Har en Daikin luft/luft- ftxtm40r2v1b som är inne på 3dje vintern. Tycker den fungerar lite sämre, utetemp nu längst ner i Skåne -3. Inställd på värme o fläkt o 22 g. Kollade just nu, 20 minuter går den, sen avfrostar den i 14 minuter. Just avfrostningen känns väldigt lång. Fuktigheten ute vet jag ej, nån som har samma maskin? Gammalt hus hyfsat isolerat, innetemp hinner sjunka 2 g innan den startar igen.
 
Gjort service på den?
Rengjort innerdel?

Värmepumpar är inte underhållsfria
 
Appendix Appendix skrev:
Gjort service på den?
Rengjort innerdel?

Värmepumpar är inte underhållsfria
Inte mer än håller innerdelen ren ifrån damm 1 ggr I veckan. Utedelen ser bra ut. Det är mest avfrostningstiden jag reagerar på, 14 min låter mycket. 5 års garanti, när jag fick den installerad tyckte dom jag skulle ha den kontrollerad o servad innan gar tiden går ut, kanske läge tidigare? Mest intresserad hur andras pumpar fungerar
 
Vilken modell?
Perfera vägg?
Vilken utedel?
Vilka inställningar har pumpen?
Auto/heat?
Eco?
Fläkthastighet?
Ovanstående faktorer kan påverka mkt.

Har själv 3 Daikin, om än inte just denna modell. Mina är nu 7 år gamla, och fungerar bra. Jag har inte gjort ngn service på dem... än.
Mina avfrostar nu och då, inte efter varje värmecykel, men å andra sidan har mina mindre utrymmen att värma så de går bara några minuter åt gången.
 
Hur isig/frostig blir utedelen innan avfrostningen startar - är det runt och under noll grader och mycket hög luftfuktighet så blir påfrostningen kraftig och ganska fort.

Blir ytan på flänsarna i utedelen helt jämt frostade utan band/områden som förblir frostfria - har du band som inte frostar så är det indikation på brist av köldmedie om du värmer mot typ 20 grader C inomhus, och kan då också förklara varför den tar tid på sig att avfrosta.

startar avfrostningen fast det knappt är någon lager frost på utedelen så luktar det sensorfel eller en följdverkan om det är köldmedelsbrist i maskinen (dvs med partiellt frostad utedel)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Vilken modell?
Perfera vägg?
Vilken utedel?
Vilka inställningar har pumpen?
Auto/heat?
Eco?
Fläkthastighet?
Ovanstående faktorer kan påverka mkt.

Har själv 3 Daikin, om än inte just denna modell. Mina är nu 7 år gamla, och fungerar bra. Jag har inte gjort ngn service på dem... än.
Mina avfrostar nu och då, inte efter varje värmecykel, men å andra sidan har mina mindre utrymmen att värma så de går bara några minuter åt gången.
Har provat lite olika inställningar, modell står i mitt inlägg, kanske är väldigt fuktigt ute just nu? Kanske läge att skaffa en fuktmätare? Kan man med hjälp av en fuktmätare räkna ut hur länge och ofta den skall avfrosta?
 
X xxargs skrev:
Hur isig/frostig blir utedelen innan avfrostningen startar - är det runt och under noll grader och mycket hög luftfuktighet så blir påfrostningen kraftig och ganska fort.

Blir ytan på flänsarna i utedelen helt jämt frostade utan band/områden som förblir frostfria - har du band som inte frostar så är det indikation på brist av köldmedie om du värmer mot typ 20 grader C inomhus, och kan då också förklara varför den tar tid på sig att avfrosta.

startar avfrostningen fast det knappt är någon lager frost på utedelen så luktar det sensorfel eller en följdverkan om det är köldmedelsbrist i maskinen (dvs med partiellt frostad utedel)
Ska ta o kolla hur utedelen ser ut nu strax
 
D dalldalldall skrev:
Ska ta o kolla hur utedelen ser ut nu strax
Blir inte mycket frost, bara typ så lamellerna blir vita, något mindre på sidan, tittar man in genom fläkten så ser man bara frosten på sidan inte precis bakom fläkten
 
har du områden/stråk (efter rörledning inne i flänsen) som inte frostar alls - dvs. inte frost på vare sig ut eller insidan?.

Jag har i och för sig en Mitsubishi - men den blir rätt snöig med flera mm lager på utsidan med frost innan den aktiverar avfrostningen och om den startar avfrostningen utan speciellt mycket frost på flänsarna så påminner det mig om andra trådar nyligen med Dalkin även om problemen där är vid kallare än -15 grader C och troligen sensor-relaterat...

om det fungerar så dåligt som du säger så kanske det blir att ta ut en service-kille på denna som Appendix tidigare föreslog.
 
X xxargs skrev:
har du områden/stråk (efter rörledning inne i flänsen) som inte frostar alls - dvs. inte frost på vare sig ut eller insidan?.

Jag har i och för sig en Mitsubishi - men den blir rätt snöig med flera mm lager på utsidan med frost innan den aktiverar avfrostningen och om den startar avfrostningen utan speciellt mycket frost på flänsarna så påminner det mig om andra trådar nyligen med Dalkin även om problemen där är vid kallare än -15 grader C och troligen sensor-relaterat...

om det fungerar så dåligt som du säger så kanske det blir att ta ut en service-kille på denna som Appendix tidigare föreslog.
Blir bara ett tunnt lager frost på utsidan, där paketet svänger blir nästan inget alls. På insidan däremot bara lite just i svängen, inget mitt på. Min förra pump som var en Electrolux blev riktigt frostig innan den avfrostade, för övrigt en pump som knappt värmde sig själv. Jag har den inställd på 23 g och får ut 46, det låter väl normalt?
 
D dalldalldall skrev:
Blir bara ett tunnt lager frost på utsidan, där paketet svänger blir nästan inget alls. På insidan däremot bara lite just i svängen, inget mitt på. Min förra pump som var en Electrolux blev riktigt frostig innan den avfrostade, för övrigt en pump som knappt värmde sig själv. Jag har den inställd på 23 g och får ut 46, det låter väl normalt?
Så just nu mest tiden den avfrostar jag reagerar på, 14 min, hade jag haft ett hus med superbra isolering hade jag nog inte reagerat på det. Men tempen sjunker ju 2 g när den avfrostar
 
fungerar någon eller flera av sensorerna fel så kan det trigga fel både för att starta avfrostningen för tidigt och att den inte blir nöjd förrän efter lång tid... det är inte helt ovanligt att felaktiga sensorer/termistorer kan driva maskinerna vilse i beteendet.


Så du bör nog få dit en auktoriserad service som förmodligen har intern info och metoder för att kalibrera upp det eller att sensorerna måste bytas. har du garanti kvar så använd det.
 
Min innetemp sjunker kanske 0,5 - 1,0 C mellan värmepuffandet. Sedan beror det ju lite på var man mäter värmen och hur luftdragen rör sig i huset.

Såvitt jag kommer ihåg har jag nog aldrig sett mina utedelar nämnvärt nedisade. Hur avfrostningen sköts varierar nog rätt mkt mellan olika märken och modeller är mitt intryck. Mina är äldre så de kör på R410 medans din kör på R32. Det kan också påverka hur avfrostningen sker rimligtvis.

Orsaken att jag frågade efter modell var för att sökningen på Daikins hemsida var lite tveksam. Den pekade på "Perifera", men den finns både som vägg- och golvmodell. Det påverkar prestanda. Likaså är det endast en innedel. dess mätdata hör intimt samman med vilken utedel den jobbar med. Det gör att jag vet inte säkert vilka data som gäller, eller för vilken utedel som man ska leta efter info om avfrostning.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Min innetemp sjunker kanske 0,5 - 1,0 C mellan värmepuffandet. Sedan beror det ju lite på var man mäter värmen och hur luftdragen rör sig i huset.

Såvitt jag kommer ihåg har jag nog aldrig sett mina utedelar nämnvärt nedisade. Hur avfrostningen sköts varierar nog rätt mkt mellan olika märken och modeller är mitt intryck. Mina är äldre så de kör på R410 medans din kör på R32. Det kan också påverka hur avfrostningen sker rimligtvis.

Orsaken att jag frågade efter modell var för att sökningen på Daikins hemsida var lite tveksam. Den pekade på "Perifera", men den finns både som vägg- och golvmodell. Det påverkar prestanda. Likaså är det endast en innedel. dess mätdata hör intimt samman med vilken utedel den jobbar med. Det gör att jag vet inte säkert vilka data som gäller, eller för vilken utedel som man ska leta efter info om avfrostning.
Jag har öppen planlösning mitt i huset där innerdelen sitter. Verkar bero mycket på vädret/fuktigheten, nu idag går den längre mellan avfrost. Pratade med installatören och han tyckte det verkade normalt i.o.m att den gav ut 46 g. Han rådde mig att bryta strömmen(om det hjälper vet jag ej). Ingen golvmodell här. Kör på o ser hur den fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.