Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
designa kanalsystemet med minimala restriktioner och kÀllor till turbulens. Mindre tryckfall gör att flÀktarna behöver jobba mindre
Det finns faktiskt en fÀlla att gÄ i hÀr..

Om vi överdriver kanaldimensionerna sÄ kan problemet uppstÄ att du mÄste strypa ganska hÄrt pÄ donet för att uppnÄ rÀtt luftflöde.

Det Àr dÄ stor risk att det strypta donet generar blÄsande ljud.

Om man inte orkar sÀtta sig in i tryckfallsberÀkningar sÄ finns det nÄgra tumregler som fungerar utmÀrkt för sÄ smÄ system som för villor.

1.
NÀr ~halva luftmÀngden i stammen avgÄtt sÄ gÄr man ner en dimension pÄ kanalen.

2.
HĂ„ll ner hastigheten.
Det gÄr utmÀrkt att rÀkna lufthastighet i kanalen istÀllet för tryckfall.
Nu minns jag inte schablonsiffran, men 2-3m/s klingar i minns skalle.
Detta för kanal mot don, i huvudstam kan det vara nÄgot högre.

3.
LjuddÀmpare.
Montera alla don med flexibla ljuddÀmpare.
Samtliga anslutningar till aggregatet bör vara flexibla. Visst, det ska inte vara vibrationer i aggregatet, men verkligheten Àr sÀllan perfekt..

Det Àr vÀldigt liten prisskillnad pÄ en flexslang och en flexibel ljuddÀmpare, sÄ kör ljuddÀmpare Àven hÀr.

4.
VÀlj rÀtt don.
Tillverkarna har utmÀrkta produktblad med all information du behöver med avseende pÄ flöde, ljudalstring, kastlÀngd mm.

5.
Samma kanalstorlek pÄ anslutning till don som donet Àr avsett för.
dvs anvÀnd tex aldrig 125 med reduktion nÀrmast ett 100 don.


Följer man dessa enkla regler sÄ kommer man fÄ ett system som Àr lÀtt att justera in och Àr helt tyst.
 
  • Gilla
oswim och 2 till
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
Har haft en Kantherm i 43 Ă„r
De tidiga kammarvÀxlande aggregaten fick dÄligt ryckte pga tryckstötarna som spreds över donen.
De försvann dÀrför nÀstan helt frÄn marknaden.

Synd dÄ det Àr en mycket bra konstruktion som har bÀttre verkningsgrad Àn tex roterand vÀxlare.
Mindre problem med rörliga delar ocksÄ.
Andra fördelar Àr tex fuktÄterföring. Automatisk sommarkyla utan externa tillbehör samt att verkningsgraden Àr sÄ bra att eftervÀrmare inte behövs.

Aggregatet levereras faktiskt utan eftervÀrmare monterad.

Mitt aggregat bor strax utanför Östersund och har fĂ„tt jobba ner mot -35°C utan att jag har upplevt kallras frĂ„n tilluftsdonen.


Moderna aggregat och bÀttre dimensionerade stammar gör att pulsljuden inte Àr ett problem lÀngre.
Har inga sÄdana problem öht i mitt system.


FĂ„r jag tipsa om Regenair..😉
Valde sjÀlv deras RGS-400 nÀr jag konverterade mitt hus till FTX.
https://regenair-scandinavia.se/produkter/rgs/
 
  • Gilla
FolkeF
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Jobbat med ventilation i ca 20 Är och kan ge följande tips efter att kikat lite snabbt pÄ din ritning/stycklista:
- gÄr alltid Ät mer böjar Àn vad man tror/ritningarna sÀger. Har du nÀra till tex ÄterförsÀljare kan du handla löpande men annars plocka pÄ dig lite extra.
- Lindabs KIR tycker jag personligen funkar kanon. Har det sjÀlv hemma. SÄg att nÄgon tyckte eventuellt annat.
- viktigast av allt: isoleringen. Se till att avluft/uteluft, men framförallt uteluft Ă€r ordentligt isolerat. Det ska vara diff.tĂ€tt. Tejpat utan hĂ„ligheter. Helst skulle jag sĂ€ga skit i alla strumpor och kör armaflex limmat direkt pĂ„ spiroröret. Vet inte hur mĂ„nga aggregat jag/vi har bytt, eller kök/inredning som har rivits ut dĂ€r kunden har haft klĂ„pare som har isolerat eller den sjĂ€lv har mosat in lite isolering pĂ„ mĂ„fĂ„ och tĂ€nkt att ”det dĂ€r fĂ„r duga” resultatet Ă€r kondens. Hur mycket och ofta hĂ€nger pĂ„ massa saker men det kommer ske och resultaten blir allt ifrĂ„n fuktskadade vĂ€ggar,kök eller kondensvatten in i aggregat och kretskort.

Lycka till! :)
Lindabs KIR har jag lÀst bra om, sÄ det blir nog dom.

KÀnns som att man inte vill snÄla hÀr. Armaflex sÀger du, lindar du flera varv? hittar inget som Àr mer Àn 13mm. t.ex. Proffsmagasinets

Svinbra tips. Stort tack!
 
Jag har Lindab KIR i mitt hus ocksÄ. Dom Àr helt okej. Ska kolla pÄ Biltemas nÀsta gÄng jag Àr dÀr och se hur dom Àr gjorda pÄ nÀrhÄll
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Glöm allt vad y-koplingar heter. Det Àr inget som behövs eller anvÀnds professionellt.

Anslutning mellan stam / don sÄ sÀtter du en flexibel ljuddÀmpare som böjs 90° sÄ kommer du fÄ ett tyst system, bÄde pÄ frÄn- och tilluftsdonen.
LjuddÀmpare skall dras ut till full lÀngd innan montage.
[bild]

Det hÀr ser inte bra ut.
Det Àr för kort strÀcka frÄn stam till don och kommer ge störande ljud.

Vinkla anslutningen till liggandes och sÀtt 1m kanal innan anslutning mot donet sÄ blir det bra.

Har du inte plats pga bjÀlklaget sÄ gör du sticket tidigare och gÄr parallellt med rören för att fÄ strÀckan du behöver, ingen nackdel med lÄng rakstrÀcka, tvÀrtom.

LjuddÀmpare pÄ av-, uteluft Àr riktigt bra.
Jag har 200mm flexdÀmpare Àven hÀr och det Àr tvÀrtyst pÄ altanen ~4m ifrÄn.
Grymt. det blir flĂ€xdĂ€mpare till samtliga till och frĂ„nluftsdon. 👍 Jag tror jag fĂ„r gĂ„ parallellt.

Kanske lika bra att ta det sÀkra med dÀmpare pÄ av och uteluft. vi kommer ha en altan dÀr sÄ det Àr lika bra. FrÄgan Àr om Armaflex funkar pÄ flexdÀmpare
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det finns faktiskt en fÀlla att gÄ i hÀr..

Om vi överdriver kanaldimensionerna sÄ kan problemet uppstÄ att du mÄste strypa ganska hÄrt pÄ donet för att uppnÄ rÀtt luftflöde.

Det Àr dÄ stor risk att det strypta donet generar blÄsande ljud.

Om man inte orkar sÀtta sig in i tryckfallsberÀkningar sÄ finns det nÄgra tumregler som fungerar utmÀrkt för sÄ smÄ system som för villor.

1.
NÀr ~halva luftmÀngden i stammen avgÄtt sÄ gÄr man ner en dimension pÄ kanalen.

2.
HĂ„ll ner hastigheten.
Det gÄr utmÀrkt att rÀkna lufthastighet i kanalen istÀllet för tryckfall.
Nu minns jag inte schablonsiffran, men 2-3m/s klingar i minns skalle.
Detta för kanal mot don, i huvudstam kan det vara nÄgot högre.

3.
LjuddÀmpare.
Montera alla don med flexibla ljuddÀmpare.
Samtliga anslutningar till aggregatet bör vara flexibla. Visst, det ska inte vara vibrationer i aggregatet, men verkligheten Àr sÀllan perfekt..

Det Àr vÀldigt liten prisskillnad pÄ en flexslang och en flexibel ljuddÀmpare, sÄ kör ljuddÀmpare Àven hÀr.

4.
VÀlj rÀtt don.
Tillverkarna har utmÀrkta produktblad med all information du behöver med avseende pÄ flöde, ljudalstring, kastlÀngd mm.

5.
Samma kanalstorlek pÄ anslutning till don som donet Àr avsett för.
dvs anvÀnd tex aldrig 125 med reduktion nÀrmast ett 100 don.


Följer man dessa enkla regler sÄ kommer man fÄ ett system som Àr lÀtt att justera in och Àr helt tyst.
Grymt! Tusen tack för bra tips! 🙏
 
Kul med sÄ pass mycket diskussion!
 
O oswim skrev:
Hej hallÄ!

Jag hÄller pÄ att projektera ett FTX-system till mitt sommarhus jag hÄller pÄ att bygga i egen regi. Just nu stÄr plattan och vÀntar pÄ stomresning som kommer hÀnda i vÄr.

Jag har bestÀllt en ritning och offert frÄn Alig (se bifogad pdf). Jag försöker köpa sÄ mycket begagnat jag kan (ej aggregat och ljuddÀmpare).

Jag försöker enligt ritningen frÄn Alig specificera vad jag behöver. HÀr Àr min egna lista pÄ vad som behövs:

[lÀnk]

Skriv gÀrna om ni ser nÄgot jag har glömt. :) Ni Àr vÀlkomna att anvÀnda denna mall för egna projekteringar :)
Tjena! Bygger du i Stockholm sÄ har jag sjukt mycket skarvar, muffar och don över frÄn vÄr installation som du kan fÄ köpa för halva priset mot vad du hittar det för i affÀr.
 
  • Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
H HusISkogen skrev:
Tjena! Bygger du i Stockholm sÄ har jag sjukt mycket skarvar, muffar och don över frÄn vÄr installation som du kan fÄ köpa för halva priset mot vad du hittar det för i affÀr.
Vilka dimensioner har du ? jag bor i Nacka men bygger i Dalarna
 
Okej. Vi har byggt ett system med 160 pÄ det mesta, in och ut-don Àr 125. Vi har manschetter (nÀr man gör genomföring i byggplatsen) för 160 men ocksÄ 125. Jag har ocksÄ manschetter för imkanal/ skorsten om det Àr intressant. Vi Àr ocksÄ söder om stan, Haninge, om det Àr intressant.
 
O oswim skrev:
Lindabs KIR har jag lÀst bra om, sÄ det blir nog dom.

KÀnns som att man inte vill snÄla hÀr. Armaflex sÀger du, lindar du flera varv? hittar inget som Àr mer Àn 13mm. t.ex. Proffsmagasinets

Svinbra tips. Stort tack!
Nej ett varv bara, finns ark som Ă€r fĂ€rdiglimmade eller de utan klister som du skĂ€r till först, kolla sĂ„ de passar, dra pĂ„ klister och montera 👍 bevego ska ha pĂ„ hyllan, Ahlsell har sĂ€kert ocksĂ„.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
F FolkeF skrev:
Har haft en Kantherm i 43 Ă„r, som i princip fungerat utan problem. Bytt spjĂ€llhus 1 ggr och flĂ€ktmotorer 2 ggr. Installerad utan kondensavledning. Lite rost i anslutande kanaler, men ej noterat fukt i underliggande isolering. Funderar pĂ„ att byta aggregat till roterande vĂ€xlare, (för att undvika kondens) typ Östberg, men blir tveksam till drift problem med rotorer och motorlager. Undrar varför inte fler medlemmar reagerar pĂ„ det myckna arbetet och problem med driften av ftx med roterande vvx. Skall kolla pĂ„ Lindabs kir. HĂ€lsningar Folke
Jag har haft min Östberg heru 160 T ec sedan 2013 och har endast behövt byta drivremmen en gĂ„ng till VVXen. NĂ€r Östberg slĂ€ppte generation 2 bytte de leverantör samt fabrik till vissa av komponenterna. Under denna period hade vi garanti Ă€renden pĂ„ var och varannat aggregat. Fel pĂ„ givare, fel pĂ„ kretskort, kullager som lĂ€t illa efter bara nĂ„gon mĂ„nad mm mm. Men allt detta gick sĂ„ klart pĂ„ garantin och vad jag förstĂ„r sĂ„ har Östberg tagit tag i detta och pĂ„ sista tiden har jag inte upplevt alls samma problematik. FrĂ„gar du mig sĂ„ tycker jag att man fĂ„r otroligt mycket aggregat för pengarna om man jĂ€mför med swegon, Systemair, flexit mfl. De hĂ„ller, de Ă€r tysta och de Ă€r billigare Ă€n konkurrenterna.

Och ja, byter du till roterare sÄ slipper du förvÀrmning och kondensavledning.
 
  • Gilla
RejÀl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.