F fsn skrev:
Nu har jag kört både 850, V70 och V90. Generellt jävligt stabila och pålitliga bilar men som du säger, med död ratt. Skulle dock påstå att det var värre på de äldre modellerna än på V90.
Ja, kvalitén har tidigare generellt varit bra och är väl strax över medel nu. Alltid varit bekväma laståsnor.

Men som nämnt, helt döda att styra. Dock tycker jag inte detta har förbättrats. Har kört V90 som hyrbil en del och visst styr den in skapligt men känslan finns hela tiden att det är en hottad pråm. Det känns att bilen försöker dölja vikten så att säga och att den när som helst kan komma fram och bita dig i baken.

En kompis köpte en V90 AWD för att dra hästsläp med. Men han tyckte den var så lustig att köra vintertid så han köpte en Subaru istället.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Ja, kvalitén har tidigare generellt varit bra och är väl strax över medel nu. Alltid varit bekväma laståsnor.

Men som nämnt, helt döda att styra. Dock tycker jag inte detta har förbättrats. Har kört V90 som hyrbil en del och visst styr den in skapligt men känslan finns hela tiden att det är en hottad pråm. Det känns att bilen försöker dölja vikten så att säga och att den när som helst kan komma fram och bita dig i baken.

En kompis köpte en V90 AWD för att dra hästsläp med. Men han tyckte den var så lustig att köra vintertid så han köpte en Subaru istället.
Håller inte med. Jag har alltid hävdat att 850 och V70 gav så lite tillbaka i ratten att det i princip är som att balansera på en boll. Man kan ju jämföra dessa med andra framhjulsdrivna med bättre känsla som Saab 9-5 eller en betydligt mer dynamisk 9-3 som har riktigt bra rattkänsla för att vara feldrivet. Men V90 tycker jag inte är så dålig faktiskt.
 
Mats-S
A AndersS skrev:
Volvo utan servo
Även Amazon hade servo, men den reglerades med storleken på ratten samt egna muskler .-)
Många (mig inkluderat) bytte till mindre sportrattar vilket gav roligare körning under gång, men att fickparkera krävde stor muskelmassa och tålamod 😆
 
N Niq skrev:
[länk]

Här kan ni se en v60 under och om ni går vidare i tråden så kommer det en äldre xc90 som jag också lagt upp bilder på underifrån.
Usch, ser ut som min Suzuki Swift som gått snart 13k under. Men med den är det ok, den kostade ju typ 1/4 av V60n.
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja, kvalitén har tidigare generellt varit bra och är väl strax över medel nu. Alltid varit bekväma laståsnor.

Men som nämnt, helt döda att styra. Dock tycker jag inte detta har förbättrats. Har kört V90 som hyrbil en del och visst styr den in skapligt men känslan finns hela tiden att det är en hottad pråm. Det känns att bilen försöker dölja vikten så att säga och att den när som helst kan komma fram och bita dig i baken.

En kompis köpte en V90 AWD för att dra hästsläp med. Men han tyckte den var så lustig att köra vintertid så han köpte en Subaru istället.
V90 är en "transportbil" och tung.
Har inte kört någon V90 AWD utan bara vår V90CC och inga problem med hästsläp. Den har ju en annan chassiesättning, högre och stabilare.
Men bilar är så subjektivt, bara att acceptera.😃
 
Märkligt att vissa alltid måste försvara sina val beträffande bilar och allt annat även när det visar sig att tillverkaren har fuskat och försämrat produkterna mot tidigare generationer. Samma hände när ViB publicerade sin artikeln om Ford Mondeo som var bilen med mest rost av allt dom har sett genom åren. Ford försvarade sig med att deras exemplar var unikt. ViB sökte fler ägare av Mondeo och inspekterade dessa, naturligtvis med samma usla resultat.

Att skylla på att en bil med dåligt rostkydd omväxlande har stått i varmgarage och använts utomhus i elakt väder är också en klassiker. ViBs artikel där dom jämförde V90 med Mercedes, Audi och BMW är riktigt pinsam för Volvo. Dom fortsätter naturligtvis att blåneka trots mycket övertydiga bilder av vilken undermålig produkt V90 är beträffande rostskydd av underredet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
V90 är en "transportbil" och tung.
Har inte kört någon V90 AWD utan bara vår V90CC och inga problem med hästsläp. Den har ju en annan chassiesättning, högre och stabilare.
Men bilar är så subjektivt, bara att acceptera.😃
Nja, till viss del är det naturligtvis subjektivt. Jag tror snarare det är så att man prioriterar olika.

Jag var ute efter en familjebil, bekväm och med riktigt bra lastutrymmen. Kikade lite på V90 då det faktisk var ett rätt ok baksäte ( 3 barn). Men körkänslan, rostskyddet och att de var så ohemult dyra gjorde jag hoppade. Till sist blev det en Citroen Berlingo av samma årsmodell och mindre mil för 200tsek mindre. Visst inte lita raffinerat men bekväm, snål, ganska tyst och betydligt mer lastutrymme. Körkänslan då? Ptja det kändes bättre att en skåpbil kändes som en skåpbil än att en kombi gjorde det.

Sedan har jag en Swift Sport när jag vill ha lite kul.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, till viss del är det naturligtvis subjektivt. Jag tror snarare det är så att man prioriterar olika.

Jag var ute efter en familjebil, bekväm och med riktigt bra lastutrymmen. Kikade lite på V90 då det faktisk var ett rätt ok baksäte ( 3 barn). Men körkänslan, rostskyddet och att de var så ohemult dyra gjorde jag hoppade. Till sist blev det en Citroen Berlingo av samma årsmodell och mindre mil för 200tsek mindre. Visst inte lita raffinerat men bekväm, snål, ganska tyst och betydligt mer lastutrymme. Körkänslan då? Ptja det kändes bättre att en skåpbil kändes som en skåpbil än att en kombi gjorde det.

Sedan har jag en Swift Sport när jag vill ha lite kul.
Senaste två "stora/långfärdsbilarna" har köpts okörda. V90CC fanns inte i bilhallarna så man kunde se den annat än på bild, men var ju ungefär som vanliga V90 övrigt, vilket inte heller provkördes.
Vi hade specat en vanlig V90 med AWD men tyckte den såg ut att "hänga" ned baktill. Det bekräftades senare så Volvo tog fram höjningssats för bakvagnen på vissa V90 med några cm, tror inte att de med luftfjädring hade det problemet. De som drog husvagn/hästsläp tyckte även att dragkroken kom för lågt och med större nedvinkling för släpet. Man kan fortfarande se äldre V90 med nedhänget.
Även prioritering tillhör det subjektiva utifrån vad man uppskattar, villa ha, ekonomisk ram, etc.
Kul med bilar för mig var på avlysta vägar, men de är länge sedan jag slutade med den sporten.😉
 
T TommyC skrev:
Märkligt att vissa alltid måste försvara sina val beträffande bilar och allt annat även när det visar sig att tillverkaren har fuskat och försämrat produkterna mot tidigare generationer. Dom fortsätter naturligtvis att blåneka trots mycket övertydiga bilder av vilken undermålig produkt V90 är beträffande rostskydd av underredet.
Inte alls, i mitt fall har jag endast kollat det vid besiktning efter 6 år och 10 000 mil, hur det är med andra bilar har jag ingen aning om så jag vet faktiskt inte hur omfattande problemet är.😉
Kan ju vara att skiten under bilen döljer rosten.😎
 
T TommyC skrev:
Märkligt att vissa alltid måste försvara sina val beträffande bilar och allt annat även när det visar sig att tillverkaren har fuskat och försämrat produkterna mot tidigare generationer. Samma hände när ViB publicerade sin artikeln om Ford Mondeo som var bilen med mest rost av allt dom har sett genom åren. Ford försvarade sig med att deras exemplar var unikt. ViB sökte fler ägare av Mondeo och inspekterade dessa, naturligtvis med samma usla resultat.

Att skylla på att en bil med dåligt rostkydd omväxlande har stått i varmgarage och använts utomhus i elakt väder är också en klassiker. ViBs artikel där dom jämförde V90 med Mercedes, Audi och BMW är riktigt pinsam för Volvo. Dom fortsätter naturligtvis att blåneka trots mycket övertydiga bilder av vilken undermålig produkt V90 är beträffande rostskydd av underredet.
Försvara?

Du kanske borde tänka på hur du framstår, det går åt båda hållen du vet. Har du någon egen erfarenhet eller förlitar du dig helt på ViB som så klart är sanningen. De som har V90 som inte rostar lever i förnekelse.
 
A AndersS skrev:
Även prioritering tillhör det subjektiva utifrån vad man uppskattar, villa ha, ekonomisk ram, etc.
Nja, om man är 5 i familjen behöver ju defacto baksätet rymma 3st personer. Det är inte vidare subjektivt. Sedan kan det naturligtvis vara en gräns mellan behöver och villhöver. Jag brukar ställa upp fördelar och nackdelar och på något sätt "poängsätta" dem. Sedan väljer jag på känsla mellan de tre som fått bäst poäng.
A AndersS skrev:
Kul med bilar för mig var på avlysta vägar, men de är länge sedan jag slutade med den sporten.😉
Ja det är ju roligt på bana med. Men det är något visst med en fin kurvig skogsväg eller bergsväg där man kan både njuta av utsikten och ett raskt temp. Det fina med Swiften är att det inte behöver gå över hastighetsbegränsningen för att det ska vara kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.