Angående din luftburna värme.
Händer ibland att det blir "genomslag" (eller vad man vill kalla det) i dom elkomponenter som styr elbatteriet i din luftburnavärme.
Kan ge en förbluffande förbrukning över tiden.

Tänk på att du har två elbatteri:
1st elbatteri (ca:1kW) i FTX-aggregatet ovan spisen, se till att vredet till detta står på noll (sitter i aggregatet).
1st elbatteri sitter i själva lådan till luftburna värmen, detta brukar vara ett 3-fas batteri som styrs av någon form av puls-styrning.
Det är denna puls-styrning som kan gå¨sönder, kan ge upphov till att 1-fas hela tiden ligger på i ditt elbatteri.
Testa om möjligt att mäta temperatur föra och efter "lådan" så att denna inte värmer.

Hoppas min lite enkla förklaring kan hjälpa dig en bit på vägen.
 
Tack än en gång för ert engagemang!!!:)

Macce: Har kollat vattenmätaren, står still som luften i Death Valley när den ska. Tack och lov! Tyckte själv att det blev lite väl stor förändring i förbrukningen efter tempsänkning. Tål att kollas igen om jag ställer upp tempen till 65º igen.

Styrman_jansson: Är just nu i färd med en sådan test; urdragen säkring. Återkommer med resultat.

FrittDrag_II: Mycket intressanta synpunkter! Ska kolla detta.

Vad har ni för elförbrukningar? Vore kul att få lite input.
 
Tjaa,, vi förbrukar ca 38 000 kwh per år. Men vi har elvärme. Huset är från 30 talet, 176 boyta. Delvis uppvärmd källare på 94kvm.
Vinden är någorlunda isolerad, men väggarna är helt oisolerade, bara 2 glas fönster osv.

Håller på att konvertera till vattenburen el (vi har hela tiden haft en blandning av direkt el och vattenburet, så elpannan finns redan) för att sedan gå över till bergvärme (eller vilken teknik som ligger bäst till när det är dags).
 
Hus byggt 1966, boyta 115 kvm + uppvärmd källare 115 kvm. Mekanisk frånluft utan återvinning. Jordvärme. 2 vuxna + 3 barn. Som minst 14700 kWh som mest 16300 kWh. Läge: Hälsingland.

/m
 
Runt 22MWh, 1,5-planshus med källare (~190+110kvadratmeter) från 67 i Skåne. Nyare 2+1-glasfönster, värmer huset med luft->vatten värmepump.
 
25000kWh 1-plan, 140 m2 Garage 30 m2. Mekanisk frånluft utan återvinning. treglas fönster. Enbart direktverkande el. Västerbotten
 
7000 kWh per år, bara förbrukningsel, all värme kommer från vår vedpanna. Huset är 95 kvm med källare och garage, vi som bor där är 2 vuxna plus 2 barn.
 
Lite "off-topic"......Om man sänker tempen på varmvattnet så tänk på regleverket som säger minst 50 grader på tappstället.
Har att göra med legionella...........
 
D
Kanske du har råkat koppla diskmaskinen till varmvattnet? Tvättmaskinen är väl lite långsökt, då hade du väl märkt när alla dina 40-graders kläder passar bebisen istället :)

Men jag tror ju också på värme-batterierna i luftaggregaten. Hur mycket pellets gör du av med egentligen? Undrar om du verkligen kan hålla ett helt hus varmt med enbart pelletskaminen? Är den ansluten till luftspridningssystemet på något sätt?
 
Har nu under senaste dygnet haft kontakten till FTX-aggregatet (köksfläkten) urdragen. Förbrukningen under detta dygn var 43 kWh. Således ingen märkbar skillnad!
Har i alla fall konstaterat att boven inte verkar/kan vara vitvaror eller diverse fönsterlampor och andra mysbelysningar. Det måste vara någon storförbrukare som VVB eller ventilationssystem.
Ska kolla mer det FrittDrag_II tipsade om, återkommer.

Ridax: Gör av med 3 ton pellets per säsong plus lite ved på höst och vår. Kaminen är (tyvärr) inte kopplad till ventilationssystemet. Kaminen står centralt placerad i allrummet och huset har tämligen öppen planlösning. I allrummet sitter en takfläkt som hjälper till med värmespridningen samt en värmeflyttare från "Clas i sjön" mellan allrum och kök. Diskmaskinen är kopplad till kallvattnet. Käderna passar bra efter tvätt. Visserligen börjar mina byxor bli trånga i midjan, men det beror nog på annat;).

Ylven: Inget akvarium eller elektriska handdukstorkar. Jag har ju visserligen golvvärme i hallen samt i badrummet, men de har jag ju haft hela tiden jag kollat elförbrukningen
 
D
Men prova att bryta strömmen till FTX-en i tvättstugan... om inte det hjälper får du väl dra ur den där tjocka förlängningssladden som går till grannen...:D
 
Snailman
tänker du fortsätta ha 50grader?

Information om legionella


'Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter'

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644&epslanguage=SV
 
Jag tror jag funnit roten till det onda: värmeaggregatet i tvättstugan! Testade att under ett dygn ha kontakten till detta urdragen, dygnsförbrukning sjönk drastiskt till 27kWh. Kan detta verkligen vara möjligt??? Under detta dygn hade jag även avfuktaren under huset urkopplad, dygnsförbrukningen låg i snitt på 42kWh under en 7-dagarsperiod när jag testade detta tidigare. Detta skulle innebära att värmeaggregatet drar ~15kWh/dygn utan att värma. Ska testa under ett dygn till för säkerhets skull.

Om detta nu skulle vara fallet, vad är fel på aggregatet (Bacho)? Som lekman kan man ju tycka att om värmen är på noll, ska enbart fläkten i aggregatet dra ström. Kan man mäta på något annat sätt?
 
Om jag förstår din beskrivning av huset rätt så är värmeaggregatet del av ventialltionen i huset, dvs den värmer luft som sedan sprutar ut genom diverse ventiler i huset. Då är det inte säkert att du känner att luften blir varm, värmen sprids över så stor volym i huset.

Jag känner inte till hur ditt aggregat fungerar, men när du tidigare satt ner reglaget på noll och trott att värmen var helt avstängd så är det mycket möjligt att du bara givit aggregatet "order" om att skicka ut lägsta temperatur, dvs reglaget kanske bara reglerar temperaturen inom ex. 17 - 24 grader eller något sådant.

Det är också möjligt att du behöver den här grundvärmen i huset, att din kamin inte klarar att värma huset om inte ventilationen står för grundvärmen.
 
Vad gäller mätning så är faktiskt husets elmätare den bästa mätare du kan använda, om du inte vill investera i rejält dyra instrument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.