd, eftersom jag inte "har råd" att skicka värmen upp till huset riktigt.

Som jämförelse hade jag i mitt förra hus, på samma boyta, en conturakamin i vardagsrum och en vedspis i köket, och på ovanvåningen en gammal gjutjärnskamin och en vedspis även där som mina söner eldade i. Jag hade det bra mycket varmare i det huset med mindre vedförbruking, även om det var lika mycket eldning rent arbetsmässigt då. Och så hade jag stödvärme med elelement i badrum där.

I detta hus har jag det dock kallare med högre vedförbrukning, men snarlik storlek på hus och snarlik isolering. Ungefär samma förutsättningar alltså. Så var tar värmen vägen?

Sen i och med värmen försvinner så fort är jag väldigt rädd för frysning, jag och frugan åkte på bröllop i Danmark och var borta två nätter nyss. Då hade jag eldat upp tankarna i 80 grader uppe och nere, ställde shunten på minimalt för jag var rädd för frysning på lokala punkter särskilt i de kallställda rummen, och på kallvinden där expansionskärlet står i en låda med glasull. När vi kom tillbaka var tankarna nere på 10 grader och jag måste ha matat fram för mycket värme. Så då hade vi 2 nästan 3 kalla dagar för att få upp tankarna i driftstemperatur. Men det är sällan jag ens kan hålla driftstemperatur för tankarna pendlar konstant mellan 80 grader uppe/nere och 30-40 grader uppe/nere så fort jag matar fram värme till radiatorerna.

Så efter den här långa texten undrar jag:

1) Är det laddomaten som laddar otillräckligt, fast den verkar funka, hur kontrollerar jag den?

2) Hur förhindrar jag frysning när vi åker bort. Känsliga punkter är väl vinden där det måste vara i det närmaste utomhustemp. Och krypgrunden dit jag har öppna ventiler, men där är de duktigt isolerade. Räcker det att stänga shunten och låta vattnet snurra mellan olika element (jag kommer sätta på grundvärme i två rum med fristående elelement). Behöver det liksom vara -5 grader i alla rum för att jag ska förvänta mig frysning? Kan det ens frysa om två rum är säg, 15 grader? Eller är det bättre att öppna shunt en aning och låta tankar långsamt gå ned mot typ 5 grader, då finns det väl ingen chans för frysning.

3) Jag vet att Viadrus är en ineffektiv panna och att man behöver trixa mycket för att få det att funka fint. Jag har ett liv med barn och jobb och kan inte trixa så nästa vinter blir det pelletspanna och luftvärmepump. Så vi behöver inte tjafsa om pannan men alla synpunkter och tips om mitt vattenburna system, hur jag beter mig, hur jag kan motverka frysning, osv. tas tacksamt emot.
 
2/ En kraftig elpatron i en av akumulatortankar skulle hålla ditt hus frostfritt och oberoende av Viadrus. Dyrt att värma med el men som nödlösning är det ok, tycker jag.

Sotat pannan nyligen? Värmen försvinner genom skorsten om dina värmeväxlingsytor i pannan är belagda med isolerande sot. Kolla viadrus instruktion.
 
G gaia skrev:
2/ En kraftig elpatron i en av akumulatortankar skulle hålla ditt hus frostfritt och oberoende av Viadrus. Dyrt att värma med el men som nödlösning är det ok, tycker jag.

Sotat pannan nyligen? Värmen försvinner genom skorsten om dina värmeväxlingsytor i pannan är belagda med isolerande sot. Kolla viadrus instruktion.
Yes får överväga att sätta in en elpatron, är rädd att det kommer kosta ungefär lika mycket som en luftvärmepump + installation bara. Går ju att ha timprisavtal med.

Tycker jag sotar pannan hjälpligt varannan eldning, inte totalsotning men liksom merparten av ytorna.
 
K Krabbeluring skrev:
Tycker jag sotar pannan hjälpligt varannan eldning, inte totalsotning men liksom merparten av ytorna.
skulle inte behövas sota varannan eldning. Sotar det så kraftigt? Är det rätt yta du sotar?
 
Viadrus ärven kokspanna som inte är särskilt effektiv eller bra på något annat sätt med ved. Jag slängde ut min och installerade en begagnad vedpanna. Men jag tycker ändå att det borde fungera bättre än du beskriver det. Jag höll trotts allt hyfsat varmt med min viadrus. Visserligen en 60kW.
 
Med 2 X 750 så är det inte till mycket av magasin när tempen vill gå ner ute. med 200 m2. Troligtvis ha du radiatorer och dom vill ha en hög temp. Det är inte många kW som det lagras i dom. Är dom 80 C och du behöver 55 C ut, har du bara 35 C i övertemp då finns 60 kW att använda. Det blir till att elda fullt sent på kvällen och sen fylla på tankarna på morgonen. Finns inga genvägar med värme.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
Det blir mer begripligt om du inte använder en enhet för effekt när du pratar om energi.
 
G gaia skrev:
skulle inte behövas sota varannan eldning. Sotar det så kraftigt? Är det rätt yta du sotar?
Det sotar väl nog inte så mycket vid normal drift, men eftersom alla spjäll och grejer är helt manuellt så kan jag inte springa upp och ner och ändra dragluckan så mycket utan jag brukar tända en brasa, se till att det börjar brinna ordentligt, och sen stänga till med luckan så får den vara så. Så innan det kommit igång helt kan det nog sota en del. Normalt sätt är det nästan för bra drag och brinner för fort. Jag skulle gissa att rökgastemperaturen är alldeles för hög, har beställt en termometer nu så får se.

Jag sotar de ytor som är vattenmantlade så att säga.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag gör lika med upptändning, men ser att röktempen stiger till rätt värde och stryper ner spjället ut till skorstenen. Det problem jag får är tempen stiger vid strypningen. Har primärluckan fullt öppen och sekundären bara något. För att det riktigt varmt i panna ska det i princip bara pysa i luft mot glöden. Det gäller att få upp tempen på den, så gaserna tänder ca 800 -850 C, då blir det varmt. Att det uppstår en glödhärd i pannan vid självdrag är inget att bry sig om. Vid nästa inlägg så kommer den vedan att börja gasa sig. Det blir nästan som en vedugn.
 
J jonaserik skrev:
Med 2 X 750 så är det inte till mycket av magasin när tempen vill gå ner ute. med 200 m2. Troligtvis ha du radiatorer och dom vill ha en hög temp. Det är inte många kW som det lagras i dom. Är dom 80 C och du behöver 55 C ut, har du bara 35 C i övertemp då finns 60 kW att använda. Det blir till att elda fullt sent på kvällen och sen fylla på tankarna på morgonen. Finns inga genvägar med värme.
Det är nog ett bra sätt att sammanfatta det. Pannan är för liten till att börja med, och ineffektiviteten hos denna Viadrus hjälper mig förmodligen inte så jag har goda marginaler. Det är dessutom gamla rördragningar som gjordes när det fanns oljepanna som brann med lite mer automatik. Detta manuella system med vedpanna skulle behöva en heltidsarbetade person där nere inte bara för att mata in ved utan för att justera shunt, draglucka, spjäll
D Daniel 109 skrev:
Viadrus ärven kokspanna som inte är särskilt effektiv eller bra på något annat sätt med ved. Jag slängde ut min och installerade en begagnad vedpanna. Men jag tycker ändå att det borde fungera bättre än du beskriver det. Jag höll trotts allt hyfsat varmt med min viadrus. Visserligen en 60kW.
Japp jag vet, du har nämligen redan förklarat hur värdelös Viadrus är i min andra tråd jag gjorde. Något jag inte kände till när jag köpte huset och börjar upptäcka nu. Jag har hälften så maffig panna som du hade alltså, så du begriper säkert att jag får elda mycket. Och att det blir mycket spill i detta stora hus med rör överallt.

Men om du inte har några konkreta tips, antingen att hjälpa mig att ta reda om något står fel till i anläggningen, eller råd om hur jag ska bättra på eldningen. -- så begriper jag inte vad sjutton du kommenterar hela tiden för.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Du har väl en shunt för att få rätt temp ut från tank, du pratar om manuellt. Var någon för länge sen som skulle försöka med något om att mata pannan från ett magasin, blev inget bra, för mycket runtomkring. Då är nog en vedugn bättre där veden gasas och sug in i pannan. Men tar rätt stor plats. Men som sagts det är viktigt med att rökgastempen hålls på rätt nivå.
 
J jonaserik skrev:
Du har väl en shunt för att få rätt temp ut från tank, du pratar om manuellt. Var någon för länge sen som skulle försöka med något om att mata pannan från ett magasin, blev inget bra, för mycket runtomkring. Då är nog en vedugn bättre där veden gasas och sug in i pannan. Men tar rätt stor plats. Men som sagts det är viktigt med att rökgastempen hålls på rätt nivå.
Tycker shunten är märklig. Jag kör cirkulationspump på läge 1 av 3 och är det bra temp i tankarna blir det ordentligt varmt i radiatorerna om jag öppnar t.ex. shunten 1/4. Ska det bara gå fram lite värme för att förhindra förfrysning får jag flyttade den enbart några millimeter.
 
En bild hur den sitter lite ifrån och info vart rören går, räcker med text.
 
B
Det är svårt att få till en vettig reglering utan shuntautomatik. Det är värdelöst att skruva på inställningar hela tiden (tycker jag), så jag hade direkt skaffat en sådan.

Frysning hanteras ju enklast med en elpatron i tanken, det blir omöjligt att åka iväg på en veckan fjällsemester annars. Och får man t.ex. fel på laddomaten, så får man lite grundvärme i huset tills man reparerar den. Någon backup behövs helt enkelt, elpatron värmepump eller flyttbara el-radiatorer. Det i kombination med shuntautomatik med inomhustempmätning gör ju att man kan ställa in den temp man vill ha när man åker bort.

Eller så provar man sig fram, det går ju att ställa elpatronen på fast 25c i tanken, då blir det inte så varmt inomhus, men värmerören fryser i alla fall inte sönder. Kanske behövs 30 eller 35 på termostaten till elpatronen med, rätt temp här beror på utomhustemp, isolering, dimensionering av radiatorkretsen med mera. Vattenrör kan ju frysa lokalt. Vilken temp som är lägst i rummet för att förhindra frysning är därför beroende på hur rören är installerade, om det finns köldbryggor vid vattenrören med mera. 15c rumstemp brukar anses riskfritt, 10-12c brukar jag köra på när vi är borta länge.

Jag tror inte det är fel på laddomaten. Om inte pannan kokar så räcker den till. Och den verkar ju ge rimligt rätt returtemp till pannan för att motverka kondensering, så den är helt enkelt tillräckligt bra i förhållande till pannan. Det hjälper inget att göra något här.

Det låter snarare av din beskrivning som att både pannan och acktankarna helt är underdimensionerade i förhållande till värmebehov och din önskade eldningstid per dag.

Viadrus har dåligt rykte om sig att vara ineffektiva, så det hjälper väl inte direkt, vilket du redan vet. Men en mätning av rökgastemp ger ju en hint om.anläggningens status.

Skaraborg ligger ju rätt långt söderut, blir bra prestanda på luftvärmepump. Här kan man ju fundera på om inte ett monoblock, eller annan luftvatten vp vore lämpligt som komplement. Sparar man vedpannan kan man ju snåla lite på dimensioneringen av värmepumpen och stödelda lite de kallaste dagarna (eller de dagar då elpriset är för högt). Men jag är glad att min vp är väldimensionerad, sä man intr tvingas elda.

Pellets är ju rätt dyrt, både att installera (om du ska byta pannan...) och driva med tanke på pelletspriset. Fundera ngt varv till innan du skaffat pellets är mitt råd.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Tycker jag börjat få in snitsen bättre på eldningen. Men sväljer ved, det gör pannan. Och kokat har den gjort två gånger, en gång blev det dock strömavbrott så det var inte handhavandefel. (Saknas SYR-ventil).

Så till mina funderingar om frysning nu då:
Säg att jag ska åka bort tre nätter och jag vet att det ska bli ruskigt kallt. Borde det räcka att sätta på cirkulationspumpen och se till att det är genomströmning i radiatorerna, jag kommer ha annan uppvärmning i två rum så vattnet kommer snurra genom dessa uppvärmda rum iallafall.

Är expansionskärlet på vinden inte väldigt utsatt eller är det normalt sätt inte fullt med vatten? Står det bara lite vatten i ett exp.kärl, eller nästan helt fullt? Känns farligt att komma hem och elda om det är någon ispropp där i? Ochär exp.kärlet kopplat med radiatorslingorna så att det kommer cirkulera via den med eller är det kärlet helt frikopplat från den kretsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.