Hej

Vill förbättra tätningen runt fönster i vårt hus.

I princip ser det horisontella tvärsnittet av anslutningen mellan karm och vägg ut som följer. Bara det att 3. Bottningslist och 4. Fogmassa saknas. Eftersom allt är byggt och måste kompleteras i efterhand så vill jag så klart riva så lite som möjligt. Det lättaste borde vara att lossa på smygbräda från utsidan, plocka ur isoleringen (drevet) och på något sätt skapa samma funktion som bottningslist och fogmassa skulle haft, dvs en diffusionstätning som ansluter ångspärr mot karm. Man måste då kunna få in detta från utsida, därav tänker jag mig själv en fogmassa eller ett diffusionstätt svällband. Det är inte bara några millimeter mellanrum, snarare 10 ibland 20 mm.

Teknisk ritning av fönstersektion med beskrivande delar och material, numrerade för förklaringar. Horisontalsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En bild utifrån ett ån och inifrån underlättar. Svällband är bra men bara vissa är diffusionstäta.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
En bild utifrån ett ån och inifrån underlättar. Svällband är bra men bara vissa är diffusionstäta.
Gipsad nisch på insidan, trä runt om på utsidan. Plåt över och under fönstret.
 
  • Fönsterkarm inomhus, vit vägg, kontakt eller knapp, utsikt över träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svartmålat trähus med ett fönster och spindelnät i hörnet. Reflektioner i fönsterglaset tyder på omgivning utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsida ser ju lättast att angripa ifrån men svårast att göra det ifrån.
 
Ska du komplettera med mjukfog och bottningslist även i över och underkant av fönstret? Ett bra resultat får du troligen genom att öppna upp inifrån. Är kanske görbart utifrån med men knöligt att få till tätningen.
 
R
A Aneda skrev:
Gipsad nisch på insidan, trä runt om på utsidan. Plåt över och under fönstret.
Hej,

Vad är anledningen till att du vill riva upp för en mjukfogsskull?
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ska du komplettera med mjukfog och bottningslist även i över och underkant av fönstret? Ett bra resultat får du troligen genom att öppna upp inifrån. Är kanske görbart utifrån med men knöligt att få till tätningen.
Jag är bara ute efter funktionen av täthet, fogen kommer ju inte vara synlig om man gör det från utsidan.
 
R Rejäl skrev:
Hej,

Vad är anledningen till att du vill riva upp för en mjukfogsskull?
För att få det rätt och tätt.
 
A Aneda skrev:
Jag är bara ute efter funktionen av täthet, fogen kommer ju inte vara synlig om man gör det från utsidan.
Läcker det luft eller vatten?
 
Det du kan göra utifrån är att byta ut mineralullen mot fogskum, det blir lufttät.
 
J J Vos skrev:
Läcker det luft eller vatten?
Undertryck i huset drar gärna in både och
 
R
A Aneda skrev:
Jag är bara ute efter funktionen av täthet, fogen kommer ju inte vara synlig om man gör det från utsidan.
Ok, men du kommer sannolikt inte att kunna täta till 100% utifrån då du har svårt att se diffusions spärren ut i från och får du inte det helt tätt så faller ju idén med det..
Vill du ha det tätt så är det insidan du behöver göra det ifrån även om det innebär mycket mera jobb..
Jag personligen hade struntat i att det inte finns någon mjukfog..
 
Jag förstår att det är tätheten du vill åt och tänker att det är enklast att säkerställa inifrån. Det går kanske att komma åt utifrån med ett extra långt munstycke till mjukfogen.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det du kan göra utifrån är att byta ut mineralullen mot fogskum, det blir lufttät.
Låter lättast. Någon nackdel med fogskum? Känns som det har dåligt rykte av någon anledning.
 
R
A Aneda skrev:
Undertryck i huset drar gärna in både och
Drar det in luft så är det dåligt drevat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.