Jobbar inom fastighetsbranschen och det jag har sett lämnar ingen garanti för att en rörmokare eller någon annan hantverkare utför ett jobb bättre än en hemmafixare. Dom flesta hemmafixare både dubbelkollar och trippelkollar så allt är ok medan många hantverkare går efter "tid är pengar" och fixar jobbet snabbt men glömmer kolla så allt är ok.
 
  • Gilla
Ockupanten och 9 till
  • Laddar…
G
Varför i hella friden tömma ur värmeelement onödigt
 
Varför sätta dit en vanlig termostat igen?
Gjorde detta på mitt hus och istället för traditionella termostater så köpte jag elektroniska som sköter detta mycket bättre.
Kan ställa in exakt temperatur i varje rum för sig via appen, kan lägga in nattsänkning, har vädringsfunktion så om termostaten känner av en snabb nedgång i temp så stänger den för att inte elda för kråkorna, kan slå på och stänga av värmen och allt då via en app.
Varje torsdag så motioneras även ventilerna per automatik för att de inte ska fastna.
Har inte sett någon direkt ekonomisk vinst på detta men har mycket jämnare temperatur i huset och där jag verkligen vill ha.
När jag haft vvs-folk hemma så är det väldigt få som ens vet att dessa typer av system ens finns.

installationen gör man själv på ett par timmar och sen är det bara batteribyte varannat år som gäller.
 
  • Gilla
wd41 och 2 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Varför sätta dit en vanlig termostat igen?
Gjorde detta på mitt hus och istället för traditionella termostater så köpte jag elektroniska som sköter detta mycket bättre.
Kan ställa in exakt temperatur i varje rum för sig via appen, kan lägga in nattsänkning, har vädringsfunktion så om termostaten känner av en snabb nedgång i temp så stänger den för att inte elda för kråkorna, kan slå på och stänga av värmen och allt då via en app.
Varje torsdag så motioneras även ventilerna per automatik för att de inte ska fastna.
Har inte sett någon direkt ekonomisk vinst på detta men har mycket jämnare temperatur i huset och där jag verkligen vill ha.
När jag haft vvs-folk hemma så är det väldigt få som ens vet att dessa typer av system ens finns.

installationen gör man själv på ett par timmar och sen är det bara batteribyte varannat år som gäller.
Tills den dagen då appen inte har uppdaterats tillräckligt nyligen och därmed inte fungerar på en nygjord telefon. Då får man byta motorerna med sina styrningar....
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Tills den dagen då appen inte har uppdaterats tillräckligt nyligen och därmed inte fungerar på en nygjord telefon. Då får man byta motorerna med sina styrningar....
Hoppas inte att du köper något som är styrt via telefon då.
Finns givetvis en panel till systemet också där du kan sköta alla funktioner.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Hoppas inte att du köper något som är styrt via telefon då.
Nej, jag undviker det generellt. För det mesta så har man inte behovet av att fjärrstyra öht, och i de fall man har det så fungerar en separat grunka för det mesta mycket bättre. T ex när telefonen ligger på laddning. Eller appen kraschar. Eller telefonen blivit uppgraderad så appen inte längre fungerar. Så "styrning via telefonen" ser jag snarare som en extra kostnad än en feature.

Men jag har också elektriska termostater på radiatorerna i våra sovrum. Jag har aldrig känt behovet av att styra dem när jag är utanför rummen de sitter i. De styrs öht väldigt sällan. I stort sett bara när jag stänger av/sätter på värmen i de rummen två gånger om året. Annars så bara står de och går enligt inställda värden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Man byter termostaten om den inte håller inställd temperatur, ventil när den gamla börjat kärva. Jag byte alla i mitt hus, har för mig att beräknad livslängd är mellan 10-20år. I mitt hus blev det riktigt jämn och fin inomhustemperatur efter bytet, jag är helnöjd. :)

Man brukar tömma systemet i pannrummet eller där man har sin värmeanläggning, jag brukar tömma mitt system på expansionskärlet, men oftast jobbar jag med vatten på, först stänger jag både retur och värmebäraren då jag har ballofixer på båda.
Mina är 45 år gamla och alla fungerar fortfarande perfekt.
 
  • Gilla
Ja-Ma
  • Laddar…
B Bahusia55 skrev:
Mina är 45 år gamla och alla fungerar fortfarande perfekt.
Vilka? Ventilerna håller naturligtvis länge, men en 45 år gammal termostat kan jag lova inte gör något vidare jobb längre.

Skälet till att jag bytte ventiler senast det begav sig var att jag hade ett sammelsurium av olika varianter och årgångar. Många var dessutom lite läck i, och susade en hel del (modernare ventiler är tystare pga bättre konstruktion). Så eftersom jag ändå skulle skruva upp radiatorer lite här och var så var det läge att byta hela rubbet.
 
Enligt "min" rörmokare så ska man tömma så lite vatten som möjligt då man ej vill ha in syrerikt vatten i systemet, det blir då större risk för rost enligt honom.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
X Xerxez81 skrev:
Enligt "min" rörmokare så ska man tömma så lite vatten som möjligt då man ej vill ha in syrerikt vatten i systemet, det blir då större risk för rost enligt honom.
visst är det så i teorin men ska man få problem så ska man nog byta mycket vatten varje dag isåfall..........så att det kontinuerligt tllförs aktivt syre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rörmokarna skrev:
Sluta! Nu blir det ännu mer vattenskador när händige Lasse ska fixa det själv då rörmokarn är "för dyr"! uppmuntra inte privatpersoner utan kunskap till detta!
Jag skulle vilja jämställa det här med att byta eluttag och strömbrytare. Det handlar ju inte om att dra nya ledningar, utan om ett byte av en trasig eller dålig enhet där ett eventuellt misstag syns snabbt.
Normal händighet är vad som krävs, i synnerhet med den visade, tydliga instruktionen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Gammal tråd men då den ligger som nyhet på förstasidan så kanske det är på sin plats att nämna att det i vissa ventiler går att byta bara insatsen och för i alla fall MMA-ventiler så finns det särskilt insatsverktyg "Bytingen" så det kan göras utan att tömma systemet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kan också vara på sin plats att påpeka att lin används i få länder. I USA används bara tejp och det är decennier sedan man slutade med lin. Det blir underkänd besiktning och skrattsalvor om man kommer med lin. Värt att betänka för lilla Sverige som är bäst på allt.
 
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan också vara på sin plats att påpeka att lin används i få länder. I USA används bara tejp och det är decennier sedan man slutade med lin. Det blir underkänd besiktning och skrattsalvor om man kommer med lin. Värt att betänka för lilla Sverige som är bäst på allt.
Tja, även om vi förvisso har tendensen att vara världsbäst på att vara världsbäst så har lin IMHO fortfarande många fördelar framför teflontejp.

Det är lättare att få tätt eftersom linet sväller på plats, och man kan justera både fram och tillbaka på ett helt annat sätt än med tejp. Detta är mycket användbart just när man byter en ventil på en radiator eftersom man vill ställa den så att termostaten står i rätt vinkel.

Att man använder tejp industriellt är inte så konstigt eftersom den tar mindre plats i fickan och det är mindre kladd och krångel att hålla på med den. Jag använde den uteslutande när jag var elmekaniker på SAAB på den tiden det begav sig i system med mycket högre tryck än värmesystem så det är klart den har sin plats. Men för radiatorer så använder jag uteslutande lin. Fördelarna överväger.


P.S. Och vad gäller VVS så finns ju bättre förebilder än USA med sin förkärlek för dolda skarvar/t-kopplingar i väggar och sina limmade PVC-rör för tappvatten, också dessa dolda... Så att de har fel om lin också, det förvånar mig inte... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 16 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, även om vi förvisso har tendensen att vara världsbäst på att vara världsbäst så har lin IMHO fortfarande många fördelar framför teflontejp.

Det är lättare att få tätt eftersom linet sväller på plats, och man kan justera både fram och tillbaka på ett helt annat sätt än med tejp. Detta är mycket användbart just när man byter en ventil på en radiator eftersom man vill ställa den så att termostaten står i rätt vinkel.

Att man använder tejp industriellt är inte så konstigt eftersom den tar mindre plats i fickan och det är mindre kladd och krångel att hålla på med den. Jag använde den uteslutande när jag var elmekaniker på SAAB på den tiden det begav sig i system med mycket högre tryck än värmesystem så det är klart den har sin plats. Men för radiatorer så använder jag uteslutande lin. Fördelarna överväger.


P.S. Och vad gäller VVS så finns ju bättre förebilder än USA med sin förkärlek för dolda skarvar/t-kopplingar i väggar och sina limmade PVC-rör för tappvatten, också dessa dolda... Så att de har fel om lin också, det förvånar mig inte... ;)
Du har säkert skäl att föredra lin. Internationellt är du ganska ensam.
Det är som jag sa, Sverige är bäst. Vet bäst. #1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.