Beroende på vilka inkopplingsalternativ som finns för din spis (utgår ifrån att det är både häll och ugn?) finns alternativet att använda dina fyra kablar och koppla in L1, L2, Nolla och jord.

Många nackdelar med en sådan lösning och jag tror inte att du kommer bli nöjd med den.

Är det bara en spishäll, skulle det däremot kunna fungera.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Beroende på vilka inkopplingsalternativ som finns för din spis (utgår ifrån att det är både häll och ugn?) finns alternativet att använda dina fyra kablar och koppla in L1, L2, Nolla och jord.

Många nackdelar med en sådan lösning och jag tror inte att du kommer bli nöjd med den.

Är det bara en spishäll, skulle det däremot kunna fungera.
Är det en Bosch eller Siemens så fungerar den lösningen bra då dessa driver hela hellen på bara 1fas iaf.

(Dock bör en fastinstallation isf ske så att man undviker FULkopplade uttag)
 
C Cerb skrev:
Är det en Bosch eller Siemens så fungerar den lösningen bra då dessa driver hela hellen på bara 1fas iaf.

(Dock bör en fastinstallation isf ske så att man undviker FULkopplade uttag)
Fast har man en häll som kan drivas på en eller två faser, så vill man verkligen koppla den till två. Annars blir frustrationen för stor när man inte kan använda två plattor samtidigt på sättet man vill.
 
nimhed nimhed skrev:
Fast har man en häll som kan drivas på en eller två faser, så vill man verkligen koppla den till två. Annars blir frustrationen för stor när man inte kan använda två plattor samtidigt på sättet man vill.
Samtliga Bosch/Siemens spisar med induktion som säljs idag driver hällen på bara 1 fas.

Den andra fasen är bara parkerad i kopplingen i spisen. De har fått extremt mycket kritik för detta eftersom att de dessutom angivet hällens effekt driven med 1fas á 20A.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Den största risken här är att nollan inte är kopplad/framdragen.
Det är denna som ska sitta uppe till vänster i uttaget och som saknas på kontakten på din nuvarande spis.

Bara mäta duger tyvärr inte, eftersom det händer att man fulkopplat denna mot jord istället för noll.
Du bör därför öppna uttaget, och helst härleda denna koppling hela vägen till centralen.
Gör du det med alla uttag du använder? Det är ju långt ifrån en felkoppling som är unik för spisuttag. Att verifiera att nolla finns räcker, i övrigt får man lita på anläggningen.
 
C Cerb skrev:
Samtliga Bosch/Siemens spisar med induktion som säljs idag driver hällen på bara 1 fas.

Den andra fasen är bara parkerad i kopplingen i spisen. De har fått extremt mycket kritik för detta eftersom att de dessutom angivet hällens effekt driven med 1fas á 20A.
En anledning att undvika dom i så fall.

Det är ju inte alla länder som har vårt 3-fas system hela vägen ut till slutkund, så det kanske är därför de valt sin lösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Gör du det med alla uttag du använder? Det är ju långt ifrån en felkoppling som är unik för spisuttag. Att verifiera att nolla finns räcker, i övrigt får man lita på anläggningen.
Just Perilex är faktiskt unik i detta fallet då det är EXTREMT vanligt att nollan inte finns och även vanligt att man i efterhand ”fulat” till sig en nolla genom jorden.

Alla gör sin egen riskbedömning, men för just Perilex skulle jag inte nöja mig utan att kolla i uttaget eller kontinuitetsmäta mot nolla i centralen.
 
nimhed nimhed skrev:
En anledning att undvika dom i så fall.

Det är ju inte alla länder som har vårt 3-fas system hela vägen ut till slutkund, så det kanske är därför de valt sin lösning.
Precis, och så som induktion är uppbyggt så sparar de även in en stor kostnad på att bara ha en ”induktionsmodul” i hällen.

(Gäller inte deras ”fristående” hällar)
 
Menar du att man byglar jord och nolla på halva vägen? Har man fuskat så lär det ju vara i uttaget.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att man byglar jord och nolla på halva vägen? Har man fuskat så lär det ju vara i uttaget.
Självklart i uttaget.

Min opponering var emot att det skulle räcka att mäta utan att kolla i uttaget.
 
Det var inte riktigt så det verkade i ditt inlägg.
C Cerb skrev:
….och helst härleda denna koppling hela vägen till centralen.
Bosch och Siemens har spisar med hällar som går på två faser.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var inte riktigt så det verkade i ditt inlägg.

Bosch och Siemens har spisar med hällar som går på två faser.
Länka gärna en som nysäljs idag, som inte bara parkerar ena fasen i kopplingsplinten.

För enligt Bosch själva så har de inga sådana.
 
Där ser man. Jag hittade bara en Siemens och den verkar vara ett restexemplst hos en handlare. Så de tycks ha lagt ner dem nyligen.

https://www.gransbygden.se/ha858543u-ha858543u

Då blev det ju lättare, skippa Bosch och Siemens.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Där ser man. Jag hittade bara en Siemens och den verkar vara ett restexemplst hos en handlare. Så de tycks ha lagt ner dem nyligen.

[länk]

Då blev det ju lättare, skippa Bosch och Siemens.
Ev. men det jag ville skulle framgå för TS är att om det är en Bosch alt. Siemens hen köpt så finns det en öppning här att koppla om i centralen för att omvandla en av faserna till nolla.

(Men då med fast installation så att man skippar icke korrekt installerade perilexuttag)
 
D Daniel 109 skrev:
Där ser man. Jag hittade bara en Siemens och den verkar vara ett restexemplst hos en handlare. Så de tycks ha lagt ner dem nyligen.

[länk]

Då blev det ju lättare, skippa Bosch och Siemens.
Ett tips till folk ang. detta är att om anslutningseffekten är specificerad till runt 8kW så driver man hällen på endast en fas.

För att drivas på två faser bör speccen säga >10kW
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.