Rumstermostat till golvslinga, den måste ju funka så att den kör slingan om luften understiger valt värde eller tänker jag fel?
 
  • Eberle termostat på vägg, temperaturregleringsknapp, på/av-switch, slitet hörn, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är så den borde funka.
 
Njaaa. Den fungerar ju för att styra till önskad temp i rummet. Men golvvärmetermostater brukar även skydda mot överhettning av golvet.
 
Just den där verkar vara en simpel bimetall-rumstermostat utan ytterligare finesser.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
Och det är en rätt "trubbig" styrning, endera är slingan stängd eller öppen samt det är systemets temperatur som styr hur varmt vattnet är i slingan och inte termostaten.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
E elmont skrev:
samt det är systemets temperatur som styr hur varmt vattnet är i slingan och inte termostaten.
Är det inte elektrisk golvvärme?
 
useless useless skrev:
Är det inte elektrisk golvvärme?
Jo, kan man gå ner med en golvtermostat i efterhand? Golvet med rumsgivare kom med husköpet
 
E elmont skrev:
Och det är en rätt "trubbig" styrning, endera är slingan stängd eller öppen samt det är systemets temperatur som styr hur varmt vattnet är i slingan och inte termostaten.
Elgolv dock
 
H hempularen skrev:
Njaaa. Den fungerar ju för att styra till önskad temp i rummet. Men golvvärmetermostater brukar även skydda mot överhettning av golvet.
Ja, klurar lite, slingan är stor och det är så himla opraktiskt o värma liksom 30m2 med el golvvörme i dessa tider känner jag, däremot blir ju golven kalla om den inte körs, tänkte ställa in element som igentligen värmer men då kommer ju termostaten stänga av golvet och styrningen blir komplicerad tänker jag. Som jag ser det så kan jag tex försöka mätta rummet med ca 18c med element o sen ställa slingan på 22 så kommer den iaf inte va igång dygnet runt
 
Om det finns ett utrymme under golvet kan man montera en golvgivare under golvytan. Men det är omöjligt att ge råd utan att veta exakt hur det ser ut.
 
E elmont skrev:
Om det finns ett utrymme under golvet kan man montera en golvgivare under golvytan. Men det är omöjligt att ge råd utan att veta exakt hur det ser ut.
Det är betong. Tänkte om man kan borra ner en 5cm men den behöver ligga in på golvet har jag för mig.
 
Man bör först ta reda på vart slingorna ligger, sedan bör man lägga givaren mitt emellan två slingor och en eller två dm från väggen. Ta reda på vart slingorna ligger är enkelt med en termofotografering när värmen varit till minst en halvtimme. Bila ett 3 cm spår för slangen till givaren är även det inga problem liksom att öppna upp väggen och dra upp givarslangen till dosan. Det som kanske är besvärligast är att återställa ytskiktet på golvet.
OCH en mycket "lat" böj så att givaren går att trycka igenom böjen nere vid golvet och att röret för givaren är ordentligt fastsatt.
Termostater utan golvgivare har på tok för stor hysteres och kommer att växelvis ge kalla och övervarma golv
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
I dokumentationen till en golvvärmetermostat har jag läst att den kunde reglera med givare i golvet eller endast givare för luften. Detta med att endast ha givare i luften framställdes som en nödlösning när golvgivaren gått sönder. Det sades kunna fungera hyfsat i mindre stängda rum.

Har du kollat så att det inte är någon golvgivare? Att få något att fungera så att det det värmer golvet baserat på temperaturen i luften medan rummet huvudsakligen värms av element tror jag är dömt att misslyckas.
 
  • Gilla
Bjoern
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I dokumentationen till en golvvärmetermostat har jag läst att den kunde reglera med givare i golvet eller endast givare för luften. Detta med att endast ha givare i luften framställdes som en nödlösning när golvgivaren gått sönder. Det sades kunna fungera hyfsat i mindre stängda rum.

Har du kollat så att det inte är någon golvgivare? Att få något att fungera så att det det värmer golvet baserat på temperaturen i luften medan rummet huvudsakligen värms av element tror jag är dömt att misslyckas.
Ja, jag misstänker det, det är ju ingen givare ner på den platsen och har inte hittat nån under doslock heller.
 
E elmont skrev:
Man bör först ta reda på vart slingorna ligger, sedan bör man lägga givaren mitt emellan två slingor och en eller två dm från väggen. Ta reda på vart slingorna ligger är enkelt med en termofotografering när värmen varit till minst en halvtimme. Bila ett 3 cm spår för slangen till givaren är även det inga problem liksom att öppna upp väggen och dra upp givarslangen till dosan. Det som kanske är besvärligast är att återställa ytskiktet på golvet.
OCH en mycket "lat" böj så att givaren går att trycka igenom böjen nere vid golvet och att röret för givaren är ordentligt fastsatt.
Termostater utan golvgivare har på tok för stor hysteres och kommer att växelvis ge kalla och övervarma golv
Bra ide! Köpte just en värmekamera för o gå igenom ev brister på fasad o golv så ska prova med den om den kan se dom. Ja de känns off, rumsgivare för element är ju inte en dum ide men golv känns ju sådär, när det är 21 grader i rummet vintertid så lär ju golven va runt en 30 eller nåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.