Kära nån. Alla som hållt på med gängade rörkopplingar vet att ett lin-förband är oslagbart.
Men visst det är kladdigt, och en viss konst att lägga på, men som lars_stefan redan sagt i viss mån självtätande och justerbart.
 
  • Gilla
Fadai och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har säkert skäl att föredra lin. Internationellt är du ganska ensam.
Det är som jag sa, Sverige är bäst. Vet bäst. #1
Sverige använder kanske lin pga Carl von Linnè. Lin var hans favoritväxt och det var därför han namngav den efter sig själv. Andra populära produkter med ypperliga egenskaper är linolja och linoljefärg. Kanske är jänkarna bara avundsjuka.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Tja, de undrar ju också när resten av världen ska gå över till 60 Hz, så de kanske bara bra på att vara bra?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har säkert skäl att föredra lin. Internationellt är du ganska ensam.
Det är som jag
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan också vara på sin plats att påpeka att lin används i få länder. I USA används bara tejp och det är decennier sedan man slutade med lin. Det blir underkänd besiktning och skrattsalvor om man kommer med lin. Värt att betänka för lilla Sverige som är bäst på allt
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan också vara på sin plats att påpeka att lin används i få länder. I USA används bara tejp och det är decennier sedan man slutade med lin. Det blir underkänd besiktning och skrattsalvor om man kommer med lin. Värt att betänka för lilla Sverige som är bäst på allt.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har säkert skäl att föredra lin. Internationellt är du ganska ensam.
Det är som jag sa, Sverige är bäst. Vet bäst.
USA är ljusår bakom vad gäller generell VVS kontra norden/Tyskland/Holland, där vi i lilla pytte-Sverige-är-"bäst"-land håller en hög standard sett emot resten utav världen.

USA, som skrivet tidigare, badbaljor med limmad pvc och kopplingar i vägg.

Lin, snöre, tejp och lim har sin plats.
Till blårör som i instruktionen ovan är lin + locherpasta oslagbart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P PRLS skrev:
USA är ljusår bakom vad gäller generell VVS kontra norden/Tyskland/Holland, där vi i lilla pytte-Sverige-är-"bäst"-land håller en hög standard sett emot resten utav världen.

USA, som skrivet tidigare, badbaljor med limmad pvc och kopplingar i vägg.

Lin, snöre, tejp och lim har sin plats.
Till blårör som i instruktionen ovan är lin + locherpasta oslagbart.
Snälla, kan du inte berätta mer om hur Sverige är "ljusår" före landet som leder rymdfärd, AI, industri och så vidare?

Det är någon slags svensk psykos det här.
 
Visst finns det ljusglimtar i USA men på det stora hela är det en ett land på dekis. Deras glansdagar på 50-60-70-80-talen är sedan länge förbi och deras största problem är att de inte inser detta.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Fast när det gäller lin kontra tejp så får man ju komma ihåg att rördelarna som används skiljer ganska mycket. Jänkarna använder väldigt mycket plastkopplingar och plast mot mässing osv osv så det kanske inte är riktigt jämförbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För att återkoppla till filmen, idag finns gängsnöre (Loctite 55), det använder jag när jag kopplar värme och vatten.
Jag har bytt ventil på två element, båda satt rören stumt fast, det ena var långt och tungt så jag fick palla upp det rejält för att kunna lossa ventilen.

Saknar också en rekommendation på hur hårt man ska dra åt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast när det gäller lin kontra tejp så får man ju komma ihåg att rördelarna som används skiljer ganska mycket. Jänkarna använder väldigt mycket plastkopplingar och plast mot mässing osv osv så det kanske inte är riktigt jämförbart.
Framförallt så har amerikanerna koniska gängor på nästan allt VVS. Så då tätar det naturligtvis bättre med tejp eftersom det inte ställs lika stora krav på tätningen.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Framförallt så har amerikanerna koniska gängor på nästan allt VVS. Så då tätar det naturligtvis bättre med tejp eftersom det inte ställs lika stora krav på tätningen.
Koniska gängor.... Roliga dom är i USA! Fattar ju alla att svenska gängor är bäst.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Koniska gängor.... Roliga dom är i USA! Fattar ju alla att svenska gängor är bäst.
Mina gamla rör har koniska gängor. Helt omöjliga att jobba med. Har lyckats ta bort några. Aldrig ens tänkt tanken att sätta tillbaka dem. Konverterar gradvis till klämkopplingar vilka är mer lämpliga för amatörer. Rörmokaren som byggde mitt system ifrån början var nog släkt med gud.
 
C cbrolin skrev:
Mina gamla rör har koniska gängor. Helt omöjliga att jobba med. Har lyckats ta bort några. Aldrig ens tänkt tanken att sätta tillbaka dem. Konverterar gradvis till klämkopplingar vilka är mer lämpliga för amatörer. Rörmokaren som byggde mitt system ifrån början var nog släkt med gud.
Om gängorna är koniska eller inte gör inte att den ena eller andra är lättare att arbeta med.
Med koniska rörgängor och lin får du något bättre tätningsegenskaper än med raka gängor.
Klämringskopplingar är kanske lättare att arbeta med, men då måste man ju ändå ha en rörgänga för övergången? Med klämringskopplingar finns också risken för att det blir lite fult runt dom pga att de inte riktigt lika täta.
Ett tips för att få dom täta är att smörja själva klämringen tunt tunt med linolja innan monteringen, då brukar det bli helt tätt. Lite tunt med linolja på konan mot elementet är inte heller fel.
Man kan ju också använda de modernare klämkopplingarna med o-ring vilka kräver ett specialverktyg vid monteringen, tänk dock på att o-ringen är av gummi som åldras, men det tar måånga år innan läckage. Gissningsvis mellan 20 och 70 år, det lägre för Kina-tillverkat ;-( Orsaken till läckage trots att o-ringen är väl inklämd är att oljorna migerar ut, om än långsamt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Saknar också en rekommendation på hur hårt man ska dra åt.
Det är för att det inte finns med gängade delar, hur hårt du har dragit har rätt lite med hur bra det blir helt enkelt.
Jag har inte testat med snöre men med lin är det inga problem att få det tätt för tappvatten bara med handkraft om gängorna är snälla med en men det betyder såklart inte att det är smart att göra så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Om gängorna är koniska eller inte gör inte att den ena eller andra är lättare att arbeta med.
Med koniska rörgängor och lin får du något bättre tätningsegenskaper än med raka gängor.
Klämringskopplingar är kanske lättare att arbeta med, men då måste man ju ändå ha en rörgänga för övergången? Med klämringskopplingar finns också risken för att det blir lite fult runt dom pga att de inte riktigt lika täta.
Ett tips för att få dom täta är att smörja själva klämringen tunt tunt med linolja innan monteringen, då brukar det bli helt tätt. Lite tunt med linolja på konan mot elementet är inte heller fel.
Man kan ju också använda de modernare klämkopplingarna med o-ring vilka kräver ett specialverktyg vid monteringen, tänk dock på att o-ringen är av gummi som åldras, men det tar måånga år innan läckage. Gissningsvis mellan 20 och 70 år, det lägre för Kina-tillverkat ;-( Orsaken till läckage trots att o-ringen är väl inklämd är att oljorna migerar ut, om än långsamt.
Det är kanske inte just att gängorna är koniska som är problemet. Det svåra är att rören är gängade. Hur vrider man tex på ett krökt rör? Det går inte heller att lossa en del i mitten av systemet. Man måste börja i ena änden och jobba sig till felet. Försöker man skruva ur ett rör som sitter fast i båda ändarna så skruvar man loss i ena änden och fast i den andra! Det går alltså inte. Ibland kan det dock finnas någon lekande koppling men långt ifrån överallt.
 
  • Målade vita rörledningar mot en vägg, komplex installation, vissa rör böjer sig neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Koniska gängor.... Roliga dom är i USA! Fattar ju alla att svenska gängor är bäst.
Jag vet inte... Är du ute efter att mobba just mig? Vi har fö inga Svenska gängor inom rörbranschen vad jag vet. Vad vi har är dock ett sällsynt sammelsurium av olika gängor från allsköns olika ställen. Men det är en annan fråga. (När jag blir diktator och får bestämma allt så ligger upprensning av gängstandarder inom VVS högt på listan. Det är bara mitt krav på att RSK-nummer hädanefter måste vara ingjutet med stort typsnitt i alla armaturer o dylikt som ligger före på listan).

Mitt inlägg handlade inte om huruvida den ena gängan var bättre än den andra, utan bara om att det är skillnad. Och denna skillnad påverkar.

Men visst. USA är i de flesta av de här områdena inget föregångsland idag av det enkla skälet att de i de flesta områden; el, VVS, osv. osv. var först. Och den som är först standardiserar på teknik som är mindre mogen, där man inte lärt sig vad som fungerar och inte.

Så när man reser och inspekterar installationer i USA så slås man av hur gammalmodigt allt är. Och det finns som sagt historiska orsaker till det. Det är inte för att de (nödvändigtvis) är dummare än någon annan, utan just för att de betalar kostnaden för att vara först.

Så man är, med våra modernare ögon sett, underutvecklade i många avseenden. Det är priset man betalar för att slå till stort först. Eller skall du påstå att amerikanska högspolande toaletter är överlägsna de vi har i Europa också? De som ensamma gör att amerikanen i gemen gör av med nästan dubbelt så mycket vatten som sin Europeiska motsvarighet till ingen som helst nytta. Nej, skälet är enkelt. De är gamla och anpassade för ett lika gammalt avloppssystem. Man byggde mot och in sig i den standarden och nu kommer man inte ur den.

Sedan så är jag personligen inte vän av den fantastiska konstruktionen som gör att de svämmar över vid stopp; jag föredrar våra enklare modeller i Europa. Men amerikanen tycker att det är värt det, så då får de väl dras vidare med dem. Jag, och alla Européer med mig tycker iaf inte att de är bättre. Det är ingen på vår kontinent som tagit efter deras konstruktion. (Även om tyskarna gjorde en intressant halvmesyr ett tag. ;))

Samma kan sägas om nästan allt annat; vi skall bara inte börja prata om el. Men det mesta har som sagt historiska orsaker och de ledde också till att man snabbt började kräva jordfelsbrytare; ett område där vi var sorgligt långt efter i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.