Tycker du är ute och cyklar . Finns många stugor/hus som enda/ kompletterande värmekälla är den kamin som stått där sedan den byggdes och har gjort/gör sin sak . Förstår tillverkaren varför den och många andra liknande inte produceras mer men förstår inte dig.
 
  • Gilla
Jeppeg78
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Rökluckan är nog minsta problemet . Läste mig till att spjället i rökröret ska bort när skivor har monterats och spjällaxeln skulle ersättas med ett rör för att skydda stenskivorna vid sotning.
Skulle vara fint med ritningar mm
Har funderat hur det skulle vara och montera eldfast sten runt om och ha vermiculite eller schamol i rökluckan.
Tar gärna emot förslag på alternativ.
B BiggeTheKing skrev:
Tycker du är ute och cyklar . Finns många stugor/hus som enda/ kompletterande värmekälla är den kamin som stått där sedan den byggdes och har gjort/gör sin sak . Förstår tillverkaren varför den och många andra liknande inte produceras mer men förstår inte dig.
Visst, varmt blir det om man eldar i en soptunna, men en optimal kassett kan enkelt halvera vedhögen/år och generera dubbla bränntider mellan inläggen..
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vad ska jag säga ….
Fortfarande inget konkret som förbättrar eller är av positiv anda för frågan.
Nog vet jag att en femtio år nyare konstruktion är bättre .
Det är inte alla gånger en nyare konstruktion passar estetiskt eller är ekonomiskt försvarbar i förhållande till dess användning.

Konstruktiv kritik hade varit förslag på förbättringar ,hur tankegången ska vara att proppa in modernt tänk för att modernisera en äldre soptunna som du beskrev
 
  • Gilla
Gunnarvonlund och 2 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Dubbla verkningsgraden med vermiculitinsatsen och rökhyllan blev det. 5 000:- är för mycket.
OM du fortfarande är aktiv! Har du möjligtvis mått på vermiculit-plattorna för Lilla Trekanten? Tänkte såga till egna.
 
B BiggeTheKing skrev:
Se denna länk [länk]
Där har du färdiga bitar alternativt ta kartong gör bitar som är lika tjock som vermikulitskivan och passa in i eldstaden. Hoppas någon kommer med exakta mått. Lycka till
Precis! Har sett och skrivit till Eldkraft ang måtten. Inväntar svar! Suttit i eftermiddags med just kartonger och måttstock för att försöka få till en vettig mall. Hade varit smidigt med färdiga mött så jag testade här i forumet ifall någon redan satt på infon.
 
Fick du några mått på vermikulitplattorna till Lilla Trekanten? Jag vill själv tillverka o montera en rökhylla i min Roslagsspis.
 
S SödraNorrland skrev:
Fick du några mått på vermikulitplattorna till Lilla Trekanten? Jag vill själv tillverka o montera en rökhylla i min Roslagsspis.
Jag har måtten på skivorna någonstans. Kan leta lite vid tillfälle om det fortfarande är aktuellt?
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.