De nya är inte flamco men de gamla var det. De nya är imera rv200.
 
Topp anslutningen ser ut så här
 
  • Metallisk skruvlockstoppning på röd bakgrund med innerdetaljer synliga. Robust, cirkulär, industriell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att de mindre kärlen liksom för Flamco kan vändas hur som helst. Det vore lite konstigt annars men man vill ju vara säker på att göra rätt.
Produktkatalog med väggfästen för tryckkärl, tekniska specifikationer, flerspråkiga beskrivningar, artikelnummer och förpackningsinformation.
Bilden är kopierad från sidan 40 i deras katalog
http://www.zilioindustries.com/catalogo/imera.pdf
 
Ja men detta är en golv stående modell på 200 liter...
 
Jo de ä sant men vem vet när dom svarar....behöver byta de under helgen
 
A abel48 skrev:
Nu har jag fått hem mitt nya expansionskärl. Men detta har anslutningen i botten istället och jag hade ju anslutning i toppen med manometer förut. Är de meningen att man ska ha manometer i toppen här och anslutning vatten i botten?
Se bilder
Det är rätt bra att ha luften i topp på kärlet och det är av större sort. Så går det ha det kvar om blåsan går sin väg. Den kommer då att fungera som en hydrofon i stället och man får då tänka om hur mycket luft som ska ha i . Brukar gå bra att starta med kanske 0,2 bar som förtryck. I övrigt för att det på plats blir det nog kanske slangar från undersidan och till anslutningen. Dom är lite dyra men kanske enklast.
 
Jag kopplar in armaturen från gamla kärlet och monterar det i botten på de nya tänkte jag nu. Blir enklast så, passar bra i höjd med botten på ackumulatortanken också. Lite jävligt o ha manometern på undersidan dock...
 
Jepp det är det. Men det går att sätta var som helst på systemet. Så har du något ställe med en kran/ventil så går det. Men då måste du nog han en plugg att sätta i. kan vara 10 eller 12 mm, beroende på fabrikat på manometern
 
Nu ä de monterat. 0.6 i förtryck och fyllde upp till 0.9 kallt. Så får väll bara lufta lite nu så blir de nog bra
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.