Hej,
När finns det behov av att använda 2,5 kv. kabel i.s.t.f. 1,5?
Om man har en HI fi anläggning på en 1000 Watt: Behövs det då 2,5 kabel?
Eller är det bara industrin som använder 2,5 kabel?
 
Schablonmässigt så är det 1,5 vid 10A säkring och 2,5 vid 16A säkring, men t.ex. om man har extremt långa ledningslängder eller andra dåliga omständigheter kan man tvingas gå upp i area.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
1000 W är bara ca 4,5 A och dessutom MYCKET intermitent. Har du en kåk som är en 100 meter lång och bara en elcentral i ena änden då kan det vara läge med 2,5 mm2.

Protte
 
  • Gilla
delink
  • Laddar…
Dessutom måste man väl befinna sig minst 100 m från stereon när den läpper loss 1000W?:D
 
  • Gilla
fdanne
  • Laddar…
kabbel längden är avgörande för utlösningstiden vid ev fel.
de som gör att man ibland får gå upp i dim trots låg effekt är just längden.

svårt o säga var gränsen går men brukar ha 40-50m till
sista utagspunkten som referens för o gå "safe"
 
Söker en förlängningskabel till ogräsbrännare på 2000 watt. Behövs 2,5 mm2 eller räcker 1,5 mm2 area ? Gäller ca 25 m sladd.
 
B
B Bo-Åke Julin skrev:
Söker en förlängningskabel till ogräsbrännare på 2000 watt. Behövs 2,5 mm2 eller räcker 1,5 mm2 area ? Gäller ca 25 m sladd.
2000W = 9A. 1.5mm2 brukar vara ok upp till 10A.
 
B Bo-Åke Julin skrev:
Söker en förlängningskabel till ogräsbrännare på 2000 watt. Behövs 2,5 mm2 eller räcker 1,5 mm2 area ? Gäller ca 25 m sladd.
1,5 räcker, speciellt då detta är för väldigt tillfälligt bruk och användningen sker under uppsikt och antagligen inte speciellt kontinuerligt. (Alltså inte flera timmar/dagar/veckor i sträck med full belastning)
 
Hej!
Jag står inför samma dilemma.. Håller på och installerar ett FTX hemma på vinden men det är begränsat med uttag dig… finns dock ett uttag däruppe på en 10A säkring, dock går lampor, spisfläkten och eluttagen i köket (för typ mixer/kaffekokare/matberedare) på samma. Borde jag dra fram kablar för en ny säkring till aggregatet?
 
L LekmannJohan skrev:
Hej!
Jag står inför samma dilemma.. Håller på och installerar ett FTX hemma på vinden men det är begränsat med uttag dig… finns dock ett uttag däruppe på en 10A säkring, dock går lampor, spisfläkten och eluttagen i köket (för typ mixer/kaffekokare/matberedare) på samma. Borde jag dra fram kablar för en ny säkring till aggregatet?
Enkelt svar är ja
Har du diskuterat det med elektrikern?
 
L LekmannJohan skrev:
Jag står inför samma dilemma..
Samma dilemma som vem i den här tråden?
 
useless useless skrev:
Samma dilemma som vem i den här tråden?
Haha Sant! Nej men var ganska övertygad om att jag behövde dra ny kabel och övervägde därför 1,5/2,5 varpå jg hamnade i den här tråden. Men efter att ha läst tråden uppstod tesen att jag inte skulle behöva dra ny kabel. Men givet att jag bara ska ha FTX aggregatet på säkringen så bör väl ändå en 1,5 kabel räcka? I specifikationen rekommenderar man en 13A säkring men då Max effekt är 337 watt och årsförbrukningen på ca 330 kwh så tänker jag att 1,5 och en 10A säkring bör räcka?

Tänkte förbereda kabel som ska dras genom hela huset för att bespara elektrikern lite tid.
 
L LekmannJohan skrev:
Haha Sant! Nej men var ganska övertygad om att jag behövde dra ny kabel och övervägde därför 1,5/2,5 varpå jg hamnade i den här tråden. Men efter att ha läst tråden uppstod tesen att jag inte skulle behöva dra ny kabel. Men givet att jag bara ska ha FTX aggregatet på säkringen så bör väl ändå en 1,5 kabel räcka? I specifikationen rekommenderar man en 13A säkring men då Max effekt är 337 watt och årsförbrukningen på ca 330 kwh så tänker jag att 1,5 och en 10A säkring bör räcka?

Tänkte förbereda kabel som ska dras genom hela huset för att bespara elektrikern lite tid.
Är elektrikern informerad om dina planer?
Om inte så kamske du får en oangenäm överraskning 😎
 
U Uffe A skrev:
Är elektrikern informerad om dina planer?
Om inte så kamske du får en oangenäm överraskning 😎
Haha nej inte än i alla fall!
 
L LekmannJohan skrev:
Tänkte förbereda kabel som ska dras genom hela huset för att bespara elektrikern lite tid.
Varför gör du inte allt själv om du ändå ska begå brott?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.