M Masthugg skrev:
Försök gå med i styrelsen.

Annars får du skriva brev som om du satt i styrelsen och sen be dem skicka dem hit och dit. Du får nog driva detta själv tyvärr.

En styrelse måste tyvärr va jäkligt på hugget första tiden efter nybyggnation. Men denna är det inte…tydligen.
Jag bad om det, inget jag fick Göra förrän årsstämman som är i Juli …
Ja denna förening bryr sig inte så länge problemet inte sitter i deras lägenhet. De ville inte ens lyssna eller mäta för de kostar pengar tills jag övertala dem att komma och lyssna in och även då ville de knappt heller trots att de hörde alla ljud
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tror att styrelsen överhuvud inte har något juridiskt ansvar att göra något åt sådant som är en del av konstruktionen av huset. Såvida inte det i TS fall är något som blev (och är) fel vid bygget, dvs något som rör specifikt endast TS lägenhet. Men någon som är kunnig i frågan behöver kommentera.

OT, men vi hade en (oanvänd, arv) lägenhet som jag planerade att renovera. Vad gäller ljudisolering, m t p mitt hifi-intresse bl a, funderade jag på att i samband med läggande av nytt trägolv installera en speciell ljuddämpande "matta" under golvet som specifikt dämpade stegljud (men troligen också hjälper mot vissa frekvenser i högtalarljud). Det är alltså en särskild produkt för ändamålet. (Hjälper inte i TS fall dock, ingen lär lägga nytt golv såvida inte det kan tvingas fram juridiskt.)
Därutöver ljudisolera sovrumsväggen mot grannen (tunn). T ex genom extra dubbelgips på väggen.
Hej, matta är krav vid golvläggning. Så det ska finnas för att reducera stegljud. Jag undrar dock om felet kan ligga här, att det saknas. Men enligt mätaren skulle ja fått riktigt höga värden i de fallet, om det saknades. Men idén om att de kollar kvalitén på mattan är bra. Egenskaperna på denna kan ha påverkats när de har rört om där vid inspektionen av vattenskadorna tänker jag
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Lämnade ljudkonsulten någon rapport? Vad mätte han? Har du möjlighet att ta bort information som adress och liknande men lägga upp resten av rapporten? Om det finns någon.
Hur går värmestammarna, sitter de på vägg och går från er lgh till lgh ovan kan det vara dåligt fogat. Små insatser kan göra stor skillnad.
Jag fick en mini tabell som bara skrev ner ljudklasserna. Rapporten skickades till styrelsen. Men jag fick se den med och det var den lataste rapporten jag sett. Står in princip bara mätning 1 - C mätning 2 - B etc…
Trodde man skulle få något diagram och se vart det peekar.

Jag mätte samtidigt med min telefon och fick att det inte ens klarade C klassen (Boverkets minimikrav) med vet inte om telefonen är bra indikation
 
N Nisv skrev:
Hade liknande problem för 10 år sedan men då var det FTX-systemet som var "fuskbyggt". Hade ett "stomljud" i hela lägenheten. I 2 år höll detta på! Hur mycket personer som var hemma för att bedömma och hur många mail jag skickade under denna tid går inte att räkna. Fick ingen hjälp av någon part överhuvudtaget!!!

Till sist tog jag kontakt med Miljö och Hälsoskyddskontoret. Detta blev min räddning och uppenbarligen kostade styrelsen massor med pengar.
Jag har tänkt på detta!! Att dra in dem redan nu! För att föreningen reagerar ju inte. Även om jag ska dra in en jurist men vet inte om jag förlorar på det eller vinner
 
S s.razol skrev:
Jag har tänkt på detta!! Att dra in dem redan nu! För att föreningen reagerar ju inte. Även om jag ska dra in en jurist men vet inte om jag förlorar på det eller vinner
Om du drar in Miljö och Hälsoskyddskontor nu så bör Styrelsen reagera mer!
 
BirgitS
S s.razol skrev:
Alla är lika, däremot kan någon hunnit röra sitt golv såklart. Jag vet om att de har bytt ut plankor för att de hade en vattenskada som de påstår inte var en fuktskada. Vet inte om detta kan ha sån påverkan på isoleringen?
Kan du fråga dem vad som gjordes i detalj?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Nej det är stegljud och annat från grannarna ovan. Det konstaterades av styrelsen för vi hade ett samtal igång och sa "ta 5 steg, Hoppa, dra ut en stol, släng snusdosa, släng en penna" etc så det är ju från ovan. Styrelsen har frågat andra i övriga lägenheter som säger att de inte hör något i sina bostäder, ingen i styrelsen hör i sina heller. Så de håller med om att det låter orimligt mycket.

Kan mätningen, mätt fel??
Måste vara spöken 😉

Hade samma i lägenhet när jag bodde hemma. Varje natt lät det som möbler flyttades och folk gick.
En natt tröttnade farsan och sa nä nu jävlar får dom ge sig och rusade upp till grannarna ovan och frågade va fan dom gör varje natt.
Dom blev chockade då dom låg och sov. Vi kom aldrig fram till vad ljuden berodde på.
Grannen kan ju ha ljugit då han månader senare nästan högg i hjäl sin flickvän. Återigen reagerade min far och sprang upp och såg han sitta på henne och hugga. Min far var ingen feg man så han tvekade inte en sekund utan flög på han och gav han en REJÄL omgång. Min far gick fri men inte han. När flickvännen repat sig efter månader på sjukhus kom hon med blommor till min far. Han gav henne en kram och de båda grät en skvätt.
MEN ljuden bestod
 
  • Wow
  • Gilla
Nisv och 3 till
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Ja, jag tror det är en blandning av båda. Ja känner mig ”åk sjuk” i bostaden. Kan känna av vibrationen och typ känslan av stegen i hela kroppen även om jag har öronproppar i. Det liksom känns i kroppen. Men då de hörde stegljud och en stegljudsmätning gjordes tänkte jag att jag kallar det stegljud.
Vad skulle vara lösningen om det är stomljud?
OK, ja den delen som "känns" låter ju helt klart som stegljud/stomljud tycker jag, dvs att ljudvågor leds mellan lägenheterna inuti själva betongmaterialet. Vet inte vad man gör åt sådant, mer än dämpande skikt under grannens parkett, typ.

Men om du däremot även kan höra samtal, hostningar etc, så är det ju något annat. Sådana ljud tror jag inte sprider sig via betongstommen normalt, utan snarare via någon form av otätade schakt/öppningar, eller sammankopplad ventilation.

Och till sist är det väl en möjlighet tänker jag, att de båda sakerna hänger ihop - att det som upplevs som stomljud i själva verket är ljud som ändå leds via luften genom någon form av öppning. I annat fall låter det ju som att det finns två olika fel inblandade samtidigt, vilket bör vara mindre sannolikt, om än inte omöjligt...
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Har betongtak och hör allt som min granne gör i sitt sovrum som ligger ovanför mitt. Problemet är att hans golv ligger på ett bjälklager och det mellanrum som blir i bjälklagret inte är fyllt med något ljuddämpande. Fungerar som en resonanslåda som förstärker ljudet. Troligen har min granne något form av hårt golv, parkett eller liknande helt utan någon som helst ljuddämpning. När jag flyttade in så hade han som vana att dammsuga 0615 varje fredagsmorgon. Det var som om någon åkte skateboard i en ramp i mitt sovrum.-)

Prata med byggföretaget om att du hör allt grannen gör och att du haft medlemmar i styrelsen som också har lyssnat. Fråga vad de har lagt för ljudisolering under golvet och påpeka även att du har hört att grannen har åtgärdat något med golvet. De borde vara intresserade av att visa att de har gjort rätt. Vägrar de så gå till konsumentombudsmannen för råd.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Som anekdot så bodde jag i en betonglägenhet i Göteborg. Paret ovanför hade ett väldigt enformigt sexliv. Under 10 minuter varje helg kunde man höra hela samlaget. Först sängen, sedan hon och till sluta även han följt av hennes fotsteg och dusch.
 
  • Haha
tensiden
  • Laddar…
sysmali
TEkman TEkman skrev:
Som anekdot så bodde jag i en betonglägenhet i Göteborg. Paret ovanför hade ett väldigt enformigt sexliv. Under 10 minuter varje helg kunde man höra hela samlaget. Först sängen, sedan hon och till sluta även han följt av hennes fotsteg och dusch.
Puh, först trodde jag att du hade bott under mig i Göteborg, vilket skulle varit pinsamt. Men som tur var var våra rendez-vous ca 4 minuter, så det var någon annan ovanför dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Stenben86 och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket allihoppa, jag ska kontakta kommunen och be om K-ritningar samt V-ritningar för att reda ut vad som tillåter samtal transporteras vidare.

Sedan tänker jag att jag fortsätter pressa styrelsen och nämner att stänga dörrarna enbart för mätning gjorts inte löst problemet och jag mår dåligt. Trycker på att jag kommer kontakta Mijö, jurist, etc för att skapa lite rädsla hos dem.

Jag tycker att ett fel är fortfarande ett fel. Min lägenhet avviker från andras och bara det ska räcka som anledning. Mätningen betyder inte så mycket i mitt fall?

Och ja, jag ka höra sex såklart om jag hör hostningar som man kanske kan lista ut. Jag sover med öronproppar för att inte vara med om det eller känna obehag
 
Jag hörde om ett hus där värmerören, från element till element lodrätt, saknade tätning. När min bekant lyfte på brickan runt röret så syntes ljus från grannen under! Ljudnivån var därefter.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
N Nisv skrev:
Hade liknande problem för 10 år sedan men då var det FTX-systemet som var "fuskbyggt". Hade ett "stomljud" i hela lägenheten. I 2 år höll detta på! Hur mycket personer som var hemma för att bedömma och hur många mail jag skickade under denna tid går inte att räkna. Fick ingen hjälp av någon part överhuvudtaget!!!

Till sist tog jag kontakt med Miljö och Hälsoskyddskontoret. Detta blev min räddning och uppenbarligen kostade styrelsen massor med pengar.
Ett missförstånd bland många som flyttar till BRF.
Det kostade inte styrelsen massor av pengar, det kostade möjligen föreningen massor av pengar.
Pengar som du som medlem är med och betalar.

Skapa kostnader för föreningen = du får betala mer i avgift.
Bidra till att lösa problem för föreningen = du får lägre avgift eller i alla fall behålla samma avgift.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S s.razol skrev:
Tack så mycket allihoppa, jag ska kontakta kommunen och be om K-ritningar samt V-ritningar för att reda ut vad som tillåter samtal transporteras vidare.

Sedan tänker jag att jag fortsätter pressa styrelsen och nämner att stänga dörrarna enbart för mätning gjorts inte löst problemet och jag mår dåligt. Trycker på att jag kommer kontakta Mijö, jurist, etc för att skapa lite rädsla hos dem.

Jag tycker att ett fel är fortfarande ett fel. Min lägenhet avviker från andras och bara det ska räcka som anledning. Mätningen betyder inte så mycket i mitt fall?

Och ja, jag ka höra sex såklart om jag hör hostningar som man kanske kan lista ut. Jag sover med öronproppar för att inte vara med om det eller känna obehag
Är "skapa rädsla" hos styrelsen en konstruktiv väg framåt för att lösa ditt problem?
En ljudmätning har gjorts som är godkänd.
Är du inte nöjd med ljudet efter det så kan du påtala detta samt komma med förslag på lösningar eller forska i orsaken till ljudet.
Du har fått flera förslag i denna tråd.
Börja med de förslagen och sammanställ på ett bra sätt till styrelsen.

Styrelsen är ingen magiskt fullärd AI. Det är några av dina grannar som tagit på sig ansvaret att förvalta föreningen på bästa möjliga sätt efter sin förmåga.
Föreningen har troligtvis en teknisk förvaltare, prova att fråga dem om råd.
Du skriver att du vill vara med i styrelsen, vad hade du gjort om du var ledamot?
Föreslå samma lösningar för sittande styrelse.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.