Tingeling.
Jag ska gjuta nytt betonggolv i ett rum i källaren.
Vi behöver ett gästrum som ska vara grunduppvärmt ca 15-17 grader mellan användning
Förutsättningar:
* Hus byggt 1932
* Mycket välfungerande dränering, inga spår av eller problem med fukt
* Ytter- och innermurar står direkt på lerjord på grova betongplattor.
* Nuvarande oarmerat betonggolv ca 25 mm uthälld direkt på lerjordenmellan väggar utan isolering under
* Källare ouppvärmd idag
* Avser gräva ut ca 50-100 mm för isolering och gjuta nytt armerat golv ca 40 mm ovanpå isolering max 65 mm

Nu till frågan: har två alternativ på isolering.
Isodrän 65 mm eller XPS 50 mm.
Vad hade ni valt och varför?
Övriga tips och råd?

Hit me!
 
Maxa isoleringen i golvet! Om du ändå gör jobbet är allt annat dumsnålt

Gräv ut mer och lägg 100mm PIR. Minst!
 
Eftersom huset står på lera vill jag inte riskera förändra bärigheten genom att gräva under sockeln. Dessutom ger ökning från 65 mm til 100 mm bra en sänkning av värmeförlusten från ca 5 W/m2 till 3 W/m2 om jag använder XPS. Det kommer ändå vara väggar och fönster som dominerar värmeläckage.
Men PIR var grejer det som material - 0.022 W/(m*K). Nästan hälften mot XPS på 0.037 W/(m*K).
Bra tips.
 
Redigerat:
Standardlösningen är 2x100mm cellplast s80-s100 och sedan 8-10cm betong ovanpå det. Normalt ligger ju betongen ovanpå sockeln och isoleringen mellan. Nog är väl sockeln 20cm eller mer?

Föreslår att man utgår från standardlösningen.
 
Hur tänker du med att gräva ur, bila bort gamla golvet. Inget bra att bila då det skapar stora vibrationer som gör att vattnet i leran frigörs. Blir instabilt underlag då. Se vad som händ med E6:an. Du ska såga upp ca 1 dm från grundmuren, då stor den kvar rätt. Gräva ur fram till sågningen, borra in i kanten min ca 5 - 7 cm ner med 12 mm borr, med ca 20 cm mellan hålen, isolera och sticka in 10 mm armeringsjärn som är ca 15 cm ut. Isolera. På med en armeringsmatta, duger med 6 mm X 200 rutor. betongprimer på sågningen 2 gånger. Då kommer det nya golvet att stötta upp grunden bra. Det går även att slå ner 12 järn med 90 graders vinge 10 cm och ca min 50 cm djupt om det går och med 0,5 meter mellan. Vinkeln ska stanna i det nya golvet Extra förstärkning mot grunden vid sågningen. Lite mer jobb och järn blir det, men är till 100 % stöd och nya golvet håller grunden på plats.
 
M Martin72 skrev:
Eftersom huset står på lera vill jag inte riskera förändra bärigheten genom att gräva under sockeln. Dessutom ger ökning från 65 mm til 100 mm bra en sänkning av värmeförlusten från ca 5 W/m2 till 3 W/m2 om jag använder XPS. Det kommer ändå vara väggar och fönster som dominerar värmeläckage.
Men PIR var grejer det som material - 0.022 W/(m*K). Nästan hälften mot XPS på 0.037 W/(m*K).
Bra tips.
Det är ändå 40% skillnad på tjockleken och så lite extra jobb. Desto större anledning till PIR när det blir så tunnt.

Ju mer du isolerar golvet desto mindre golvkallt blir det.
 
  • Gilla
Micke Hus och 1 till
  • Laddar…
Klinker är alltid klinkerkallt om det inte tillförs värme, lika på sommaren är det kall känsla att vara barfota på
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Standardlösningen är 2x100mm cellplast s80-s100 och sedan 8-10cm betong ovanpå det. Normalt ligger ju betongen ovanpå sockeln och isoleringen mellan. Nog är väl sockeln 20cm eller mer?

Föreslår att man utgår från standardlösningen.
8 cm betong! Jösses. Jag ska gå på golvet, inte köra in en bil på det. =)
Nuvarande golv är ca 25 mm utan armering, och har hållit i 90 år.
Jag har inte letat botten efter sockeln än men ska gräva en liten provgrop för det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ändå 40% skillnad på tjockleken och så lite extra jobb. Desto större anledning till PIR när det blir så tunnt.

Ju mer du isolerar golvet desto mindre golvkallt blir det.
Yeps. Men grundmuren är och kommer förbli oisolerad, Visserligen tjock som satan (/över 60 cm) men ändå där det kommer att läcka mest värme.
Jag är nöjd om det blir 10-15 grader på golvet istf som nu nedåt 5-6 som kallast vintertid,
Rummet kommer att vara gästrum, användas 3-4 helger per år den kalla säsongen.
 
Vill du ha bra och säkra råd så rekommenderar jag dig att lägga upp lite bilder!

Jag har isolerat källargolv på tre olika sätt, 50mm XPS, 100mm XPS och 100mm PIR.
Skillnaden mellan dessa tre är enorm. Hade jag gjort ett golv till i dagsläget så hade jag lagt ner så tjockt med PIR som jag hade kunnat få plats med, dock så räcker 100mm mer än väl, tjockare än så hade jag inte gått, blir inte särskilt meningsfullt när allting annat också läcker värme...

Om du inte har enorma problem med vatten, vilket du inte verkar ha, så går det bra att bila bort det gamla golvet. Förstår viss oro kring att bila i lera men tro mig, det är ingen fara. Jag har bilat bort många ton betong från lera stående i vattendränkt lera med bärande ytterväggar. Den lilla kraft du tillfogar med en maskin kan inte påverka marken, det kommer inte att skapa någon instabilitet.

Jag hade inte grävt under grundmurarna såvida du inte är redo att gjuta en stödmur på insidan men ner till ett par cm innan grundmurens botten går generellt sätt bra.

Har du hyfsat med takhöjd och du redan är nere i nivå med grundmurens botten hade jag lagt på isolering och gjutit ovanpå det och minskat takhöjden.
 
  • Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
8 cm betong! Jösses. Jag ska gå på golvet, inte köra in en bil på det. =)
Nuvarande golv är ca 25 mm utan armering, och har hållit i 90 år.
Jag har inte letat botten efter sockeln än men ska gräva en liten provgrop för det.
Det var gjort på samma sätt som hos dig i här, ett hus från 47. Jag beskriver bara hur man brukar göra när man renoverar källare, du gör som du vill.
 
J jonaserik skrev:
Hur tänker du med att gräva ur, bila bort gamla golvet. Inget bra att bila då det skapar stora vibrationer som gör att vattnet i leran frigörs
Det handlar om en oarmerad kaka på ett par centimeter. Det krävs inga stora krafter för att slå sönder den. Skulle förvåna mig oerhört om man får problem med underlaget pga det.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
M Martin72 skrev:
8 cm betong! Jösses. Jag ska gå på golvet, inte köra in en bil på det. =)
Nuvarande golv är ca 25 mm utan armering, och har hållit i 90 år.
Jag har inte letat botten efter sockeln än men ska gräva en liten provgrop för det.
Ska du armera betongen så säger byggreglerna att armeringen ska täckas med minst 4cm betong för att inte utsättas för risken att rosta och spränga.
Kan du försäkra dig om att fukt inte kan tränga in kan du självklart gå ner i tjocklek alternativt så använder du dig av galvaniserade eller rostfria armeringsnät.
 
  • Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
C coccon skrev:
Ska du armera betongen så säger byggreglerna att armeringen ska täckas med minst 4cm betong för att inte utsättas för risken att rosta och spränga.
Kan du försäkra dig om att fukt inte kan tränga in kan du självklart gå ner i tjocklek alternativt så använder du dig av galvaniserade eller rostfria armeringsnät.
Det blir radonduk mellan isolering och betonggolv. Glömde skriva det.
Så ingen fukt möjlig nerifrån skulle jag säga.
 
C coccon skrev:
Vill du ha bra och säkra råd så rekommenderar jag dig att lägga upp lite bilder!

Jag har isolerat källargolv på tre olika sätt, 50mm XPS, 100mm XPS och 100mm PIR.
Skillnaden mellan dessa tre är enorm. Hade jag gjort ett golv till i dagsläget så hade jag lagt ner så tjockt med PIR som jag hade kunnat få plats med, dock så räcker 100mm mer än väl, tjockare än så hade jag inte gått, blir inte särskilt meningsfullt när allting annat också läcker värme...

Om du inte har enorma problem med vatten, vilket du inte verkar ha, så går det bra att bila bort det gamla golvet. Förstår viss oro kring att bila i lera men tro mig, det är ingen fara. Jag har bilat bort många ton betong från lera stående i vattendränkt lera med bärande ytterväggar. Den lilla kraft du tillfogar med en maskin kan inte påverka marken, det kommer inte att skapa någon instabilitet.

Jag hade inte grävt under grundmurarna såvida du inte är redo att gjuta en stödmur på insidan men ner till ett par cm innan grundmurens botten går generellt sätt bra.

Har du hyfsat med takhöjd och du redan är nere i nivå med grundmurens botten hade jag lagt på isolering och gjutit ovanpå det och minskat takhöjden.
Betongen i nuvarande golv är så tunn och gammal/spröd att man kan lyfta på den med ett bräckjärn. 😀
Så där har jag ingen oro alls. Men jag vill inte riskera att muren rör sig, därav att jag bara vill gräva ut i mkt begränsad omfattning.
Men det är 2.15 i takhöjd så jag kanske går på 100 PIR då och offrar lite höjd.
Bra tips!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.