R RoAd skrev:
Och om inte den extra storleken och något högre ljusstyrka är superviktiga för dig så kommer du få en sämre TV.
Kommer vara i ett mörkt rum i källaren avsett för att titta film och spela.
Så, ljusstyrka borde inte vara super viktig tror jag.
 
R
M Mortsken skrev:
85 hade nog funkat, men känns som det börjar bli trångt att även få plats med högtalare.
Ja, detta är ett problem som många inte verkar tänka på. Helst vill man ju ha högtalarna bakom bilden och projektorinstallationer har löst detta i alla tider genom att ha ljudtransparenta dukar. Med en TV blir det minst sagt lite krångligare :)

M Mortsken skrev:
Kommer vara i ett mörkt rum i källaren avsett för att titta film och spela.
Så, ljusstyrka borde inte vara super viktig tror jag.
Jag är ganska säker på att du blir mest nöjd med en OLED. Du kommer i.a.f. inte bli missnöjd :)
 
Ska man gå ner en storlek till 75-77 så står valet ändå mellan C3 och X90L. 22 respk 25kkr för 77 och 75".

Funderar själv över just dessa två. Vill helst ha en Sony då jag verkar uppskatta hur de behandlar bilden och sätter färger, men är man beredd att lägga 22 så kan man lika gärna betala 25 för en oled, så är det ju bara.

Men, C3an har webos och inte googletv, och jämfört med motsvarande Sony (motsvarande OLED alltså) så verkar den ha problem i mörka partier där det blir svart i stället för nyanser och konturer. Så jag känner lite att ska jag betala 22-25tusen för en Tv så ska det bli så bra att jag inte stör mig på saker och det är jag inte säker på med C3an....

Men, givet vad som är på rea så är det dessa två som har bäst pris just nu, och objektivt borde du ta C3an.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Beställde en LG OLED77C35LA 77.
Ska man bara få klart rummet den ska vara i 🙄
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, detta är ett problem som många inte verkar tänka på. Helst vill man ju ha högtalarna bakom bilden och projektorinstallationer har löst detta i alla tider genom att ha ljudtransparenta dukar. Med en TV blir det minst sagt lite krångligare :)


Jag är ganska säker på att du blir mest nöjd med en OLED. Du kommer i.a.f. inte bli missnöjd :)
Därför man kör Sony med acoustic surface 😁
 
R
A ajn82 skrev:
Därför man kör Sony med acoustic surface 😁
Och hur står sig den lösningen mot riktiga fronthögtalare tror du? Det är så klart en nödlösning.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Och hur står sig den lösningen mot riktiga fronthögtalare tror du? Det är så klart en nödlösning.
Bättre än vad man kan tro faktiskt, betydligt bättre än andra inbyggda tv högtalare jag hört.

Men idealet är såklart fortfarande en at-duk i cinemascope format med full range högtalare bakom. I dedikerat akustikbehandlat rum med mörka väggar. Ett sådant här jag stora planer på att bygga i källaren, men efter att ha haft tvn i snart två år så känner jag inget behov av att ha externa högtalare till vardagsrummet. Provade med ett par rejäla triangle antal ez golvare, och beslutade att fortsätta med de inbyggda och använda högtalarna i ett annat rum istället
 
R
A ajn82 skrev:
Bättre än vad man kan tro faktiskt, betydligt bättre än andra inbyggda tv högtalare jag hört.
Det beror nog på vem det är som "tror" ;)

Jag tror ingenting för jag har lyssnat på det, och i jämförelse med riktiga högtalare så låter det inte bra. Det klarar inte ens fullregister utan bara mellanregister.

Vanliga inbyggda högtalare låter ju riktigt uselt de med så det blir lite som att jämföra skit med skit.

Detta är inget annat än en nödlösning och ersätter inte på något sätt riktiga fronthögtalare. Ett stort problem nu när TV-apparaterna börjar komma upp i storlekar där de för första gången börjar konkurrera med projektorer.
 
För egen del tvekar jag fortfarande lite kring en C3. Som en del av beslutsprocessen började jag fundera på resten av prylarna runt TVn. Jag har en rätt ok ljudanläggning som alltid används till TVn, men förstärkaren är alltid den svaga länken. Detta har det inte pratats om något här men vill man maxa prestandan än i sin nya tv måste både förstärkare och kablar hantera det. Hos mig är det inte så idag både hdmi kablar och förstärkaren begränsar mig till 4k SDR.

Appletvn jag streamar allt från har inte längre några flaskhalsar.

Ovanstående gäller förstås det läge där man kopplat mediaspelare => förstärkare => TV.

Det finns andra sätt att göra det på med ARC/eARC men det upplägget höll på att ge mig hjärnblödning så jag fick återgå till ovanstående.
 
Redigerat:
Var förbi Power.
Har haft både Oled och Neo qled.
Dom hade en helvägg där dom körde samma demo.
Bägge panelerna har styrkor och svagheter som jag känner igen från mina tv apparater men jag kommer själv aldrig gå tillbaka till OLED

Oled är så ljussvaga och tråkiga.
blir ingen dynamik. för få steg mellan svart och ljusast. Ett riktigt mörker😁
känns liksom bara platt.
Klarar inte hdr10 content
Glad för min Neoqled.
Blir definitivt en Neoqled igen om något ska köpas. Och då 90 serien.
Grym tv!
 
OLED är erkänt fantastiskt men efter 2 år med ljusstyrkan från vår neoqled tycker jag OLED har begränsningar. Jag upplever att den liksom platt tråkig och overklig på något sett vilket jag tolkar kommer från att den är ljussvagare.Jag vill i alla fall ha mer ljusstyrka.
Jag tycker det blir intressantare mer djup
Sen har jag inget biorum att titta i heller.

Den här artikeln säger det kanske bättre än jag kan, även om den är lite äldre

https://www.techradar.com/news/oled-tvs-arent-always-great-for-hdr-heres-why
 
Vad är det för fabrikat på dessa Neo Qled?
Pratar vi Samsung så har de apparater i prisklass 15-25kkr väldigt liknande uppmätt maximal ljusstyrka.
 
Redigerat:
R
A Auson skrev:
OLED är erkänt fantastiskt men efter 2 år med ljusstyrkan från vår neoqled tycker jag OLED har begränsningar. Jag upplever att den liksom platt tråkig och overklig på något sett vilket jag tolkar kommer från att den är ljussvagare.Jag vill i alla fall ha mer ljusstyrka.
Jag tycker det blir intressantare mer djup
Sen har jag inget biorum att titta i heller.

Den här artikeln säger det kanske bättre än jag kan, även om den är lite äldre

[länk]
Vad jämför du för TV-apparater när du gör detta generella uttalande? En modern OLED upplevs inte som ljussvag. Och när du kallar bilden för "platt tråkig och overklig" så undrar jag vad du egentligen kollat på.

Du jämför väl inte demoinställda apparater i butik?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fabrikat är samsung och modell 90 95 osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.