O [old rusty] skrev:
Helt riktigt, infravärmeenergi förstörs när den väl träffat en yta, till skillnad från konvektorelementenergi som stannar kvar längre i rummet.
Hur menar du "förstörs"?

Värmeenergin i strålningen (ljuset) absorberas av ytan som träffas och en del av energin reflekteras vidare. Vilken mängd beror på ytan. En del transparenta ytor släpper också igenom del av strålningen.

En sak som gör att det känns kallt med infravärmare är just att dom är på så kort tid så rummet har inte hunnit värmas upp vilket gör att det blir kallt ganska snabbt efter att man stängt av värmaren då den tillförda energin är lägre på grund av kortare driftstid.

1000w är 1000w tillförd energi i rummet oavsett form
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur menar du "förstörs"?
Förstörs så att bara värmen blir kvar! 😂🤔🙄
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur menar du "förstörs"?

Värmeenergin i strålningen (ljuset) absorberas av ytan som träffas och en del av energin reflekteras vidare. Vilken mängd beror på ytan. En del transparenta ytor släpper också igenom del av strålningen.

En sak som gör att det känns kallt med infravärmare är just att dom är på så kort tid så rummet har inte hunnit värmas upp vilket gör att det blir kallt ganska snabbt efter att man stängt av värmaren då den tillförda energin är lägre på grund av kortare driftstid.

1000w är 1000w tillförd energi i rummet oavsett form
Ironi går inte alltid fram i textform. Jag missade några smileys uppenbarligen. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett försök till skämt eller?
Haha tänkte skriva "Betongtäckmatta", bruka gå få billigt om man hittar någon man kan köpa på rulle efter längd.... :D
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Jag använde gasol som uppvärmning för några år sedan när vi skulle fira jul. Ett par dagar senare blev det 10 minusgrader ute så det blev fruktansvärt mycket kondens från taket. Hela soffan och golvet var blött och smygarna svällde upp. Fick sätta dit en avfuktare som fick tömmas flera gånger. Jag har visserligen ett väldigt tätt uterum.
3-glasfönster och gjuten betongplatta.
Nu kör jag med em 5kw elfläkt en timma innan som vi skall vara där.
 
T Trrttsch skrev:
Vi har en inglasad altan på c:a 6x3m som vi undrar om man kan värma upp någon dag under julen. Den är oisolerad med trallgolv c:a 20 cm ovan mark. Det ligger en altanmatta som hjälper lite mot drag underifrån. Taket är kanalplast, kanske 16 mm. Väggarna är vanliga glasskjutdörrar.
Är det möjligt och vad skulle krävas i form av isolering och uppvärmning?
Vi hade samma situation för något år sedan. Värmde upp ett "halvisolerat" uterum (tvåglasdörrar/fönster, 32 mm kanalplast men bara trallgolv några dm ovan mark) på en nyårsafton.
Det gick ju bra med ett par byggfläktar, men vi tänkte inte på att det låg ca 2 dm snö på kanalplasttaket ... Resultatet såg vi dagen efter - ett 1 dm tjockt lager blåis på hela taket!
- Har du snö på taket kan det vara en god idé att försöka sopa av det innan.
 
  • Wow
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Haha tänkte skriva "Betongtäckmatta", bruka gå få billigt om man hittar någon man kan köpa på rulle efter längd.... :D
Smart sätt att lösa tillfällig isolering billigt! Jag tänkte på frigolit, men det håller dåligt att gå på, sån där lumpmatta som byggare använder är ju perfekt, värmer bra och skyddar folien från att skadas!

Trots tidigare raljanta kommentarer till mig om att det inte behövs isolering på golvet eftersom värme stiger så är något på golvet oerhört viktigt, just för att värme stiger.
 
Så, nu har vi provat lite med gasolkaminen. En dag med - 8 ute så kom vi upp i 7 plusgrader efter fyra timmar. Efter det så steg det inte så mycket mer så vi avslutade testet. Nära kaminen var det förstås riktigt skönt men vid andra sidan bordet lite kallt.
Vi borde kanske testat med infravärmen på.
 
TRJBerg
T Trrttsch skrev:
Så, nu har vi provat lite med gasolkaminen. En dag med - 8 ute så kom vi upp i 7 plusgrader efter fyra timmar. Efter det så steg det inte så mycket mer så vi avslutade testet. Nära kaminen var det förstås riktigt skönt men vid andra sidan bordet lite kallt.
Vi borde kanske testat med infravärmen på.
Se min kommentar #41 om värmekanon. Går mycket fortare.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Se min kommentar #41 om värmekanon. Går mycket fortare.
Minns jag satte upp kartonger för fönsterna gjorde en skillnad på 6 grader (sommar skjutglass partier). (Är ju endå mörkt större delen av dagen).

Ser ju för jäkligt ut dock :p, kanske om du har barn som kan måla på dem?
 
  • Haha
Trrttsch
  • Laddar…
Infravärmaren också så blir det säkert drägligt med någon filt
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Har ännu större uterum än dig men med liknande förutsättningar. Fungerar fint med en etanolkamin och en infravärmare. 10-15personer och ett gäng värmljus generar också en hel del värme.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Hej igen!
Nu har nyårsafton passerat och uteplatsen testades i skarpt läge. Utetemperaturen var några minusgrader och runt nollan på altanen. Det tog 5 timmar för kaminen att komma upp i 15 grader och med infravärmen och öppen altandörr kom vi sen upp i 20 faktiskt. Men det kändes ändå lite kyligt och yngsta dottern frös i sin fina klänning så vi fortsatte kalaset inne efter ett tag. När vi stängt av värmen sjönk det snabbt till runt 5 grader.
När våren kommer och det är några plusgrader ska det bli kul att prova igen.
Tack alla för all hjälp och god fortsättning på det nya året.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Hej igen!
Nu har nyårsafton passerat och uteplatsen testades i skarpt läge. Utetemperaturen var några minusgrader och runt nollan på altanen. Det tog 5 timmar för kaminen att komma upp i 15 grader och med infravärmen och öppen altandörr kom vi sen upp i 20 faktiskt. Men det kändes ändå lite kyligt och yngsta dottern frös i sin fina klänning så vi fortsatte kalaset inne efter ett tag. När vi stängt av värmen sjönk det snabbt till runt 5 grader.
När våren kommer och det är några plusgrader ska det bli kul att prova igen.
Tack alla för all hjälp och god fortsättning på det nya året.
Man bör starta uppvärmningen tidigare, typ 10-20 timmar!
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man bör starta uppvärmningen tidigare, typ 10-20 timmar!
Det blev nog c:a 10 timmar. Vi kan prova 20 nästa nyår. 😊
 
  • Älska
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.