Har en stor urbergsknalle på 1,5mx0,75mx0,75m som jag behöver få bort. Har tittat på att försöka med stenkilar för att inte behöva gå upp till 30mm borr till min elektriska borrhammare från Biltema. Det tar annars otroligt långt tid att borra djupa och breda hål och sedan fylla med snigeldynamit.

Går det att klara jobbet med 16mm spräckilar och cirka 15cm djupa hål eller är det bara optimiskt tänkt? Kan ju inte ta mer än 2 minuter per hål jämfört med uppåt 10 minuter för 30mm borr på ett djup runt 20-25cm?
 
Hyr eller köp en Cobra
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Maalox
Jag gjorde ett liknande projekt nyligen: 2st bergsklackar plus några större stenar.

Kostandadsmässigt blev det ungefär så här:

Hyra Hilti kombihammre - ca 1000sek för 4 dagar
Inköp av 35m borr (drygt 1m) - 1000sek
Snigeldynamit 20kg - 1300

Började borra med ca 5x håldiameter, i takt med att jag tröttande blev avståndet större. Var väldigt tungt och djupare hål kunde ta uppåt 30min, i synnerhet när borret började bli slitet.

Tänk på att ta hänsyn till kylan om du köper snigeldynamit, det finns "vintervariant" som verkar bättre vid lägre temperatur.

Lycka till!
 
Jag köpte tre kilar för att leda bort vatten runt huset som står på berg. Tyvärr hade de inga smalare kilar än 30 mm så det krävdes en större borr. Hyrde en stor atlas copco dieseldriven kompressor (släpvagn) och en rejäl trettiokilos(?) borrmaskin. Det fungerade bra men bergborrning är ett vansinnigt tungt, dammigt och högljutt arbete. Jag skulle inte göra det själv igen för min egen hälsas skull..
 
F Fixaren06 skrev:
Går det att klara jobbet med 16mm spräckilar och cirka 15cm djupa hål eller är det bara optimiskt tänkt? Kan ju inte ta mer än 2 minuter per hål jämfört med uppåt 10 minuter för 30mm borr på ett djup runt 20-25cm?
Det går säkert bra. Men det kommer nog ta lång tid och bli väldigt många hål, så ladda upp med många borrar. Har du tur så ligger sprickorna rätt så du får bort stora bitar, annars får du ha tålamod.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du har inte funderat på att skjuta bort det istället, känns spontant som att det blir ganska dyrt och tidsödande att köra med kilar eller snigeldynamit
 
  • Gilla
mlbd
  • Laddar…
Det är ju inte inte ett jättestort berg/sten...

Kilar och borr kommer att gå bra...


/ATW
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du sds max fäste på din borrhammare kan jag rekommendera deras hammarborr 24mm hammarborr-2-skärig 179 kr och har borrat med betydligt dyrare borrar men bara biltemas hammarborr har jag varit nöjd med.Borrar 400mm på 2 minuter men köp typ 2-3 st så du kan varav med så dom hinner kylas ner.Betsäll 24mm spräckkilar från HME tools.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
”Har en stor urbergsknalle på 1,5mx0,75mx0,75m som jag behöver få bort. Har tittat på att försöka med stenkilar för att inte behöva gå upp till 30mm borr till min elektriska borrhammare från Biltema. Det tar annars otroligt långt tid att borra djupa och breda hål och sedan fylla med snigeldynamit.”

”Går det att klara jobbet med 16mm spräckilar och cirka 15cm djupa hål eller är det bara optimiskt tänkt? Kan ju inte ta mer än 2 minuter per hål jämfört med uppåt 10 minuter för 30mm borr på ett djup runt 20-25cm?”

Ta en bild på knallen och lägg upp här, är den flat (svårast) eller sticker den upp/ut?

Med grövre verktyg så kan du spräcka större bitar, men de är svårare att hantera och ”trolla bort”. Men med mindre verktyg så tar det längre tid istället, 16mm spräckkilar låter spontant ganska vekt också? Om du går upp till 24mm borr (minst 2 stycken; byt borr till varje nytt hål så hinner de svalna) och kilar (minst 6-7 stycken) så borde du få en lagom storlek på stenbitarna.

Tänk på att borra hålen i vinkel mot varandra så att de bildar ett V; försök också att borra utmed sprickor som ses eller kanske anas så att du utnyttjar bergets eventuella inneboende svagheter.

Skaffade 2 låånga 35mm spräckkilar förutom de 5 vanliga korta som hjälpte ibland men som ofta fastnade. Spräckkilar funkar bäst på friliggande bergbitar, är det plant urberg så fastnar de relativt lätt…

Hade 35mm borr då jag använde Darda i början, men sedan blev det snigeldynamit när Dardan inte kom åt hålen efter 2 lager ca 20-40cm ner i backen.

Lejde snart bort borrningen då jag skulle behöva närmare ett år för att borra uppemot 300 meterdjupa hål…

Snigeldynamiten hjälpte till att spräcka upp berget långt ner och dränerade bort mitt vatten riktigt bra, men är ju frätande och krävde i mitt fall regelrätt gasmask (biltemas halvmask funkade riktigt bra!) vid blandning då det dammade något djävulskt.

Mvh
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du sds max fäste på din borrhammare kan jag rekommendera deras hammarborr 24mm hammarborr-2-skärig 179 kr och har borrat med betydligt dyrare borrar men bara biltemas hammarborr har jag varit nöjd med.Borrar 400mm på 2 minuter men köp typ 2-3 st så du kan varav med så dom hinner kylas ner.Betsäll 24mm spräckkilar från HME tools.
Men vill man inte ha 4 -skärigt, är inte det effektivare att komma ner?
 
J jonasz skrev:
Du har inte funderat på att skjuta bort det istället, känns spontant som att det blir ganska dyrt och tidsödande att köra med kilar eller snigeldynamit
Jag har hört med företag att kunna spränga bort det. De ville ha 10.000 kr för det.
 
Här kommer bilder
 
  • Skog, grushög, uppriven mark, byggnadsarbete eller trädgårdsanläggning, nedfallna grenar, täckt objekt, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsscen med fällda träd, skogsbotten, avverkningsrester, jord och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt område, höstlöv, grusväg, grönska, bakgrund med parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde 28mm borr för att ta bort 5 stenar i somras, tog 2 veckor. Snigeldynamiten gjorde verkligen sitt jobb, det är borrandet jag bävar för, 1 sten tog 1-2 dagar

Hyra en Cobra med kompressor kostar 3000kr om dagen och sedan ska man köpa dyr snigeldynamit. Det är som gjort för att man måste köpa något dyrare själv då det finns fler stenar på tomten som kräver kärlek.
 
F Fixaren06 skrev:
Jag har hört med företag att kunna spränga bort det. De ville ha 10.000 kr för det.
Låter kanske lite i överkant
Tar kanske en halvdag totalt och går kanske åt 5 patroner, beroende på hur små sten du vill ha det i.
Det ser ju ganska lätt ut att borra och skjuta så den biten borde vara avklarad på någon timme men så skall man packa bilen, ta sig till platsen, rigga upp sakerna och sedan köra tillbaka och packa ur bilen så det tar ju lite tid och det är klart att någon annans tid kostar en liten slant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.