• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att Makita inte tar slipmaskiner på allvar. Jag börjar få den typen av vibbar av Makita att de inte riktigt är vad de en gång var. Och då är ändå de flesta av mina verktyg av det märket.

Slipmaskin är bara för tradigt när det inte fungerar bra i och med att jobben ofta är så stora och tar så lång tid. Plus allt damm och hälsorisker. Jag har ex en Bosch GEX 125-150 och den är bara för klumpig. Jag tror den har 4mm oscillation eller nåt. Nu senast köpte jag en Maxxt (https://www.amazon.de/dp/B0BYSRB449) på vinst och förlust. Hittills har den iaf övertygat men man vet ju aldrig med livslängden. Lätt, smidig, bra uppsamling av damm etc. Ser ut som någon slags Mirka / 3M-kopia. Säkert inte så mjuk och tyst gång som dyrare maskiner heller.

Det viktigaste annars är att ha ett bra slippapper med mycket hål. Eller slipnät. Plus dammsugare. Jag vet inte hur många dåliga / billiga slippapper jag använt genom åren. Jag vill minnas att när det testades av diverse youtubare så var billiga och täta slippapper i praktiken på dekis efter typ 10-20s slipande. Med rätt papper, en bra sula på maskinen och dammsugare så slipar man nästan dammfritt dessutom. Vilket i sig är viktigt eftersom damm minskar avverkningen, ökar friktion och minskar livslängden på papper och maskin. Sen skadar det inte att gå upp till 150mm från 125mm heller. Och se om man kan hitta en maskin med 5mm eller bättre oscillation. Oscillationen gör otroligt mkt för avverkningen. Om det är det man är ute efter. För finslipning kanske man vill ha just en ~2.5mm.

F.ö. ... sulan på just Maxxt matchade inga "pad savers" jag kunde hitta så jag köpte blanks (https://www.aliexpress.com/item/4001107394837.html) och gjorde hål själv med håltagare efter 3d-printad mall. Överkurs ... ja.
 
Redigerat:
  • Gilla
WFD och 3 till
  • Laddar…
Användes samma slippapper till alla test?
Det kan vara väldigt stor skillnad på papperets kvalitet, märkt på jobbet att med samma maskin så funkar det olika på grund av slippappret.
Har en riktigt billig kina plast skit slipmaskin som jag fick av farsan, slipade bänkskiva med den och kom ingenstans.
Slippappret tog slut och klippte till ett slippapper från ett välkänt märke och då blev slipningen mycket bättre.
Så använder man dåligt slippapper så blir maskinen automatiskt dålig.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Det var precis samma fråga jag hade! Bosch ska t.ex. bara ha originaldelar!
 
inget betyg på själva slipningen?
 
Hade varit kul om man hade haft med "facir" (dvs, Festool 😉).

Sen är dammupptagningen väldigt viktigt. Får man inte bort dammet sätter det igen pappret och dessutom en hälsoriskt (och störande med massa damm överallt). Dammsugare är mer eller mindre måste,gärna med hepafiler, i alla fall om man jobbar inne.

Intressant att Makita fick så dåligt resultat.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Har Ryobin, tycker enda nackdelen är att på-knappen kan kommas åt om man placerar den på kant. Den arbetar bra med dammsugare.
 
Var helt inne på att köpa grön Bosch som Amazon har på kampanj just nu. Sen läste jag testet i torsdags morse, blev övertygad om att köpa DeWalt. Bauhaus har ju som nämnts kampanj på den, så det gick att prismatcha på Hornbach och få den för 720kr. Men sen pratade jag med en kollega som lovordade Makitan. Lite efterforskning online pekade också mot att många var nöjda med den.

Han tyckte handtaget var en fördel då man kan byta ställning, och det går att ta bort om så skulle behövas. Läste man sedan BH testet igen så var det detta (handtaget), kort sladd och priset som talade mot. Sladden går att förlänga och priset gick att åtgärda med en prismatch på Hornbach mot computersalg.se. Slutpriset blev då 1240kr. Fortfarande något saftigt, dock 😟

Har jag köpt fel? Vi kommer nog aldrig få veta. Men ska försöka återkoppla när jag har haft några långa arbetspass med den 😊
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Som träbåtsägare mattslipar jag fernissade ytor i flera timmar i sträck.

Dewalt är helt överlägsen med sin låga tyngdpunkt och äkta gummikabel som inte bara räcker halvvägs till marken. Den är lång och stelfryser inte vid kall väderlek.

Efter säkert tio års bruk rullar den fortfarande skrammelfritt. Möjligen kan man kritisera den för att varvtalet inte kan justeras riktigt, riktigt lågt. Det vore trevligt i trånga utrymmen där man riskerar att krocka med kanter eller där man vill slipa försiktigt med lägre avverkning.

Men man ska inte klaga. Dremel har ju inte ens kommit på att man ofta vill byta rotationsriktning för att inte få gnistor i ansiktet eller deras batteridrivna som har steglös analog varvtalsreglering som de delat in i klumpiga mekaniska steg. Att laddningslampan som både kan visa rött och grönt slocknar när den är färdigladdad.

För att inte tala om överbelastningsskyddet som liknar antisladdsystemet på många bilar som försöker bringa bilen till stillestånd. I stället för att Dremel hindrar att motorn brinner upp när motorn sänker varvtal och kylförmåga så stänger den av helt så att användaren får skjuta det trögmanövrerade varvtalsreglaget till noll och börja om från början. Va fan, jag förstår att det blir "exception" i mjukvaran men att göra reset hjälper inte användaren. Sänk strömmen så märker nog användaren att denne ligger på för hårt.

Som konsument får man svälja mycket och gå vidare.
 
Redigerat:
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Tråkigt att Makita inte tar slipmaskiner på allvar. Jag börjar få den typen av vibbar av Makita att de inte riktigt är vad de en gång var. Och då är ändå de flesta av mina verktyg av det märket.

Slipmaskin är bara för tradigt när det inte fungerar bra i och med att jobben ofta är så stora och tar så lång tid. Plus allt damm och hälsorisker. Jag har ex en Bosch GEX 125-150 och den är bara för klumpig. Jag tror den har 4mm oscillation eller nåt. Nu senast köpte jag en Maxxt ([länk]) på vinst och förlust. Hittills har den iaf övertygat men man vet ju aldrig med livslängden. Lätt, smidig, bra uppsamling av damm etc. Ser ut som någon slags Mirka / 3M-kopia. Säkert inte så mjuk och tyst gång som dyrare maskiner heller.

Det viktigaste annars är att ha ett bra slippapper med mycket hål. Eller slipnät. Plus dammsugare. Jag vet inte hur många dåliga / billiga slippapper jag använt genom åren. Jag vill minnas att när det testades av diverse youtubare så var billiga och täta slippapper i praktiken på dekis efter typ 10-20s slipande. Med rätt papper, en bra sula på maskinen och dammsugare så slipar man nästan dammfritt dessutom. Vilket i sig är viktigt eftersom damm minskar avverkningen, ökar friktion och minskar livslängden på papper och maskin. Sen skadar det inte att gå upp till 150mm från 125mm heller. Och se om man kan hitta en maskin med 5mm eller bättre oscillation. Oscillationen gör otroligt mkt för avverkningen. Om det är det man är ute efter. För finslipning kanske man vill ha just en ~2.5mm.

F.ö. ... sulan på just Maxxt matchade inga "pad savers" jag kunde hitta så jag köpte blanks ([länk]) och gjorde hål själv med håltagare efter 3d-printad mall. Överkurs ... ja.
Köpte en liknande, Pela ROS090 och kostade på mig dammsugaren till. Fungerar förvånansvärt bra och nästan helt dammfritt. Ska nog leta upp en padsaver som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.