Hej hallÄ!

Jag hÄller pÄ att projektera ett FTX-system till mitt sommarhus jag hÄller pÄ att bygga i egen regi. Just nu stÄr plattan och vÀntar pÄ stomresning som kommer hÀnda i vÄr.

Jag har bestÀllt en ritning och offert frÄn Alig (se bifogad pdf). Jag försöker köpa sÄ mycket begagnat jag kan (ej aggregat och ljuddÀmpare).

Jag försöker enligt ritningen frÄn Alig specificera vad jag behöver. HÀr Àr min egna lista pÄ vad som behövs:

https://docs.google.com/spreadsheet...A14Wctnrf3C/pubhtml?gid=563359982&single=true

Skriv gÀrna om ni ser nÄgot jag har glömt. :) Ni Àr vÀlkomna att anvÀnda denna mall för egna projekteringar :)
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
R
O oswim skrev:
Hej hallÄ!

Jag hÄller pÄ att projektera ett FTX-system till mitt sommarhus jag hÄller pÄ att bygga i egen regi. Just nu stÄr plattan och vÀntar pÄ stomresning som kommer hÀnda i vÄr.

Jag har bestÀllt en ritning och offert frÄn Alig (se bifogad pdf). Jag försöker köpa sÄ mycket begagnat jag kan (ej aggregat och ljuddÀmpare).

Jag försöker enligt ritningen frÄn Alig specificera vad jag behöver. HÀr Àr min egna lista pÄ vad som behövs:

[lÀnk]

Skriv gÀrna om ni ser nÄgot jag har glömt. :) Ni Àr vÀlkomna att anvÀnda denna mall för egna projekteringar :)
Generellt gÄr det alltid mer böjar skarvar o nipplar dÄ han som projekterat systemet inte ser alla konstruktioner och hinder ..
Men det Àr en liten kostnad i sammanhanget..
 
  • Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
R RejÀl skrev:
Generellt gÄr det alltid mer böjar skarvar o nipplar dÄ han som projekterat systemet inte ser alla konstruktioner och hinder ..
Men det Àr en liten kostnad i sammanhanget..
Just det. Bra input. LĂ€gger till ett par
 
R
O oswim skrev:
Just det. Bra input. LĂ€gger till ett par
GĂ„r bra och komplettera efterĂ„t ofta sĂ„ gĂ„r det lite mer av dom lĂ„ga vinkel sĂ„ som typ 15 i 30 graders vinklar😉
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
aah okok. Tack. Visst Àr det standardiserat? Dvs olika fabrikat passar.
 
R
O oswim skrev:
aah okok. Tack. Visst Àr det standardiserat? Dvs olika fabrikat passar.
Ja det ska det vara.
 
SnÄla inte in pÄ donen bara, dÄliga don skapar onödigt ljud
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
SnÄla inte in pÄ donen bara, dÄliga don skapar onödigt ljud
Ok. Tack, kÀnns mÀrkligt att det ska skilja sÄ mkt pÄ nÄgot sÄ pass enkelt.

Bra tips.
 
O oswim skrev:
Ok. Tack, kÀnns mÀrkligt att det ska skilja sÄ mkt pÄ nÄgot sÄ pass enkelt.

Bra tips.
Det kostar inte direkt mer att göra ett bra don utan geometri som skapar ljud, men vissa Àr lite sÄdÀr utformade.

Tilluftsdon med "trumpet" som detta:
https://www.ventshop.se/artikel.php?kid=&sok=&id=3551
 
  • Gilla
Erjo1979 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det kostar inte direkt mer att göra ett bra don utan geometri som skapar ljud, men vissa Àr lite sÄdÀr utformade.

Tilluftsdon med "trumpet" som detta:
[lÀnk]
Ok. sÄ dom jag har i kalkylen skulle du inte rekommendera?
 
O oswim skrev:
Ok. sÄ dom jag har i kalkylen skulle du inte rekommendera?
Antingen tar man de extra tysta om ljud Àr viktigt. Annars skulle jag föreslÄ Biltemas don för 99:- som Àr precis likadana
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
AllmÀnt bra att veta; RektangulÀra ljuddÀmpare slÀpper ljud till omgivningen mer Àn cirkulÀra, sÄ kan du inte gömma de rektangulÀra i ett undertak eller pÄ vinden sÄ rekommenderar jag cirkulÀra! Exempelvis SORDO-A eller B, 800/1000. B Àr bÀttre.

T-stycken kostar ca 2Pa men hjÀlper ocksÄ med ljud.
HÄll dig under total 100 Pa innan ljuddÀmpare/efterbehandlingsbatteri sÄ Àr du i mÄl!

Glöm inte kondensisolering för ute & avluft kanalerna (rek 50mm) samt tejp för skarvar.
Har du nĂ„gon uteplats dĂ€r du sitter vid kombihuven sĂ„ bör du anvĂ€nda ljuddĂ€mpare pĂ„ ute/avluften ocksĂ„! Är en del ljud
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det Àr för övrigt massa onödigt tryckfall i systemet med alla T-kopplingar. Y (byxrör) hade reducerat tryckfallet en del. Men kanske onödigt att Àndra och krÄngla till det

[bild]
[lÀnk]
Ok, ska kolla lite om det Àr vÀrt att byta till y-kopplingar. Tack!
 
R
O oswim skrev:
Ok, ska kolla lite om det Àr vÀrt att byta till y-kopplingar. Tack!
Dom mÄ vara bÀttre flödes o ljudmÀssigt men det blir en annan dragning av sjÀlva systemet dÄ det blir svÄrt att fortsÀtta rakt efter y-kopplingar som man kan med t-kopplingar..
Bara en tanke o ha med sig..
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.