J jonaserik skrev:
OK tror nog vi är med. 1 rörs. och hur mång element, det sitter en strypventil nere på kopplet ( om det är nya element ) då blir det. Tex 5 element strypen går att skruva från botten till ytterkant 5 varv, då ska första elementet öppnas ett varv, nästa 2 varv, o.s.v , sista blir då helt öppen med 5 varv. Detta är en tumregel och brukar fungera skapligt.
Det sitter tre element på varje koppel. Stypventilen, är det den som det sitter en röd plupp i? Verkar passa en liten insexnyckel i hålet där.
 
Nytt spår som undersöks. Filtret till värmekretsen borde rengöras två gånger om året enligt manualen. Det har nog aldrig gjorts, iaf inte under de tre år som vi bott här. Skruvade isär filtret och det jättesmutsigt. Jag fick inte ens ut filtret, det kändes som det rostat fast.

Jag ska jaga fram andra verktyg och lite speglar så man kan se bättre hur det ser ut.
 

Bästa svaret

Göra rent filtret med händerna räckte för att få igång systemet. Nu blir radiatorerna varma som de ska. Manualen stämmer inte alls med hur det ser ut i pumpen. Behöver en näbbtång eller vad det heter för att få loss filtret.

Hittade bra instruktioner här:
https://energipartner.se/filmbank/bergvarme-ivt-eq-c-hq-c-ha-c-he-c-rengoring-av-partikelfilter/

Inte en sådan pump jag har men det ser likvärdigt ut.

Sen blir det att justera tillbaka värmekurvan, men det känns som en smal sak efter det här.
 
  • Gilla
AnonyKanga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.