R RoAd skrev:
Vad jämför du för TV-apparater när du gör detta generella uttalande? En modern OLED upplevs inte som ljussvag. Och när du kallar bilden för "platt tråkig och overklig" så undrar jag vad du egentligen kollat på.

Du jämför väl inte demoinställda apparater i butik?
Bestämde mig igår för att slå till på en C3a och då fanns förstås närmaste apparat 20 mil bort enkel resa. Satsade på att när lagersystemen uppdaterades under natten så skulle det finnas något i Stockholm - och det gjorde det.... så nu hänger det en 77" C3 på väggen.

För tidigt att säga något om bildkvalitet osv då jag har inte har rätt hdmi-kablar inkopplat, av alla saker den möjligen inte är bra på så är ljussvag något man kan glömma. Letar redan efter kontrollen för att dra ner ljuset.....

Jag tror man ska vara lite försiktig med att stirra sig blind på siffror hit och dit. Det är ju hur bilden upplevs som räknas tillslut. Det går förstås direkt att se att OLED-bilden är bättre på många sätt, men jag kan också säga att den gamla Sonyn (medeklass för 3 år sedan xh9505) inte är någon katastrof.

Ser fram emot F1-finalen imorgon i UHD 77"....
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bestämde mig igår för att slå till på en C3a och då fanns förstås närmaste apparat 20 mil bort enkel resa. Satsade på att när lagersystemen uppdaterades under natten så skulle det finnas något i Stockholm - och det gjorde det.... så nu hänger det en 77" C3 på väggen.

För tidigt att säga något om bildkvalitet osv då jag har inte har rätt hdmi-kablar inkopplat, av alla saker den möjligen inte är bra på så är ljussvag något man kan glömma. Letar redan efter kontrollen för att dra ner ljuset.....

Jag tror man ska vara lite försiktig med att stirra sig blind på siffror hit och dit. Det är ju hur bilden upplevs som räknas tillslut. Det går förstås direkt att se att OLED-bilden är bättre på många sätt, men jag kan också säga att den gamla Sonyn (medeklass för 3 år sedan xh9505) inte är någon katastrof.

Ser fram emot F1-finalen imorgon i UHD 77"....
Lätt att Oled känns svaga i en starkt upplyst butik med spottar.
Glöm inte ljudet bara
 
R RoAd skrev:
Och hur står sig den lösningen mot riktiga fronthögtalare tror du? Det är så klart en nödlösning.
Acoustic surface blir besegrat av en ganska basic soundbar. Men det är bättre än alla andra inbyggda högtalare.
(Jag kör min Sony Oled utan externa högtalare iofs) men lite schysst ljud hade varit härligt
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Acoustic surface blir besegrat av en ganska basic soundbar. Men det är bättre än alla andra inbyggda högtalare.
(Jag kör min Sony Oled utan externa högtalare iofs) men lite schysst ljud hade varit härligt
Ja, jag håller med. Och soundbar blir besegrade av ganska basic "vanliga högtalare".

Och när vi pratar om lite seriösa biorum (eller t.o.m. vardagsrum med lite ambition) så borde ljudet vara viktigt. Där har stora tvapparater tyvärr ett, än så länge, oöverkomligt handikapp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bestämde mig igår för att slå till på en C3a och då fanns förstås närmaste apparat 20 mil bort enkel resa. Satsade på att när lagersystemen uppdaterades under natten så skulle det finnas något i Stockholm - och det gjorde det.... så nu hänger det en 77" C3 på väggen.

För tidigt att säga något om bildkvalitet osv då jag har inte har rätt hdmi-kablar inkopplat, av alla saker den möjligen inte är bra på så är ljussvag något man kan glömma. Letar redan efter kontrollen för att dra ner ljuset.....

Jag tror man ska vara lite försiktig med att stirra sig blind på siffror hit och dit. Det är ju hur bilden upplevs som räknas tillslut. Det går förstås direkt att se att OLED-bilden är bättre på många sätt, men jag kan också säga att den gamla Sonyn (medeklass för 3 år sedan xh9505) inte är någon katastrof.

Ser fram emot F1-finalen imorgon i UHD 77"....
Grattis. Oled är dagens plasma och jag skulle aldrig välja något annat idag.
Konstigt nog verkar man slutat sälja de utmärkta A1 på de flesta ställen. Gick att köpa en 55" på Maxi på de flesta ställen för under 10000 fram till för något halvår sedan.
Nu finns det bara betydligt dyrare modeller.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lätt att Oled känns svaga i en starkt upplyst butik med spottar.
Glöm inte ljudet bara
Ljudet är på plats - har ett 5.2 system med xtz Spirit samt två xtz 12” ICE. Inget för biogrottan men räcker långt i vardagsrummet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Ljudet är på plats - har ett 5.2 system med xtz Spirit samt två xtz 12” ICE. Inget för biogrottan men räcker långt i vardagsrummet.
Känns nästan overkill i vardagsrummet. XTZ gör kompetenta högtalare. Jag överväger själv att byta ut mitt nuvarande system mot deras M8.
 
R RoAd skrev:
Känns nästan overkill i vardagsrummet. XTZ gör kompetenta högtalare. Jag överväger själv att byta ut mitt nuvarande system mot deras M8.
Spirit-serien är ju lite budget och ska nog inte jämföras med deras dyrare system, men jag har tre Spirit 6 fram och två Spirit 2 bak och det funkar fint, tycker det är prisvärt och mycket ljud för pengarna. Basarna är mer premium och är grymt bra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Spirit-serien är ju lite budget och ska nog inte jämföras med deras dyrare system, men jag har tre Spirit 6 fram och två Spirit 2 bak och det funkar fint, tycker det är prisvärt och mycket ljud för pengarna. Basarna är mer premium och är grymt bra.
Har inte lyssnat på någon högtalare i deras Spirit-serie, så det var nog mest dina subwoofers jag kommenterade.

Men XTZ brukar vara rätt mycket "bang for the buck" så jag gissar att även dina Spirit är "värsting" om man jämför med Sonys AS.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad jämför du för TV-apparater när du gör detta generella uttalande? En modern OLED upplevs inte som ljussvag. Och när du kallar bilden för "platt tråkig och overklig" så undrar jag vad du egentligen kollat på.

Du jämför väl inte demoinställda apparater i butik?
Ursäkta lite sent svar, haft fullt upp.
Ska försöka förtydliga .

Det var flera olika tv apparater på väggen. Säljaren gick igenom de inställningar som fanns moviemaker , normal demo(n) mode osv.

Jag har bara rum med mycket ljussinsläpp och efter 2 år med neo qled så vill jag inte tillbaka.

Här 2 screenshots på uppmätta värden peak brightness från Rtings tester

En från OLED LG G3 , bland de ljusstarkaste OLED som Rtings har testat och enda OLED som är med i deras listan på rekomendation " bright room tv"

Och en screenshot från samsung 9 serie neo qled , i runda tal 2- 3 gånger ljusstarkare

Och en länk till tabell över testade tv apparater utifrån brightness och poängsättning HDR förmåga.

https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/hdr-peak-brightness



Mvh!
 
  • Skärmdump från RTINGS.com visar betyg och detaljer för SDR-ljusstyrka för en LG G3 TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av RTINGS.com som visar betyg och ljusstyrketester för Samsung QN90C TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R RoAd skrev:
Ja, jag håller med. Och soundbar blir besegrade av ganska basic "vanliga högtalare".

Och när vi pratar om lite seriösa biorum (eller t.o.m. vardagsrum med lite ambition) så borde ljudet vara viktigt. Där har stora tvapparater tyvärr ett, än så länge, oöverkomligt handikapp.
Samsungs fetaste soundbar är ändå imponerande bra och fylligt ljud i, önskar jag hade ett dedikerat TV rum så det känns värt med påkostat ljud
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Samsungs fetaste soundbar är ändå imponerande bra och fylligt ljud i, önskar jag hade ett dedikerat TV rum så det känns värt med påkostat ljud
Visst generaliserar jag lite, men fysiken sätter dock gränser. Det går helt enkelt inte att producera samma ljudkvalitet med små element i en liten låda som det går med stora element som spelar i en stor låda.

Men ja, en bra soundbar är jag också nöjd med i vardagsrummet. Där prioriterar jag den diskreta designen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Unikt namn
A Auson skrev:
Ursäkta lite sent svar, haft fullt upp.
Ska försöka förtydliga .

Det var flera olika tv apparater på väggen. Säljaren gick igenom de inställningar som fanns moviemaker , normal demo(n) mode osv.

Jag har bara rum med mycket ljussinsläpp och efter 2 år med neo qled så vill jag inte tillbaka.

Här 2 screenshots på uppmätta värden peak brightness från Rtings tester

En från OLED LG G3 , bland de ljusstarkaste OLED som Rtings har testat och enda OLED som är med i deras listan på rekomendation " bright room tv"

Och en screenshot från samsung 9 serie neo qled , i runda tal 2- 3 gånger ljusstarkare

Och en länk till tabell över testade tv apparater utifrån brightness och poängsättning HDR förmåga.

[länk]



Mvh!
Nu klippte du ut det som diffade mest.
Med HDR innehåll så skiljer det mindre.

Jämförelse av HDR-skärmar med ljusstyrkesiffror och bilder av hur de visar olika HDR-innehåll.

Men en TV med strålkastare bakom dioderna kommer sannolikt vara ljusstarkare än en där dioderna lyser själv.
Medan den senare varianten av dioder har fördelen att bland annat kontrasten blir oändlig och svart är svart, ej gråsvart.

Teknikerna har olika styrkor och svagheter. Har du fotbollsarena belysning i TV rummet eller bor längst upp i en skyskrapa med endast glasväggar utan gardiner är det bättre att välja en LCD-TV än OLED.

I normala rum har detta ingen betydelse längre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu klippte du ut det som diffade mest.
Med HDR innehåll så skiljer det mindre.

[bild]

Men en TV med strålkastare bakom dioderna kommer sannolikt vara ljusstarkare än en där dioderna lyser själv.
Medan den senare varianten av dioder har fördelen att bland annat kontrasten blir oändlig och svart är svart, ej gråsvart.

Teknikerna har olika styrkor och svagheter. Har du fotbollsarena belysning i TV rummet eller bor längst upp i en skyskrapa med endast glasväggar utan gardiner är det bättre att välja en LCD-TV än OLED.

I normala rum har detta ingen betydelse längre.
Och nuförtiden kan man ju ha elgardiner som löser ev extremt solljus..
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu klippte du ut det som diffade mest.
Med HDR innehåll så skiljer det mindre.

[bild]

Men en TV med strålkastare bakom dioderna kommer sannolikt vara ljusstarkare än en där dioderna lyser själv.
Medan den senare varianten av dioder har fördelen att bland annat kontrasten blir oändlig och svart är svart, ej gråsvart.

Teknikerna har olika styrkor och svagheter. Har du fotbollsarena belysning i TV rummet eller bor längst upp i en skyskrapa med endast glasväggar utan gardiner är det bättre att välja en LCD-TV än OLED.

I normala rum har detta ingen betydelse längre.
Skiljer likväl rätt mkt eller hur? Har ingen arenabelysning snarare hue lights så jag kan ställa svagt. Men mkt fönster har vi , och förra lght var högt upp vån 10 stora fönster åt öst och syd 3.5 m takhöjd. Hade elgardiner men dom stänger inte på en gång. Och trist att mörklägga så hela lghten blir som en källare.

Vår nuvarande lght är 2.7 takhöjd vån 3 och fönstret är 2 meter brett åt söder ca 1.5m från tvn , blir rätt mkt ljusinsläpp även här. Ngt som inte stör när vi har en så ljusstark tv.

Så kanske därför bright room är viktigt för mig. Sen har jag vant mig och gillar ljusstyrka och vill inte ha mindre.
Ser fram emot att se hur Hisense UXN blir , verkar enl Hdtvtest preview som en potentiellt lovande ljuskanon.


Hoppas den kommer till Sverige.
Jag gillar candela och decibel. Och fönster

Men smaken är som baken😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.